فونیکسریمکسبهتام

همکاری شورا و محیط زیست برای حل دغدغه‌های مشترک؛

«سه‌شنبه‌های بدون خودرو» به شورای شهر رسید

عصر خودرو- نشست مشترک رییس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران، رییس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران و مدیرکل مشارکتهای مردمی سازمان محیط زیست به منظور هم افزایی برای صیانت از میراث فرهنگی و محیط زیست تهران برگزار شد.

«سه‌شنبه‌های بدون خودرو» به شورای شهر رسید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از ایسنا،  احمد حکیمی پور رییس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران در ابتدای این نشست با اشاره به اهمیت مدیریت یکپارچه برای رفع مشکلات و معضلات شهر تهران گفت: اکنون حفاظت از بناهای میراثی و صیانت از باغات و پارک های تهران به دغدغه‌ای تبدیل شده است چرا که سوداگران ساخت و ساز دیگر فضایی برای تنفس تهران باقی نگذاشته‌اند و برای نجات تهران باید با هم افزایی با یکدیگر و در کنار تشکل‌های مردمی اقدام کنیم .


    وی با اعلام آمادگی کمیته میراث فرهنگی و گردشگری برای همکاری با سازمان محیط زیست در راستای دغدغه مشترک گفت : با تعریف طرح های عملیاتی می توانیم قدم‌های مهمی را برای حفاظت از تهران برداریم و در همین راستا اماده حمایت و ترویج طرح سه شنبه‌های بدون خودرو به عنوان اولین گام در این راستا هستیم .


    محمد حقانی رییس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران نیز در ادامه با ابراز نگرانی نسبت به تخریب باغات و اندک فضای سبز باقی مانده تهران گفت: با هجوم بلند مرتبه سازان دیگر حتی یک متر عرصه باز و عمومی در شهر باقی نمانده است ، و این جای تاسف است که ظرفیت های موجود نیز با هدف سوداگری های برج سازان تخریب می شود.


    وی افزود: همین امروز خبر دار شدم که بخشی از پارکی که ٢٦ سال قبل در خیابان جردن نبش ارمغان احداث شده است را فروخته اند و قرار است جای ان برجی تجاری ساخته شود ، باید این را به چه کسی گفت ! اخر در کجای دنیا چنین اتفاقی می افتد ؟ انگار کسی صدای ما را نمی شنود.


    وی تصریح کرد: طبق طرح جامع تفصیلی و جامع زمین های بالای یک هکتار ذخیره شهر هستند و نمی توانند فروخته شوند ولی متاسفانه نگاه مدیریت شهری به شهر زیست محیطی نیست بلکه درامدزایی است .


    حقانی با اشاره به ظرفیت تشکل های مردم نهاد برای حضور در عرصه و صیانت از محیط زیست گفت: باید نهادهای مردمی به عنوان ناظران اجتماعی مانع از تخریب محیط زیست تهران شوند ، چرا که تا کنون ٥۰۰ هزار هکتار از باغات تهران تخریب شد و کسی ظاهرا صدای ما را نشنید شاید صدای انها شنیده شود.

    سطح آبهای زیر زمینی ٧ تا ١٧ متر پایین تر رفته است


    محمد درویش مدیر کل مشارکتهای مردمی سازمان محیط زیست با ابراز نگرانی نسبت اینکه سرعت بالای تخریب محیط زیست تهران گفت: بنابر بررسی های کارشناسی سطح ابهای زیر زمینی ٧ تا ١٧ متر پایین تر رفته است و اکنون در تهران ١۰۰ برابر شرایط بحرانی زمین نشست می‌کند و بنابر گزارش سازمان زمین شناسی وقوع یک زلزله ٥ ریشتری در تهران به اندازه یک زلزله ٧ ریشتری خسارت وارد می سازد .


    وی با اشاره به جلسات متعددی که با شهردار تهران در همین رابطه برگزار شده است گفت: در جلسه ای که با قالیباف داشتم به ایشان نسبت به از بین رفتن شرایط زیست محیطی تهران هشدار دادم و تاکید کردم که مردم به ظاهر در تهران زندگی می کنند ولی حال مردم به واقع خوب نیست چرا که حال طبیعت تهران خوب نیست.


    درویش افزود: به خاطر دارم روزنامه اطلاعات در سال ١٣٣٦ مقاله ای را منتشر کرده بود که نویسنده نسبت به الودگی هوای تهران هشدار داده و خواستار حل ان مشکل شده بود و این در حالی است که اکنون نیز روزنامه اطلاعات می تواند همان مقاله را منتشر کند چرا که هنوز همان معضل وجود دارد . تصور می کنم ٥٩ سال برای حل یک مسله کافی باشد و باید به بررسی این بپردازیم که چرا هنوز حل نشده است.


    درویش با انتقاد از ضعف مدیریت شهری برای بستر سازی مناسب برای استفاده از وسیله حمل و نقل عمومی گفت: اکنون کمپین سه شنبه های بدون خودرو را شروع کرده ایم و از مردم می خواهیم تا برای کمک به ایجاد شهری پاک به ما بپیوندند ولی باید ابتدا زیرساختهای لازم فراهم شود و این اتفاق با حضور مردم و شکل گیری خواست عمومی روی می دهد.


    وی با انتقاد از رویکرد توسعه عمرانی بی رویه شهر تهران گفت: مدیریت شهری به جای دو طبقه کردن تونل صدر و یا تونل سازی ها به ایجاد بستری ایمن برای دوچرخه سواری ، حمل و نقل ریلی و عمومی می پرداخت ، و انگاه با تلفات تاسف باری به خاطر الودگی هوا رو به رو نبودیم .


    درویش با تاکید بر اهمیت فرهنگ سازی عمومی برای ترویج روزهای بدون خودرو گفت : این شایسته است که شورای شهر به عنوان یک نهاد مردمی با حمایت از طرح سه شنبه های بدون خودرو به ترویج این فرهنگ سازی کمک کند.


    وی با اشاره به تجارب موفق شهرهای پیشرفته دنیا گفت : بسیاری از شهرهای اروپایی تا چند سال اینده کاملا بدون خودرو خواهند شد و این در حالی است که ما هنوز در مشکل ٥٩ سال قبل باقی مانده ایم و من تصور می کنم که تشکل‌های مردم نهاد نقش مهمی در این عرصه دارند و باید به حمایت از حضور انها پرداخت که اتفاقا در تهران بیشتر ین تشکل ها حضور دارند و بهترین ظرفیت برای حفاظت از میراث تهران و صیانت از محیط زیست ان هستند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو