فونیکسریمکسبهتام

تاکسی هوایی، فقط ۱۰ سال دیگر!

عصر خودرو- تراکم جمعیت در بسیاری کلانشهرهای جهان به حدی رسیده که رانندگی با خودرو و حتی موتور، آنچنان که باید لذتبخش نیست.

تاکسی هوایی، فقط ۱۰ سال دیگر!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  جام جم، مهندسان شهری به راه‌حل‌های مختلفی فکر می‌کنند تا شرایط را برای زندگی مردم در شهرهای بزرگ، راحت‌تر کنند. یکی از این راه‌حل‌ها که بتازگی رنگ و بوی جدی گرفته، سفر به آسمان است. خودروهای پرنده شخصی همان چیزی است که مدت‌هاست به آن فکر می‌شود، اما واقعیت مهم این است که خودروهای شخصی پرنده همواره در حد یک ایده فانتزی باقی مانده‌اند.

    حالا غول هوانوردی دنیا یعنی ایرباس وارد عمل شده و طرح جالب توجهی درباره یک سیستم پرنده خودکار ارائه کرده که می‌تواند راه‌حل مناسبی برای فرار از شهرهای بزرگ و مملو از جمعیت باشد، اما تا این جای کار تفاوت شاخصی میان سایر ایده‌های مطرح شده و طرح اخیر ایرباس وجود ندارد. ویژگی اصلی برنامه جاه‌طلبانه این شرکت در این است که می‌خواهد آن را طی یک دهه آتی عملیاتی کند.

    ایرباس نخستین شرکتی نیست که به فکر استفاده کاربردی از هوا برای توسعه سیستم‌های حمل و نقل افتاده است. در سال‌های اخیر، شرکت‌های زیادی وارد عمل شده و طرح‌های متنوعشان را برای ارائه سیستم‌های پروازی ویژه حمل و نقل درون‌شهری ارائه کرده‌اند، اما آنچه ایرباس به عنوان غول هوانوردی دنیا دنبال می‌کند، قطعا متفاوت و جذاب‌تر از ایده‌های مشابه خواهد بود. ایرباس جزئیات چندان زیادی درباره این فناوری جدید ارائه نکرده است، اما قطعا قابل پیش‌بینی خواهد بود که پیشرفته‌ترین نسل باتری‌ها، موتورها و مواد در ساختار آن استفاده شود.

    فناوری جدید ایرباس که با نام پروژه Vahana معروف شده، نسل جدیدی از تاکسی‌ها محسوب می‌شود که دو تفاوت بزرگ با مفهوم شناخته شده تاکسی دارند: آنها در هوا پرواز می‌کنند و مهم‌تر آن‌که خودکار هستند؛ یعنی برای هدایت آنها به حضور راننده نیاز نیست. کمی پایین‌تر روی زمین شرکت‌هایی مانند فورد هم به این ایده فکر می‌کنند.

    البته آنها به تاکسی‌های بدون راننده فکر می‌کنند، اما معیارهای ایرباس در قیاس با برنامه فورد به مراتب گسترده‌تر است. این شرکت بزرگ اروپایی در نظر دارد تا سال 1406/ 2027 ایده تاکسی هوایی خودکار را به‌عنوان یک فناوری کاربردی عملیاتی کند و تا آن زمان شاید تنها شاهد نمونه پیش ساخته و آزمایشی آن باشیم. در این خصوص گفته می‌شود که تا سال 1400/ 2021 نمونه اولیه تاکسی ایرباس راهی آسمان خواهد شد. این روندی است که در بسیاری از فناوری‌های نوظهور فعلی مانند هواپیمای فضایی شرکت ویرجین گلکتیک نیز دیده می‌شود؛ شرکتی که در نظر دارد به عنوان پیشگام برنامه گردشگری فضایی، علاقه‌مندان این عرصه هیجان‌انگیز را راهی مدار زمین کند.

    ایده جدید ایرباس را محققانی خوش‌فکر در قالب گروهی موسوم به A3 دنبال می‌کنند. آنها در این فرآیند با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند که از مهم‌ترین آنها طراحی سیستم قابل اطمینانی است که بتوان با تکیه بر آن مانع از برخورد تاکسی پرنده با موانع پیش رو نظیر آسمانخراش‌ها شد. به نظر می‌رسد این طرح برای تبدیل شدن به یک واقعیت جذاب و کاربردی موانع سخت و غیرقابل حل زیادی پیش رو نداشته باشد که در این صورت می‌توان تصور کرد در چند دهه آینده میلیون‌ها تاکسی پرنده راهی آسمان کلانشهرهای سراسر جهان شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو