فونیکسریمکسبهتام

زمینه‌های همکاری ایران خودرو و سایپا

عصر خودرو- در حالی شکل جدید همکاری‌های خارجی خودروسازان کشور، زمینه را برای مشارکت ایران خودرو و سایپا فراهم آورده که ظاهرا این دو شرکت بزرک داخلی تمایلی به کار مشترک با یکدیگر ندارند.

زمینه‌های همکاری ایران خودرو و سایپا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، پس از آنکه ایران خودرو قراردادش با پژو را امضا کرد، سایپایی‌ها نیز با سیتروئن به تفاهم رسیدند تا گروه پژوسیتروئن رسما به بزرگترین شریک صنعت خودرو کشور تبدیل شود. جدای از اینکه مشارکت همزمان خودروسازان داخلی با این دو شرکت فرانسوی چه نکات منفی و نگران‌کننده‌ای را در خود جای داده، اتفاق مثبت این است که ایران خودرو و سایپا می‌توانند با انجام اقدامات مشترک، هزینه‌های تولید خود را (در تولید محصولات جدید پژو و سیتروئن) پایین بیاورند.

    اگر نگاهی به محصولات موردنظر فرانسوی‌ها (در قالب قراردادهای جدید) برای بازار خودرو کشور بیندازیم، متوجه می‌شویم قطعات زیادی میان خودروهای پژو و خودروهای سیتروئن مشترک است. به عبارت بهتر، محصولاتی که قرار است توسط گروه پژوسیتروئن در ایران خودرو و سایپا تولید شوند، دارای پلت فرم و همچنین قطعات مشترک هستند و این موضوع می‌تواند زمینه ساز همکاری مشترک غول‌های جاده مخصوص در ساخت قطعات مربوطه شود. به‌عنوان مثال، خودروهای موردنظر از موتورهای مشترک بهره می‌برند و با توجه به قابلیت خودروسازان داخلی در ساخت موتور، این موضوع می‌تواند اولا سبب کاهش هزینه‌های تولید شود و ثانیا تیراژ را سرعت ببخشد. این در حالی است که ظاهرا نه ایران خودرو و نه سایپا، هیچ‌کدام میلی به کار مشترک با یکدیگر نداشته و فعالیت مستقل را بیشتر می‌پسندند. این بی‌میلی البته پیش تر هم خود را نشان داده است، چه آنکه خودروسازان کشور پیشنهاد چند سال پیش وزارت صنعت،معدن و تجارت را نیز برای تولید محصول مشترک نپذیرفتند.

    دلیل این موضوع هرچه که باشد، به نظر می‌رسد به مانعی برای کاهش هزینه‌های تولید تبدیل شده است و از همین رو می‌طلبد که خودروسازان یک بار دیگر روی پیشنهاد «همکاری مشترک» (نه ادغام)، فکر کنند. در حال حاضر یکی از مشکلات بزرگ خودروسازی ایران، بالا بودن هزینه‌های تولید و در نتیجه گرانی خودروهاست، بنابراین انجام اقدامات مشترک منتج به کاهش هزینه، می‌تواند راهکاری مناسب برای کمرنگ کردن این مشکل بزرگ باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو