فونیکسریمکسبهتام

رشد قیمت‌ها در بازار کم رونق!

بازار خودرو در شوک

عصر خودرو- بازار خودرو کشور هنوز کم رونق است اما برخی از خودروسازان در اقدامی ناگهانی، قیمت محصولات خود را افزایش داده‌اند. برخی خودروسازان طی این هفته قیمت محصولات شان را افزایش داده‌اند تا در پی آن، بازار با شوک روبه‌رو شود.

بازار خودرو در شوک
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، آن طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، بازار به خودی خود با کمبود تقاضا مواجه است و وقتی خودروسازان قیمت محصولات خود را ناگهان افزایش می‌دهند، این موضوع نیز به رکود هرچه بیشتر خرید و فروش خودرو دامن می‌زد. در این مورد یکی از فعالان بازار می‌گوید: افزایش قیمت از سوی خودروسازان سبب شده بازار به اصطلاح کپ کند. وی با بیان اینکه این افزایش قیمت، در بازار نیز اثر خود را می‌گذارد، می‌افزاید: در حال حاضر خرید و فروش خودرو به دلایلی مانند کاهش قدرت خرید مشتریان و قیمت بالای خودروها، چندان تعریفی ندارد و طبعا وقتی قیمت‌ها از سوی خودروسازان بالا می‌رود، باید انتظار کاهش تقاضا را در بازار داشته باشیم.

    وی با اشاره به افزایش قیمت خودروها در بازار طی هفته‌های اخیر، تاکید می‌کند: خودروسازان با کاهش عرضه محصول به بازار، عملا سبب افزایش قیمت شدند تا به واسطه زیاد شدن فاصله میان نرخ کارخانه و بازار خودروها، برنامه افزایش قیمت شان را پیاده کنند. به گفته این فعال بازار، وقتی فاصله قیمت خودروها در بازار و نسبت به نرخ کارخانه‌ای زیاد شود، خودروسازان توجیه لازم را برای گران کردن محصولات شان پیدا می‌کنند.

    اظهارات این فعال بازار در شرایطی است که ظاهرا خودروسازان با استفاده از مجوزهای قبلی شورای رقابت، اقدام به افزایش قیمت محصولات شان کرده‌اند. هرچند به فرض چنین موضوعی، خودروسازان خلاف قانون عمل نکرده‌اند، اما پرسشی که باید پرسید این است که چرا خودروسازان در شرایط رکودی بازار، چنین اقدامی را انجام داده‌اند. البته از نظر خودروسازان، بازار خودرو در رکود نیست، زیرا آنها روالی عادی را در فروش محصولات شان دارند، با این حال نمایشگاهداران خودرو پایتخت روایتی متفاوت از اوضاع بازار آزاد داشته و از تداوم رکود در آن می‌گویند. به گفته آنها، تابستان باید فصل افزایش قابل توجه تقاضا در بازار خودرو باشد، با این حال تا به امروز که بیش از دو ماه از این فصل داغ گذشته، هنوز فروش چندان دندانگیری نصیب بازار آزاد نشده است.

    در باب چرایی رکود در بازار خودرو، همچنان همان دلایل قبلی از سوی کارشناسان مطرح می‌شود، چه آنکه به گفته آنها، «کاهش قدرت خرید مشتریان»، «بالا بودن قیمت خودروها» و همچنین «انتظار برای ورود محصولات جدید»، اصلی‌ترین علل کمبود تقاضا در بازار آزاد است. در این بین، اگرچه خودروهای جدید قرار است به‌تدریج از اواخر امسال وارد بازار کشور شوند، با این حال کف قیمتی آنها 50 میلیون تومان است و با این حساب، نزدیک به 80 درصد از مشتریان عملا توان خرید این خودروها را نخواهند داشت. از سوی دیگر، خودروسازان نشان داده‌اند به دلیل وجود تورم (هر چند میزان آن بسیار کاهش یافته) قادر به کاهش قیمت محصولات خود نیستند. با این شرایط، مشتریان چاره‌ای جز کنار آمدن با قیمت‌های فعلی ندارند و رویای آنها برای کاهش قیمت خودرو (رویایی که پس از توافق هسته‌ای و برجام شکل گرفت)، به احتمال فراوان تعبیر نخواهد شد. با این اوضاع و احوال، بهبود توان خرید مشتریان است که می‌تواند آنها را به بازار خودرو وصل کند و این «بهبود» گاهی با وام و تسهیلات بانکی و گاهی نیز با در نظر گرفتن شرایط فروش مناسب و جذاب، رخ خواهد داد. آن طور که یکی از کارشناسان بازار خودرو می‌گوید: اینکه در حال حاضر فروش خودروسازان در شرایط مناسبی قرار دارد، بیشتر ناشی از در نظر گرفتن شرایط جذاب از جمله سود مشارکت و انصراف بالا و همچنین فروش چکی خودروها است.

    206 گران شد، تندر ارزان

    اما چرخی در بازار خودرو بزنیم و ببینیم در این روزهای همچنان داغ تابستان، اوضاع و احوال قیمت‌ها چگونه است. ابتدا از پراید شروع کنیم، محصولی که با وجود کیفیت نه چندان مناسب، اما به‌دلیل قیمت پایین‌تر نسبت به سایر همتایانش، همچنان پر‌فروش‌ترین خودرو کشور به شمار می‌رود و رقیبی نیز به خود نمی‌بیند. به گفته فعالان بازار، این محصول در حال حاضر در مدل 111 که همان هاچ بک است، 21 میلیون و 600 هزار تومان به فروش می‌رسد که نشان از افزایش قیمت 100 هزار تومانی آن دارد. مدل111 در حال حاضر گران‌ترین مدل پراید به حساب می‌آید، چه آنکه مدل 131 این محصول هم‌اکنون 21 میلیون و 300 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. این خودرو نیز طی هفته جاری 100هزار تومان افزایش قیمت داشته است؛ اما تیبا نیز که طی هفته‌های اخیر طعم گرانی را چشیده، این هفته نیز با افزایش قیمت روبه‌رو شد، هم در نمایندگی‌ها و هم در بازار. به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، تیبا با توجه به افزایش قیمت 200 هزار تومانی‌اش، در حال حاضر 24 میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

    از پراید و تیبا که بگذریم، فعالان بازار خبر از افزایش قیمت پژو 405 نیز می‌دهند. به گفته آنها، این محصول در هفته جاری 400 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده و در حال حاضر برای خرید آن باید 30 میلیون و 700 هزار تومان هزینه کرد. این در شرایطی است که سمند بدون تغییر قیمتی خاص، در حال حاضر 31 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و رانا هم همچنان 33 میلیون و 400 هزار تومان به فروش می‌رسد. تمامی این خودروها دارای مدل دوگانه سوز هستند و این در شرایطی است که در حال حاضر شماره‌گذاری آنها متوقف است. با این حال، یکی از فعالان بازار می‌گوید: توقف شماره‌گذاری خودروهای گازسوز تغییر چندانی در قیمت این محصولات ایجاد نکرده است. به گفته وی، گازسوزها مشتریان خاصی داشته و تقاضا برای آنها بالا نیست، از همین رو چندان تحت تاثیر توقف شماره‌گذاری قرار نگرفته‌اند، هرچند در حالت عادی حدود 2 میلیون تومان از مدل‌های بنزین سوز خود گران‌تر هستند.

    اما سری هم به بازار پژو 206‌ها و تندر-90‌ها بزنیم که اتفاقا طی هفته جاری با تغییرات قیمتی مواجه شده‌اند. در این بین، 206 تیپ 5 در حال حاضر 38 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که نشان از افزایش قیمت 200 هزار تومانی آن دارد. با این حال مدل صندوقدار آن بدون تغییر قیمتی خاص، 38 میلیون و 800 هزار تومان به فروش می‌رسد. فعالان بازار اما از کاهش قیمت تندر-90 اتومات صحبت به میان می‌آورند.به گفته آنها، این مدل از تندر طی هفته جاری 400 هزار تومان عقب نشینی کرده و در حال حاضر 49 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. دیگر مدل تندر به نام پارس‌تندر اما بدون تغییر قیمتی خاص، 41 میلیون تومان به فروش می‌رسد و تندر هاچ بک یا همان ساندرو نیز 52 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد. همچنین تندر پارس خودرو در مدل E2 نیز هم‌اکنون 41 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو