فونیکسریمکسبهتام

پاسخ ایران خودرو به انتقادات

مجری جایگزینی تاکسی‌های فرسوده فرافکنی می‌کند

عصر خودرو- معاون فروش و بازاریابی گروه صنعتی ایران خودرو به انتقادات مطرح شده به این شرکت در رابطه با طرح جایگزینی تاکسی‌های فرسوده پاسخ داد.

مجری جایگزینی تاکسی‌های فرسوده فرافکنی می‌کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ، مصطفی خان‌کرمی در پاسخ به اینکه مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کل کشور انتقاداتی را نسبت به عملکرد ایران خودرو در طرح جایگزینی تاکسی‌های فرسوده مطرح کرده است، اظهار کرد: از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به دو دلیل عمده از سال 1392 متوقف شده بود. در آن زمان از یک سو نرخ تسهیلات بانکی بالا بوده و در نتیجه متقاضیان توانایی بازپرداخت اقساط تسهیلات را نداشتند و از سوی دیگر خودروساز نیز به دلیل حجم مطالبات بالا از دولت در اجرای طرحهای قبلی و ایفا نشدن تعهدات دولت تمایلی به پذیرش گواهی اسقاط نداشت.

    وی ادامه داد: در دولت جدید و با توجه به فضای ایجاد شده، ایران خودرو مشارکت در اجرای طرح را پذیرفت و در این راه علاوه بر الزامات معمول اجرای طرح قبول کرد که یارانه مابه‌التفاوت نرخ تسهیلات بانکی را به ارزش دو میلیون و 400 هزار تومان بابت هر خودرو بپردازد. همچنین در خصوص پذیرش گواهی اسقاط نیز با پیش‌بینی بودجه توسط سازمان برنامه‌ریزی و مدیریت کشور، امکان استفاده از گواهی‌های اسقاط در گمرکات کشور فراهم شده و به دنبال آن تفاهم‌نامه جایگزینی 90 هزار دستگاه تاکسی به امضاء رسید.

    خان‌کرمی با بیان اینکه این طرح از ابتدا با توجه به عدم آمادگی و عدم انجام هماهنگی‌های لازم از سوی مجری طرح با تاخیر شروع شد، تصریح کرد: برنامه تحویل خودروها که قرار بود از اسفند ماه سال گذشته آغاز شود، به علت عدم هماهنگی لازم و فوری با بانکها و ایران خودرو تا اردیبهشت ماه امسال به تعویق افتاد در حالیکه از بهمن ماه فرایند تولید تاکسی‌های مربوطه در ایران خودرو آغاز شده بود.

    وی ادامه داد: مواردی همچون درخواست پرداخت کارمزد از سوی ایران خودرو به اتحادیه تاکسیرانی، عدم تایید جی‌پی‌اس طراحی شده از سوی این شرکت و تاخیر در تاییدیه تجهیزات اختصاصی تاکسی (405 و سمند)، عدم رعایت نسبت ثبت‌نام خودروها براساس تفاهم‌نامه و تناسب آن با توافقنامه و ظرفیت تولید شرکت خودروساز، تاخیر در بروز رسانی اطلاعات سامانه و عدم اعمال تغییرات مورد نیاز در سامانه؛ از جمله مشکلات ایجاد شده و یا حل نشده توسط مجری طرح بود اما به هر حال به موازات اجرا با برگزاری جلسات بالادستی بالاخره طرح اجرایی شد.

    معاون فروش و بازاریابی گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به اینکه در حال حاضر طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده در چه مرحله‌ای است، اظهار کرد: از 90 هزار نفر مشمول طرح جایگزینی مجموعا 60 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند که این افراد به تدریج توسط مجری طرح به بانکهای عامل معرفی می‌شوند. همچنین از مجموع 16 هزار و 227 نفری که نسبت به واریز وجه اقدام کرده‌اند به 14 هزار و 769 نفر خودروی جایگزین اختصاص یافته است.

    وی ادامه داد: روال عادی این طرح اینگونه بود که پس از تکمیل وجه توسط متقاضی وی باید خودروی فرسوده خود را به مراکز اسقاط تحویل و مراحل اسقاط را طی می‌کرد که به‌طور متوسط 20 روز زمان در این مقطع صرف می‌شد با توجه به این موضوع و مشکلات معیشتی که به این دلیل برای این افراد ایجاد می‌شد ایران خودرو طرح کلید به کلید را پیشنهاد و اجرایی کرد که بر اساس آن متقاضی پس از تحویل خودروی فرسوده خود همزمان خودروی نو جایگزین را تحویل می‌گیرد.

    خان‌کرمی افزود: این طرح از هفته آخر مرداد ماه در سراسر کشور اجرایی شد ولی متاسفانه موضوع نامه پلاک یکی از بزرگترین موانع اجرای این طرح است که علیرغم مکاتبات و درخواستهای فراوان از مجری طرح که خود مستقیما متولی این موضوع است، تاکنون این مشکل رفع نشده و علیرغم تخصیص خودرو و پلاک توسط راهور ناجا، به دلیل عدم ارسال نامه تاکسیرانی امکان تحویل خودرو وجود ندارد.

    وی با بیان اینکه براساس ضوابط پلیس راهنمایی و رانندگی برای شماره‌گذاری تاکسی‌ها باید به ازای هر خودرو یک نامه به صورت دستی از سازمان تاکسیرانی هر شهر صادر و به راهور ناجا تحویل شود، خاطرنشان کرد: این کار از وظایف اصلی اتحادیه تاکسیرانی به عنوان مجری طرح است که متاسفانه علیرغم پیگیری‌های مکرر این فرایند با تاخیر بسیار زیاد صورت می‌گیرد و به طور معمول همیشه بیش از 1300 خودروی فاکتور شده معطل دریافت نامه برای تحویل است.

    معاون فروش و بازاریابی گروه صنعتی ایران خودرو اظهار کرد: تحقق کامل اهداف این طرح تنها با تعامل تاکسیرانی با راهوار ناجا برای حذف نامه شماره‌گذاری و یا راهکار دیگری که زمان انتظار فاکتور تا شماره‌گذاری را به صفر برساند، محقق خواهد شد بنابراین مجری طرح باید در این رابطه اقدام کند. مهمترین کاری که واحدهای مسئول طرح برای تحقق این کار می‌توانند انجام دهند این است که بر انجام تمام و کمال مسئولیت‌هایشان در حوزه کاری خود تمرکز کنند زیرا اقداماتی چون مصاحبه، فرافکنی و متهم کردن این و آن فقط سرعت کار را می‌گیرد و اگر این وقت به انجام بهتر امور اختصاص می‌یافت این ناهماهنگی‌ها تاکنون برطرف شده بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو