فونیکسریمکسبهتام

مدیرعامل «زامیاد» مطرح کرد

داخلی‌سازی ۷۲درصدی خودروهای تجاری سبک

عصر خودرو- صنعت خودرو در بخش خودروهای تجاری روزهای خوبی را تجربه نمی‌کند، به گونه‌ای که در ۱۲ ماه سال گذشته با کسر میزان تولید وانت، ۹هزار و ۸۴۲ دستگاه کامیون، ۶۹۶ دستگاه اتوبوس و حدود ۵۱۱ دستگاه مینی‌بوس تولید شده است.

داخلی‌سازی ۷۲درصدی خودروهای تجاری سبک
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، براساس سند راهبردی صنعت خودرو، خودروسازان بخش تجاری موظف شدند که در سال 93 تولید اتوبوس، مینی‌بوس و کامیون را به 22هزار دستگاه برسانند و در سال 96 به هدفگذاری تولید 43هزار دستگاه دست یابند. تیراژ تولید حدود 11هزار دستگاهی خودروهای تجاری در سال 94 حکایت از این واقعیت دارد که دستیابی به برنامه‌های پیش‌بینی شده بعید به نظر می‌رسد. به‌طور قطع میزان عرضه ارتباط تنگاتنگی با میزان تقاضا دارد و از آنجایی که قیمت خودروهای تجاری بسیار بالاست، تصمیم برای خرید را دشوار می کند بنابراین تسهیل‌بخشی شرایط خرید به‌عنوان راهکاری برای رونق‌بخشی به این صنعت عنوان می‌شود. شرکت «زامیاد» از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی سایپا از جمله خودروسازان تجاری کشور است که به گفته مدیرعامل این شرکت در سال 94 حدود 42 درصد از بازار وانت کشور را دراختیار خود قرار داده است. مشکلات جاری در صنعت خودرو بر سر این شرکت سایه افکنده اما مسئولان آن امیدوارند در سال 95 سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند. برای آگاهی از وضعیت این شرکت خودروسازی و پیشنهادهایی که برای بهبود بازار عرضه و تقاضای خودروهای تجاری ارائه می‌دهد،  با فریدون حمیدی، مدیرعامل زامیاد گفت‌وگو کرده ایم که آن را می‌خوانید:


    شرکت «زامیاد» برای سال 95 هدف‌گذاری تولید چند دستگاه را در دستور کار قرار داده است؟
    خودروهای تجاری گران‌قیمت هستند. برای نمونه خودرویی مانند کامیون قیمتی معادل 400 میلیون تومان دارد و اتوبوس نیز با قیمتی بیش از 600 میلیون تومان به فروش می‌رسد، بنابراین برای بنگاه‌های تولیدکننده این محصولات نیز هزینه‌ها کمرشکن است. بنابراین خودروسازان تجاری براساس میزان تقاضا باید به تولید محصول بپردازند. بر همین اساس تولید خودروهای تجاری به صورت انبوه اتفاق نمی‌افتد. در 2 سال گذشته به‌دلیل قطع ارتباط‌های جهانی، خودروهای تجاری مناسب در کشور به تولید نرسیده است و خریدهای خارجی با مشکل مواجه شده‌اند. در این شرایط به نظر می‌رسد کشور تشنه خودروهای تجاری است و تقاضا برای این خودروها وجود دارد اما اقدام جدی در این زمینه انجام نشده است به همین دلیل زامیاد نقشه‌ای واقع‌بینانه، عملیاتی و بلندمدت برای تولید انواع خودروهای تجاری طراحی کرده تا پاسخگوی تقاضای موجود در بازار باشد. در این نقشه برنامه اینگونه تعریف شده که تنها براساس سفارش به تولید بپردازیم. تولید خودروهای سنگین نظیر کامیون، اتوبوس و مینی‌بوس هزینه‌بر است، بنابراین اگر خودروساز محصولی را تولید کند اما به فروش نرسد، زیان هنگفتی را متحمل خواهد شد، بنابراین کاهش تولید منطقی به نظر می‌رسد.

    از این خودروها که بگذریم تولید وانت در چه وضعیتی به سر می‌برد؟
    تقاضای خرید وانت به صورت فصلی است به این صورت که در فصلی افزایش و در فصلی دیگر کاهش می‌یابد. همچنین با توسعه جامعه، مصرف‌کنندگان خواهان خودروهای جدید و متنوع هستند. برای وانت نیز تولید انبوه وجود دارد و در برخی موارد بعضی نهادها به‌صورت انبوه سفارش خرید وانت می‌دهند.


    آمار تولید وانت این شرکت در سال 94 چه میزان بوده است؟
    شرکت زامیاد در سال گذشته حدود 42درصد از کل وانت کشور را تامین کرد و در مجموع گروه خودروسازی سایپا با استفاده از تمام ظرفیت‌های خود، به حدود 53 درصد بازار وانت کشور پاسخ گفت. اگرچه از عملکرد تولید وانت در شرکت زامیاد در سال گذشته به دلیل آنکه یکی از تامین‌کنندگان قطعات این شرکت با مشکل روبه‌رو شد، راضی نیستم اما توانستیم از ضعف رقبا استفاده کرده و سهم بالایی از بازار فروش وانت در کشور را به خود اختصاص دهیم.


    یکی از چالش‌های خودروهای تجاری، ناوگان فرسوده این خودروهاست. به نظر شما چگونه می‌توان از این چالش که اکنون به بحران تبدیل شده، عبور کرد؟
    برخی خودروهای تجاری جدید از مصرف سوخت بسیار پایینی برخوردارند که می‌توان آنها را با شرایط ویژه در اختیار مالکان خودروهای فرسوده قرار داد. برای نمونه کامیون استرالیس در هر 100 کیلومتر حدود 30 لیتر گازوئیل مصرف می‌کند اما مدل فرسوده آن در همین مسافت به حدود 80 لیتر گازوئیل احتیاج دارد که در این میان تفاوت 50 لیتری سوخت گازوئیل وجود دارد. یک بخش دیگر به دستوالعمل‌ها برمی‌گردد. به نظر من دستورالعمل جدیدی که برای نوسازی این خودروها تدوین کرده‌اند، ایراد دارد و عملیاتی نیست؛ در این دستورالعمل پیش‌بینی شده که باید خودرو تولید شود، حرکت کند و سپس تفاوت یارانه سوخت آن از وزارت نفت دریافت شود. اگرچه این موضوع حمایتی است اما خریدار ابتدا باید توان خرید داشته باشد. برای نوسازی ناوگان خودروهای تجاری فرسوده، دولت باید وارد میدان شود به این صورت که ابتدا از متقاضیان خرید خودروهای جدید، خودروهای فرسوده را خریداری و سپس به حساب خودروساز مبلغی مشخص واریز کند. متقاضی از طریق بانک به پرداخت اقساط بپردازد و بعد از گذشته حدود 4 سال، سند خودرو به نام خریدار شود. البته مبلغی نیز از متقاضی به‌عنوان پیش‌پرداخت دریافت شود زیرا به دریا رفتن بدون آنکه پا خیس شود امکانپذیر نخواهد بود. این روش به فعالیت خودروسازان نیز رونق می‌بخشد.


    محصولات تولیدی در این شرکت به چند درصد داخلی‌سازی رسیده است؟
    محصولات زامیاد به 2 دسته نیمه سنگین و سنگین و همچین محصولات سبک تقسیم می‌شود. در محصولات سبک به بالای 72درصد داخلی‌سازی رسیده‌ایم اما محصولات سنگین و نیمه سنگین به‌طور معمول به صورت قطعاتی نیمه آماده (سی‌کی‌دی) وارد کشور می‌شود و حدود 17درصد آن بر مبنای داخلی‌سازی است.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو