فونیکسریمکسبهتام

راهنمای خرید شاسی‌بلند‌های صفر کیلومتر و دسته دوم بازه قیمتی ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان

بازاری در چنـــــگال اژدهـا

عصر خودرو:این روزها بازار شاسی بلند‌ها روزهای داغی را سپری می‌کند‌. به خصوص در رنج قیمتی زیر ۱۰۰ میلیون تومان به دلیل در دسترس بودن برای قشر نسبتا گسترده‌ای از افراد جامعه، این رونق بیشتر قابل لمس است‌.

بازاری در چنـــــگال اژدهـا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در حال حاضر چینی‌ها با محصولات متنوع خود این بخش از بازار را در قبضه خود دارند و به لطف شرایط فروش آسان و متنوع خود،  اکثر مشتریانی که در این بازه قیمتی به دنبال یک شاسی‌بلند صفر هستند را به سوی خود می‌کشانند اما هنوز هم کم نیستند کسانی که اعتماد لازم را به محصولات چینی نداشته و ترجیح می‌دهند با این مبلغ یک کره‌ای دسته دوم را خریداری کنند‌. در نوشتار پیش رو سعی شده تمامی شاسی بلند‌های این بازه قیمتی به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرند تا در نهایت خریدار با چشم بازتری انتخاب خود را انجام دهد‌‌.

صفر کیلومتر‌ها

  رنو داستر مدل 2015
کار را با یک اروپایی نه‌چندان محبوب آغاز می‌کنیم‌. گرچه مدل 2016 داستر با فیس‌لیفت مختصری که تجربه کرده و در دو گونه تک و دو‌دیفرانسیل، برچسب قیمتی بیش از 100 میلیون تومان را به خود می‌بیند اما هم‌اکنون نگین خودرو داستر صفر کیلومتر مدل 2015 ( که صرفا در گونه تک دیفرانسیل ارائه می‌شود) را با قیمت قطعی 99.5 میلیون تومان و با شرایط گوناگون نقد و اقساط به فروش می‌رساند‌. ضمن اینکه در بازار آزاد نیز می‌توانید داستر 2015 صفر کیلومتر را حتی با قیمتی پایین‌تر خریداری کنید‌. داستر مجهز به یک پیشرانه 2 لیتری با حداکثر قدرت 135 اسب بخار و حداکثر گشتاور 195 نیوتن متر به همراه یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک بوده و با مصرف 8 لیتر سوخت در 100کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 10.8 ثانیه و حداکثر سرعت 178 کیلومتر بر ساعت را داراست‌. داستر از مزایایی همچون فضای بسیار جادار اتاق و صندوق بار، شتاب‌گیری خوب با توجه به ابعاد خودرو و توان پیشرانه، پیشرانه کم استهلاک و کم‌مصرف و فراوانی قطعات یدکی در بازار بهره‌مند است‌. اما مواردی همچون لیست ناقص تجهیزات رفاهی و ایمنی، ظاهر غیر عامه‌پسند و قیمت غیر‌منطقی در برابر رقبا  سبب شده تا داستر جایگاه حقیقی خود را در بازار ایران پیدا نکند‌.

سانگ یانگ تیوولی
با اینکه مدت زمان زیادی از ورود تیوولی به بازار نمی‌گذرد اما این خودرو طرفداران نسبتا زیادی پیدا کرده و میزان فروش آن قابل توجه است‌. این مینی کراس اوور کره‌ای مجهز به پیشرانه 1.6 لیتری با حداکثر قدرت 128 اسب بخار و حداکثر گشتاور 160 نیوتن متر است که این پیشرانه با استفاده از یک  گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، ضمن مصرف 7.2 لیتر سوخت در هر 100کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 12.5 ثانیه و حداکثر سرعت 175 کیلومتر بر ساعت را به تیوولی می‌دهد‌. مجموعه امکانات رفاهی و ایمنی تیوولی با توجه به رده قیمتی آن در کامل‌ترین وضعیت ممکن بوده و هیچ کمبودی از این لحاظ حس نخواهید کرد‌. سواری تیوولی نیز نرم و لذت‌بخش بوده و تنها نکته‌ای که پس از راندن تیوولی با خود می‌گویید این است که ای کاش پیشرانه آن کمی قوی‌تر بود‌. هم‌اکنون تیوولی با قیمت پایه 89 میلیون تومان توسط رامک خودرو به فروش می‌رسد‌.

جک S5 اتوماتیک
به جبهه چینی‌ها می‌رسیم و نخست از محبوب‌ترین آنها شروع می‌کنیم‌. S5 اتوماتیک که مدت زیادی از تحویل اولین سری آن به مشتریان نمی‌گذرد مجهز به پیشرانه 2 لیتری توربو با حداکثر قدرت 174 اسب بخار و حداکثر گشتاور 265 نیوتن‌متر است که این پیشرانه با استفاده از  یک گیربکس 6‌سرعته اتوماتیک دو‌کلاچه (‌DCT‌) ضمن مصرف 7.8 لیتر سوخت در هر 100کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 10 ثانیه و حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت را به S5 می‌دهد . تجهیزات S5 اتوماتیک نیز کامل‌تر از نمونه دنده‌ای و یکی از بهترین‌ها در میان رقباست و تنها کمبودی که در آن احساس می‌شود عدم وجود کروز کنترل است‌. نقطه قوت اصلی S5‌، پیشرانه توربو آن بوده که ضمن کم مصرف بودن عملکرد مناسبی داشته و رضایت نسبی دوستداران لذت رانندگی را تأمین می‌کند ضمن آنکه نمی‌توان از نقاط قوتی همچون طراحی ظاهری زیبا و سطح کامل تجهیزات آن گذشت‌. در مقابل پیشرانه S5 به علت بهره‌گیری از توربو شارژر حساسیت خاص خود را داشته و باید در کیفیت بنزین مصرفی، کیفیت فیلتر هوا و سرویس‌های دوره‌ای آن نهایت دقت را داشته باشید تا خرج روی دست‌تان نگذارد‌. هم‌اکنون S5 اتوماتیک با قیمت 89 میلیون و 710 هزار تومان توسط کرمان موتور به فروش می‌رسد‌.

چری تیگو 5
کراس اوور لوکس مدیران خودرو مجهز به پیشرانه 2 لیتری با حداکثر قدرت 139 اسب بخار و حداکثر گشتاور 182 نیوتن متر است که این پیشرانه با استفاده از  یک گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (‌CVT‌) ضمن مصرف 8.9 لیتر سوخت در هر 100کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 13 ثانیه و حداکثر سرعت 165 کیلومتر بر ساعت را به تیگو 5 می‌دهد‌. تیگو 5 در مقیاس یک خودرو چینی کیفیت کلی مناسبی داشته و به لطف گیربکس CVT خود سواری نرم و آرامی را ارائه می‌دهد و طبق انتظار از یک چینی در این رده قیمتی، تجهیزات مناسبی داشته اما در مقابل پیشرانه 2 لیتری و گیربکس CVT  آن به خوبی توقعات دوستداران لذت رانندگی را تأمین نمی‌کند و بیشتر یک خودروی خانوادگی برای افراد میانسال است‌. هم‌اکنون تیگو 5 در چهار مدل Excellent‌ ،‌‌Luxury‌ ،‌Excellent sport و Luxury sport با قیمت بین 88 میلیون و 900 هزار تومان تا 95 میلیون و 700 هزار تومان توسط مدیران خودرو به فروش می‌رسد‌.

‌هایما  S7 اتوماتیک
عضو چینی خانواده ایران خودرو مجهز به یک پیشرانه 2 لیتری با حداکثر قدرت 148 اسب بخار و 180 نیوتن‌متر است که این پیشرانه با استفاده از  یک گیربکس 5 سرعته اتوماتیک ضمن مصرف 8.8 لیتر سوخت در هر 100کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 15.8 ثانیه و حداکثر سرعت 165 کیلومتر بر ساعت را به S7 می‌دهد‌. S7 کیفیت مناسبی داشته و سواری نرم و راحتی را با بهره‌گیری از امکانات کامل رفاهی و ایمنی در اختیار می‌گذارد . درمقابل عملکرد فنی آن با وجود شتاب بالای 15 ثانیه که در شرایط واقعی گاه تا 20 ثانیه نیز می‌رسد، اصلا تعریفی نداشته و اگر گاهی اهل رقابت با خودرو‌های دیگر بر سر شتاب هستید بهتر است به سراغ‌هایما S7 نروید زیرا موجبات خجالت شما را فراهم می‌کند ! اما اگر دنبال یک کراس اوور شهری نرم و مجهز هستید و به خودرو صرفا به عنوان وسیله‌ای جهت جابه‌جایی بی‌دردسر از مکانی به مکان دیگر می‌نگرید، انتخاب S7 با توجه به قیمت رقابتی و  شبکه گسترده خدمات پس از فروش آن، توجیه دارد‌. هم‌اکنون‌ هایما S7 اتوماتیک با قیمت 85 میلیون تومان توسط ایران خودرو به فروش می‌رسد‌.

BYD S6
نخستین محصول خودرو‌سازی کارمانیا که تا چندی دیگر پا به خیابان‌های کشور می‌گذارد، مجهز به یک پیشرانه 2.4 لیتری با حداکثر قدرت 160 اسب بخار و حداکثر گشتاور 229 نیوتن‌متر بوده که این پیشرانه با استفاده از  یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دو‌کلاچه (‌DCT‌) ضمن مصرف 9.8 لیتر سوخت در هر 100کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 13 ثانیه و حداکثر سرعت 185 کیلومتر بر ساعت را به S6 می‌دهد‌. BYD S6 دارای فضای اتاق و صندوق بار کاملا بزرگ و جاداری بوده، پیشرانه آنکه از رقبای هم رده‌اش حجیم‌تر است، عملکردی مناسب و راضی‌کننده دارد، تجهیزات متمایز‌کننده‌ای همچون کلید انتخاب حالت ECO در رانندگی، دوربین دید جانبی و 6 عدد ایربگ دارد اما در مقابل طراحی آنچنان به‌روز و خدمات پس از فروش چندان گسترده‌ای ندارد‌. S6 از سوی کارمانیا 92 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است‌.

دست دوم‌ها

  هیوندای سانتافه  نسل دوم ( مدل 2007 تا 2009 )
نسل قبل سانتافه با دو نوع پیشرانه 2.7 لیتری و 3.5 لیتری در ایران موجود است که مدل‌های قبل از سال 2010 که مورد بحث ما هستند از پیشرانه 2.7 لیتری V6 با حداکثر توان 189 اسب بخار و حداکثر گشتاور 248 نیوتن‌متر نیرو می‌گیرند که این پیشرانه با استفاده از  یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک ضمن مصرف 11.5 لیتر سوخت در هر 100کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 10.3 ثانیه و حداکثر سرعت 194 کیلومتر بر ساعت را به سانتافه می‌دهد‌. سانتافه نسل دوم از پیشرانه‌ای با عملکرد مناسب، فضای داخلی وسیع‌، سواری بسیار نرم و راحت به همراه امکانات رفاهی مناسب بهره می‌برد‌. ضمن اینکه قطعات یدکی آن از فراوانی و قیمت قابل قبولی برخوردار است که در نتیجه هزینه‌های نگهداری این دست دوم 7 تا 9 ساله را تا حد زیادی کاهش داده است‌. البته سیستم تعلیق بسیار نرم سانتافه موجب شده تا خودرو در سرعت‌های بالا پایداری قابل قبولی نداشته باشد ضمن اینکه فرمان نیز حس خوبی از هندلینگ را به راننده منتقل نمی‌کند. در مجموع خرید یک سانتافه نسل دوم با مدل بین 2007 تا 2009 که بسته به میزان کارکرد و سلامت بین 85 تا 100 میلیون تومان در بازار قیمت دارد، انتخابی قابل قبول و با ریسک پایین بین دست دوم‌ها محسوب می‌شود‌.

  هیوندای توسان نسل اول ( مدل 2007 تا 2010 )
این فرزند نازیبای هیوندای از پیشرانه‌ای مشترک با هیوندای سانتافه هم مدل خود بهره می‌گیرد با این تفاوت که این پیشرانه‌ روی توسان حداکثر قدرت 175 اسب بخار و حداکثر گشتاور 241 نیوتن متر را ارائه می‌دهد‌. این پیشرانه با استفاده یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک ضمن مصرف 11.7 لیتر سوخت در هر 100کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا 100 برابر با 10.8 ثانیه و حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت را به توسان می‌دهد‌. این نسل از توسان از دوام و کیفیت مناسبی برخوردار بوده، از لحاظ سطح آپشن کاملا مناسب و قابل رقابت با چینی‌های مد‌روز است، در مقابل رقبای تک‌دیفرانسیل چینی از سیستم دو دیفرانسیل 4WD به همراه قفل دیفرانسیل بهره می‌گیرد و مانند اکثر هم‌خانواده‌هایش از خدمات پس از فروش مناسب و هزینه‌های نگهداری پایینی برخوردار است‌. در مقابل باید به مواردی همچون هندلینگ نه‌چندان خوب، کابین نسبتا پر سر و صدا، کیفیت ظاهری پایین اجزای کابین و طراحی ظاهری قدیمی و نه‌چندان زیبای آن نیز توجه داشته باشید‌. این روزها یک توسان نسل اول بسته به سال ساخت، میزان سلامت و کارکرد با قیمتی بین 75 تا 95 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود‌.

  کیا اسپورتیج نسل دوم ( مدل 2008 تا 2010 )
در گروه هیوندای- کیا همیشه کیا اسپورتیج و هیوندای توسان به عنوان خودرو‌های دوقلو و با پلت فرم و قوای فنی مشترک شناخته می‌شوند‌. اسپورتیج نسل دوم نیز از لحاظ پیشرانه، گیربکس و حتی سطح تجهیزات کاملا با هیوندای توسان نسل اول یکسان است و بدیهی است که مشخصات فنی و بسیاری از مزایا و معایب اسپورتیج نیز با توسان یکسان باشد با این تفاوت که اسپورتیج ظاهری دوست‌داشتنی‌تر داشته، کیفیت ظاهری اجزای کابین آن بهتر بوده  اما در عوض کیفیت سواری آن اندکی پایین‌تر از توسان است‌. نسل دوم اسپورتیج که در سال 2009 یک فیس‌لیفت جزئی را تجربه کرد هم‌اکنون بسته به سال ساخت، میزان سلامت و کارکرد، در بازار قیمتی بین 75 تا 95 میلیون تومان دارد‌.

  کیا سورنتو نسل اول ( مدل 2008 و 2009 )
نسل اول سورنتو با یک پیشرانه 3.3 لیتری V6 در بازار ایران عرضه شده است‌. این پیشرانه با حداکثر قدرت 242 اسب بخار و حداکثر گشتاور 309 نیوتن‌متر و به کمک یک گیربکس 5 سرعته اتوماتیک، ضمن مصرف 11.9 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی شتاب صفر تا صد 9.2 ثانیه و حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت را به سورنتو می‌دهد‌. این نسل از سورنتو عملکرد فنی بسیار خوبی داشته و برتری خود را به رقیب نزدیکش یعنی  هیوندای سانتافه دیکته می‌کند، فضای داخلی بزرگ، سواری نرم و تجهیزات مناسبی داشته و در عوض از مواردی مثل تقه زدن‌های گیربکس و برخی خرابی‌های سیستم انتقال قدرت می‌توان به عنوان معایب نسل اول سورنتو یاد کرد‌. هم اکنون سورنتو نسل اول بسته به سال ساخت، سطح آپشن، میزان سلامت و کارکرد در بازار قیمتی بین 85 تا 105 میلیون تومان دارد‌.

  نیسان مورانو نسل اول ( مدل 2008 )
نسل اول مورانو که خیلی دیر و در آستانه جایگزینی با نسل دوم به بازار ایران عرضه شد، مجهز به یک پیشرانه 3.5 لیتری V6 با حداکثر قدرت 234 اسب بخار و حداکثر گشتاور 318 نیوتن متر و با استفاده از یک گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (‌CVT‌) ضمن 12.3 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 8.9 ثانیه و حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت را به مورانو می‌دهد‌. مهم‌ترین نقطه قوت مورانو توانایی‌های حرکتی و خوشدستی آن بوده به طوری که یک سر و گردن بالاتر از رقبای همرده‌اش قرار می‌گیرد ضمن آنکه از ظاهر متفاوت و سطح کامل امکانات رفاهی و ایمنی آن در مقابل رقبا نیز نمی‌توان گذشت‌. در مقابل از مواردی همچون خرابی‌های متعدد گیربکس CVT آن و بازار نامناسب قطعات یدکی آن نیز نمی‌توان به سادگی گذشت‌. در مجموع خرید یک مورانو 2008 که بسته به میزان سلامت و کارکرد بین 90 تا 105 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود را می‌توان تجربه‌ای متفاوت دانست به شرط آنکه حوصله و دقت لازم را در نگهداری آن به خرج دهید‌.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
      آرشیو