فونیکسریمکسبهتام

پراید بهتر است یا تیبا؟

عصر خودرو- تیبا و پراید از خوردوهای هستند که با توجه به قیمت مناسب آنها در بازار مردم توجه به ویزه به آن‌ها دارند و در کنار قیمت ارزان آن آپشن‌های متنوعی دارند که در این مورد تیبا از پراید پیشتازتر است ولی قدمت پراید موجب شده تا اعتماد خریداران نسبت به این خودرو بیشتر باشد.

پراید بهتر است یا تیبا؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو»  به نقل از میزان،تیبا به عنوان نخستین خودروی ملی سایپا از سال 87 نظرها را به خود جلب کرد و مورد توجه خریداران خودروهای ارزان‌قیمت‌تر قرار گرفت. خودرویی که به دلیل مشابهت‌های فراوانی که با پراید دارد، بسیار با آن مقایسه می‌شود.

    تیبا و پراید هردو از محصولات به نسبت ارزان‌قیمت تولید داخل هستند، هرچند با توجه به افزایش قیمت خودرو در یک سال گذشته، به نظر می‌رسد «ارزان قیمت» لقب مناسبی برای آن‌ها نباشد.

    این روزها هر دستگاه تیبا SX فول با قیمت حدود 20 میلیون از نمایندگی‌ها و با قیمت کمی بالاتر از 20 میلیون از بازار آزاد قابل خریداری است.

    تیبای EX را نیز می‌توان با قیمت حدود 21 میلیون از بازار آزاد خریداری کرد. این درحالی است که پرایدسایپا 131 (یا همان صبای جدید خودمان)، بسته به مدل و آپشن‌ها، درب کارخانه در بازه قیمتی 15 الی 18 میلیون و در بازار آزاد در بازه 14 و نیم تا 17 و نیم میلیون فروخته می‌شود و در برخی موارد قیمت بازار آزاد از قیمت درب کارخانه آن به طرز قابل توجهی کم‌تر است.

    خودروی تیبا بنا به ادعای سایپا اولین محصول ملی این شرکت است. این خودرو برای نخستین بار در سال 1387 رونمایی شد. این درحالی است که پراید سالیان سال است در کشور تولید می‌شود و خط تولید آن از سال 2001 میلادی در سایپا به راه افتاده است. هرچند که از سال 1389 به بعد تولید این خودرو بر اساس پلتفرم اولیه پراید متوقف شده و بر پایه پلتفرم مشابه، ولی جدیدتر x100 تولید می‌شود.

    در واقع شاید بتوان با توجه به این تاریخچه، فناوری ساخت پراید را قدیمی‌تر از تیبا دانست، ولی بد نیست بدانید که تیبا زاییده طرحی قدیمی به نام S81 برای طراحی پلتفرم ملی است که در سال 1375 در گروه خودروسازی سایپا آغاز شد، ولی در سال 1387 به سرانجام رسید و در طراحی این پلتفرم از قطعات و طراحی‌های پراید، ریو و تندر 90 استفاده‌شده است. البته این‌که طراحی بدنه تیبا در چشم مخاطب داخلی جدیدتر است و خیابان‌ها هنوز از آن پرنشده است نکته‌ای قابل تأمل برای خریداران است؛ از طرفی قدیمی‌تربودن پراید و اینکه این خودرو امتحانش را پس داده، ممکن است مزیتی قابل توجه به شمار بیاید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو