فونیکسریمکسبهتام

ساخت خودروهای جدید با ۲۰ درصد داخلی سازی

عصر خودرو- در حالی دو مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت روز گذشته تولید محصول پژو ۲۰۰۸ با عمق ساخت داخل ۲۰ درصد را تایید کردند که این وزارتخانه الزام ۴۰ درصد داخلی‌سازی را در قراردادهای خودرویی گنجانده بود.

ساخت خودروهای جدید با ۲۰ درصد داخلی سازی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و امیر حسین قناتی، مدیرکل خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت با بیان اینکه تولید خودرو 2008 با داخلی‌سازی 20 درصد آغاز می‌شود، تاکید کرده‌اند که این موضوع به معنی نقض چارچوب‌‌های وزارت صنعت و معدن نیست و تنها براساس تقاضای بازار برای ورود خودروهای جدید است که قرار بر آغاز تولید با داخلی‌سازی 20 درصد صورت گرفته است.

    الزام 40 درصد داخلی‌سازی در شرایطی جزو شروط وزارت صنعت برای حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران اعلام شد که پیش از این مدیران صنعتی کشور با توجه به امکانات زیرساختی و فنی خودروسازان و قطعه‌سازان این شرط را بلندپروازانه می‌خواندند. حال با توجه به شروط در نظر گرفته شده از سوی وزارت صنعت این پرسش مطرح است که الزام 40 درصد بر چه مبنایی انتخاب شده است؟ آنگونه که کارشناسان خودرویی می‌گویند، مجموعه خودروسازی ایران توان لازم برای تحقق میزان 40 درصد داخلی‌سازی را دارد، اما به دلیل آنکه زیرساخت‌های صنعت خودرو کشور در دوران تحریم آسیب دیده و به‌روز نشده است؛ بنابراین امکانات لازم برای تحقق این عدد وجود ندارد. وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی از 20 درصد شرط مدنظر خود در قراردادهای خودرویی عقب‌نشینی کرده است که به نظر می‌رسد اجرایی شدن دیگر شروط این وزارتخانه نیز به‌دلیل عدم تطابق هدف‌گذاری با امکانات و شرایط خودروسازان در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط