فونیکسریمکسبهتام

بنزین «۱۶۳۷»

شمارش معکوس برای خودکفایی ایران در تولید بنزین

عصر خودرو- همزمان با آغاز شمارش معکوس بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه در حال ساخت میعانات گازی خاورمیانه، ایران به زودی از واردات بنزین خودکفا خواهد شد.

شمارش معکوس برای خودکفایی ایران در تولید بنزین
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش، افزایش ظرفیت پالایش نفت همزمان با ارتقای کیفی تولید فرآورده‌های نفتی مطابق با استانداردهای یورو 4 و 5 اتحادیه اروپا به ویژه در تولید بنزین و گازوئیل، کاهش سهم تولید نفت کوره در سبد پالایشی و خودکفایی از واردات فرآورده‌های نفتی سه سیاست کلیدی صنعت پالایش نفت ایران در دوران پسا برجام است.

    در شرایط فعلی ظرفیت پالایش نفت ایران به حدود یک میلیون و 850 هزار بشکه در روز رسیده که مطابق با برنامه‌های تدوین شده با بهره برداری از طرح‌های جدید پالایشگاهی همچون مجتمع پالایشی سیراف، پالایشگاه ستاره خلیج فارس، پالایشگاه آناهیتا، بهمن گنو (جاسک) و پارس شیراز این ظرفیت به سه میلیون و 200 هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

    یکی از مهمترین ویژگی‌های طرح‌های پالایشگاهی استفاده از خوراک میعانات گازی بوده به طوری‌که با بهره‌برداری از طرح‌های پالایشگاهی سیراف، پارس شیراز و ستاره خلیج فارس در مجموع روزانه 860 هزار بشکه تقاضا برای مصرف میعانات گازی در سطح پالایشگاه های کشور افزایش می‌یابد.

    از این رو با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و تامین خوراک پالایشگاه‌های جدید و نوظهور ایران با توقف صادرات میعانات گازی و خام فروشی این محصول هیدروکربوری، اقدام به افزایش ظرفیت تولید و حتی صادراتی انواع فرآورده‌های نفتی خواهد کرد.

    هم اکنون ایران از بین پنج فرآورده اصلی نفت، صادرکننده چهار فرآورده نفتی شامل گازوئیل، نفت سفید، نفت کوره و گاز مایع بوده و در شرایط فعلی صرفا بخشی از بنزین مورد نیاز کشور از محل واردات تامین و توزیع می‌شود.

    جزئیات راه‌اندازی بزرگترین پالایشگاه خاورمیانه

    بر این اساس به دنبال رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر خودکفایی جمهوری اسلامی ایران از واردات فرآورده‌های نفتی، شمارش معکوس به منظور بهره برداری از فاز اول پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس آغاز شده است.

    پالایشگاه 360 هزار بشکه‌ای ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه در دست ساخت میعانات گازی منطقه خلیج فارس و حتی خاورمیانه، از ظرفیت تولید روزانه 36 میلیون لیتر بنزین و 14 میلیون لیتر گازوئیل با استاندارد یورو چهار اتحادیه اروپا برخوردار بوده و در کنار این دو فرآورده استراتژیک نفتی محصولات دیگری همچون 2 هزار تن در روز گاز مایع، سه میلیون لیتر سوخت هواپیما و 130 تن گوگرد تولید و عرضه خواهد شد.

    در شرایط فعلی پیشرفت ساخت کل طرح پالایشگاه ستاره خلیج فارس به 86 درصد رسیده و پیشرفت ساخت و راه اندازی فاز اول این طرح عظیم پالایشگاهی ایران و خاورمیانه از مرز 90 درصد عبور کرده است.

    بر اساس برنامه زمان بندی واحد تقطیر این پالایشگاه میعانات گازی در سال جاری و دیگر واحدهای فرآیندی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال آینده در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرند که در این صورت در مرحله اول امکان تولید و عرضه روزانه 12 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو چهار فراهم خواهد شد.

    آغاز شمارش معکوس خودکفایی از واردات بنزین

    آمارهای رسمی نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری تاکنون به طور متوسط روزانه 73.9 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده که مطابق با رویه طبیعی چند سال اخیر تا پایان سال جاری متوسط مصرف روزانه بنزین کشور تا سطح 72 میلیون لیتر در روز تثبیت خواهد شد.

    در شرایط فعلی ظرفیت تولید بنزین پایه در پالایشگاه‌های نفت کشور حدود 60 میلیون لیتر در روز می باشد که با اصلاح بنزین پایه فوق با تزریق نفتای سبک و مواد اکتان افزا MTBE ، میزان نیاز به واردات حدود 7 میلیون لیتر در روز می باشد.

    با این وجود با بهره برداری از فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس عملا ظرفیت تولید بنزین کشور با استاندارد یورو چهار حدود 12 میلیون لیتر در روز افزایش می یابد و با راه اندازی فاز اول این طرح عظیم پالایشگاهی ایران از واردات بنزین خودکفا خواهد شد.

    از سوی دیگر در کنار انجام مراحل ساخت و بهره برداری از فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم اکنون آخرین مراحل راه‌اندازی طرح جدید توسعه و بهینه‌سازی پالایشگاه نفت بندرعباس و طرح جامع بهبود فرآیند و بهینه سازی ظرفیت در پالایشگاه نفت لاوان هم در دست اجرا بوده که با بهره‌برداری از این دو طرح روزانه حدود 4 میلیون لیتر به تولید بنزین کشور اضافه خواهد شد، در نتیجه حدود 15 میلیون لیتر بنزین تولیدی پالایشگاه‌های فوق دارای استاندارد یورو 4 خواهد بود.

    به عبارت دیگر در کنار طرح پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، با راه‌اندازی طرح های جدید بنزین‌سازی به جای تولید بنزین معمولی با اکتان 87، بنزین یورو4 با اکتان 91 در کشور عرضه و توزیع خواهد شد که اجرای این طرح‌ها دستاوردهای متعدد زیست محیطی به ویژه در کلان‌شهرهای کشور به همراه دارد.

    هم اکنون در کنار شتاب در تکمیل و راه اندازی فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ساخت خط لوله بندرعباس به انبار نفت رفسنجان، اسکله و مخازن ذخیره سازی پالایشگاه با ظرفیت 11 میلیون بشکه هم در دستور کار قرار گرفته تا شرایط به منظور انتقال بنزین تولیدی این پالایشگاه به کلان‌شهرهای کشور همچون شیراز، اصفهان و تهران هم فراهم شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو