فونیکسریمکسبهتام

حق انتخاب میان چند خودرو در بازار ایران

عصر خودرو- انتخاب یک خودرو از میان گزینه‌های موجود در بازار شاید یکی از دشوارترین خریدهای ممکن باشد؛ چرا‌که اغلب باید بانگاهی بلند‌مدت به ماجرا نگریست. در این میان برخی هم هستند که با سرعت بیشتری خودرو خود را عوض می‌کنند. آنها نیز همیشه دوست دارند بدانند که خودروهای جدید کدام هستند و تفاوت‌ها و شباهت‌های آنها با خودرو کنونی‌شان چیست.

حق انتخاب میان چند خودرو در بازار ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایران جیب ،  در بازار رو‌به رشد خودرو ایران چه از نظر تنوع مدل و چه از نظر افزایش خریدار مساله انتخاب خودرو، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این صفحه سعی شده خودروهای مختلفی که از نظر قیمت یا قابلیت‌های فنی در یک کلاس قرار دارند با زبانی ساده با یکدیگر مقایسه شوند.‌

    لیفان 620 یا ایران خودرو دنا

    یکی از این دو خودرو این روزها با اقبال فراوانی همراه است و دیگری با بی اقبالی. شاید بتوان گفت که لیفان 620 کم کم رو به فراموشی می‌رود. هر چند که هنوز طرفداران خود را دارد، اما کرمان موتور سعی در به‌روز‌رسانی محصولات خود داشته و تولید 620 را به حداقل رسانده است. با این حال ماشین قابل اطمینانی است. در سوی دیگر دنا گل سر سبد ایران خودرو است که این روزها خوب می‌فروشد. امکانات زیاد و البته موتوری پر قدرت و ظاهری زیبا همه و همه این خودرو را موفق کرده‌است. لیفان 620 از موتوری پر‌حجم‌تر والبته قوی‌تر از دنا برخوردار است و در شتاب‌گیری نیز به راحتی از پس دنا بر می‌آید. از نظر امکانات نیز در سطح خوبی قرار دارد. این در حالی است که دنا نیز انبوهی از امکانات را در خود می‌بیند. منظور از انبوه امکانات، درمقایسه با تولیدات داخلی دیگر است و مقیاس خودروهای کره‌ای نیستند. هر دو خودرو برای خانواده‌ها فضای زیادی دارند و بسیار مناسبند؛ به خصوص اینکه صندوق بار هر دو خودرو نیز فضای زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد. دنا خودرویی موفق در عبور از پیچ‌ها است و 620 نیز خودرویی موفق در مسیرهای سربالایی است. هر دو خودرو را می‌توان انتخاب خوبی دانست؛ اما اگر بازار دست دوم ملاک باشد دنا گزینه‌ای بهتر است و شتاب سرعت را نیز می‌توان در 620 یافت.


    سایپا ساینا یا سمند SE

    دو خودرویی که در یک کلاس نیستند؛ اما از نظر قیمتی تقریبا در یک رده قرار دارند. این دو خودرو در دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور تولید می‌شوند. این یعنی از نظر تامین قطعه مشکلی نخواهند داشت. سمند SE نمونه به حداقل رسیده سمند از نظر آپشن است و ساینا نیز در حقیقت نسل جدید تیباست که ظاهر آن کمی تغییر کرده است. ولی موتور و گیربکس همان است. موتور سمند پر حجم‌تر و البته قدرت بیشتری تولید می‌کند. از این‌رو در مسیرهای سربالایی عملکرد خوبی دارد. اما ساینا نیز با موتوری کم مصرف و البته قدرتمند عملکرد قابل قبولی ارائه می‌کند. هر دو خودرو با حداکثر سرنشین ضعیف نیستند؛ اما سمند به واسطه بزرگ‌تر بودن اتاق فضای بیشتری برای سرنشینان در خود جای داده است. سمند خودرویی برای خانواده‌ها بوده اما کمی استهلاکش بالاتر از ساینا است. اگرچه هر دو خودرو از خدمات پس از فروش گسترده‌ای بهره می‌برند، اما این خدمات پس از فروش نیز دردسر‌های خودش را دارد که یکی از آنها در نوبت ماندن در نمایندگی‌های مجاز است. کیفیت مواد به کار رفته درون سمند بالاتر از ساینا است اما ساینا امکانات بیشتری را در خود جای داده است. همچنین ساینا از طراحی به‌روزتر و البته زیبا‌تری نسبت به سمند برخوردار است. به‌طور کلی هر دو خودرو را می‌توان انتخاب‌های خوبی دانست؛ اما اگر فضای زیاد می‌خواهید سمند و اگر امکانات می‌خواهید ساینا بخرید.

    پورشه کاین یا بنز ML350

    خودروهای لوکس بازار ایران، که با قیمت‌های بالایی به فروش می‌رسند، به‌دلیل ممنوعیت ورود خودروهای با حجم موتور بالا نمونه‌های این دو خودرو در بازار به سال 2014 باز می‌گردند. پورشه با موتوری پر حجم‌تر والبته قوی‌تر از بنز در بازار حضور داشته و اما اقبال بیشتری نیز از بنز دارد. این در حالی است که این بنز است که استهلاک پایین خود را به رخ حریف می‌کشد. پورشه یکی از پر‌استهلاک‌ترین و پر هزینه ترین خودروهای موجود در ایران است که در این زمینه در مقابل بنز هیچ حرفی برای گفتن ندارد. در سوی دیگر کاین خودرویی با کیفیت بالا و البته امکاناتی مثال زدنی در انتظار شماست که در بازار نیز موفق‌تر است. هیچ یک از دو خودرو برای آفرود ساخته نشده‌اند؛ ولی در این زمینه می‌توان ML را بهتر از کاین دانست. این در حالی است که کاین بیشتر برای خیابان‌ها ساخته شده است تا مسیرهای خاکی اما با ML می‌توان کمی بیشتر مانور داد. هر دو خودرو در بازار گران قیمت و البته لوکس به شمار می‌روند و هزینه‌های زیادی دارند که در این میان خدمات پس از فروش بنز گسترده‌تر از پورشه است. به‌طور کلی می‌توان شتاب و سرعت را در کاین و هزینه کمتر را در MLدانست.


    چری آریزو 5 یا برلیانسH330

    دو خودروی چینی بازار ایران که این روزها سرو صدای زیادی به پا کرده‌اند. آریزو را هنوز در خیابان‌ها نمی‌بینیم؛ اما برلیانس نیامده موفق شد و توانست در مدتی کوتاه بازار را به دست گیرد. هر دو خودرو سدان و برای خانواده‌های پر جمعیت مناسب است. موتور برلیانس پر حجم‌تر است؛ اما موتور آریزو قدرت بیشتری تولید می‌کند. برلیانس از گیربکس اتوماتیک 5 سرعته بهره می‌برد؛ اما آریزو از گیربکس CVT از این‌رو می‌توان آریزو را کم مصرف‌تر دانست. اما یکی از مباحث مهم قیمت است که آریزو بسیار گران‌تر از برلیانس بوده و تفاوت قیمت فاحشی دارند. هر دو خودرو زیبا هستند و درون کابین نیز طراحی خوبی دارند؛ اما هنگامی که درون کابین آریزو می‌نشینید اگر لوگوی روی فرمان را بپوشانند تصور می‌کنید درون یک هیوندای الانترا نشسته‌اید. کاملا کابین این خودرو از هیوندای کپی شده است. به همین دلیل از طراحی بهتری نسبت به برلیانس برخوردار است. همچنین از نظر امکانات نیز در سطح بالاتری از برلیانس قرار دارد. به‌طور کلی می‌توان آریزو را خودرویی برتر در این رقابت دانست. اما این نکته را فراموش نکنید که اختلاف قیمت این خودرو بسیار زیاد است و برلیانس در بازار تا‌کنون موفق عمل کرده است. اما آریزو هنوز راهی بازار نشده تا عملکردش دیده شود. از این‌رو می‌توان با توجه به خدمات پس از فروش گسترده‌تر پارس خودرو برلیانس را با خیال راحت‌تری خریداری کرد؛ اما آریزو نیز موتوری پر‌قدرت و البته امکاناتی مثال زدنی را در خود جای داده است.


    تویوتا کرولا یا ام‌جی 6

    موتور کرولا پر‌حجم‌تر است، اما MG6 مجهز به توربو شارژ بوده و توان بیشتری تولید می‌کند. اما این توان بیشتر سبب نشده تا بتواند این ژاپنی پر آوازه را کنار بزند و در بازار موفق باشد. MG6به واسطه داشتن موتوری قوی‌تر والبته سیستم توربوشارژ از شتاب‌گیری بهتری نسبت به کرولا برخوردار است. هر دو خودرو زیبا هستند و درون کابین نیز طراحی جذابی دارند؛ اما کیفیت مواد به کار رفته درون کابین MG6 بهتر از کرولا است.هر دو خودرو امکانات مناسبی دارند؛ اما در این زمینه MG6 خودرویی برتر است؛ چراکه تعدادآپشن‌هایش به مراتب بیشتر از کرولا است. اگرچه هر دو خودرو کم استهلاک هستند اما کرولا کم‌مصرف‌تر و البته کم دردسر‌تر از MG6 است. شاید بتوان کرولا را در این بخش بی دردسر هم نامید. این خودرو یکی از کم‌استهلاک‌ترین‌های دنیا هم به حساب می‌آید. این در حالی است که فراوانی قطعات و البته خدمات پس از فروش کرولا نیز قابل مقایسه با MG6 نیست.کرولا همچون پول نقد بوده و به راحتی خرید و فروش می‌شود اما MG6 با افت قیمتی بیشتر و البته در زمان زیاد‌تر به فروش می‌رسد. به‌طور کلی می‌توان هر دو خودرو را انتخاب‌های مناسبی دانست؛ اما اگر خدمات پس از فروش و دردسر کمتر مد نظر شما نیست و به دنبال خودرویی خاص‌تر با کیفیت سواری اسپرت‌تر هستید MG6 بخرید.


    رنو اسکالا یا  هیوندای اکسنت

     

    خودروی اسکالا در کلاسی بالاتر از اکسنت قرار دارد؛ اما از نظر قیمت در بازار ایران تقریبا هم قیمت هستند. اسکالا از موتوری قوی‌تر و پر حجم‌تر برخوردار است و در شتاب‌گیری نیز به راحتی اکسنت را جا می‌گذارد؛ اما اکسنت آپشن‌های فراوانی داشته و البته در بازار نیز موفق‌تر از اسکالا عمل کرده است. اگر بخواهیم واقع‌بینانه به موضوع نگاه کنیم هیوندای اکسنت هیچ شانسی در مقابل کیفیت کابین و البته کیفیت سواری اسکالا ندارد، اما در دراز‌مدت این کره‌ای‌ها هستند که خود را نشان داده و کمتر خرج روی دست شما می‌گذارند. شاید همین امر سبب شده تا فرانسوی‌ها در بازار ایران در بخش خودروهای وارداتی کمتر موفق باشند. به‌طور کلی می‌توان هر دو خودرو را انتخاب‌هایی مناسب دانست؛ اما هزینه‌های تعمیر و نگهداری اکسنت به مراتب کمتر از اسکالا است و البته خدمات پس از فروش هیوندای نیز در سطح بالاتری از رنو قرار دارد. حال اگر به دنبال کیفیت سواری و موتوری پرقدرت‌تر هستید اسکالا گزینه‌ای مناسب است؛ اما بازار دست دوم و امکانات بیشتر را می‌توانید در اکسنت داشته باشید.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو