فونیکسریمکسبهتام

حذف سوخت مازوت از چرخه مصرفی کشور تا پایان سال

عصر خودرو- رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: تلاش داریم تا پایان امسال سوخت مازوت را از چرخه مصرفی کشور حذف کنیم.

حذف سوخت مازوت از چرخه مصرفی کشور تا پایان سال
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹:۰۰

    ‌به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، معصومه ابتکار در جلسه شورای اداری استان مرکزی که در سالن جلستان استانداری مرکزی برگزار شد، با تاکید بر اینکه که توسعه باید همگام با حفظ محیط زیست رقم بخورد و کیفیت زندگی مردم در اولویت قرار گیرد، اظهار کرد: از روزهای ابتدایی استقرار دولت یازدهم بحث محیط زیست که در سال‌های گذشته جایگاه خود را از دست داده بود به جایگاه اصلی خود بازگشت و گام‌های موثری در این راستا بر داشته شد.

    وی با اشاره به توجه ریاست جمهوری بر مسائل زیست محیطی عنوان کرد: تحریم‌ها و سایر مسائل موجود در ابتدای کار دولت تدبیر و امید منجر به بی‌توجهی و یا غفلت از اولویت‌های زیست‌محیطی و اهمیت شاخص‌های اجتماعی نشد.

    ابتکار تصریح کرد: دولت روحانی دولتی زیست‌محیطی است و حفاظت از این مقوله مهم را از واجبات امور خود می‌داند به طوری که در ابلاغ سیاست‌های کلی نظام، دولت روحانی گام‌های موثر و جدیدی برداشت و رویکرد جامع همه دستگاه‌ها و قوای سه‌گانه نگاه زیست‌محیطی به مسائل است.

    وی با بیان اینکه مسائل مربوط به آلودگی آب، خاک و تالاب‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و برای برون‌رفت از بحران‌ تلاش‌های بسیاری به صورت جدی دنبال شده است، گفت: توجه به ارتقای شاخص‌های زیست محیطی از سقوط این شاخص‌های جلوگیری کرد.

    معاون رئیس جمهوری عنوان کرد: دولت یازدهم برای رفع آلودگی هوا اصلاح برنامه‌های قبل را در دستور کار خود قرار داد و براین اساس برنامه جدید ابلاغ شد به طوری‌که شاهد حذف سوخت بی‌کیفیت از چرخه توزیع در کلیه جایگاه‌های سوخت کشور بودیم و توزیع بنزین یورو4 در اکثر کلانشهرها و حذف مازوت در راستای کنترل و کاهش آلودگی هوا اقدامات لازم انجام گرفت.

    وی با اشاره به سوخت مازوت در نیروگاه شازند، اظهار کرد: امروز در چرخه مصرفی نیروگاه اراک تا 99.7 درصد گاز طبیعی مصرف می‌شود درصورتی که در سال 1392 تا 42 درصد مازوت مورد استفاده قرار می‌گرفت و برنامه داریم که مصرف مازوت تا پایان امسال از چرخه مصرف کل کشور به صورت کامل حذف شود.

    ابتکار درگیری امروز کشور را وجود گردوغبار جایگزین آلودگی ناشی از احتراق صنایع عنوان کرد و با اشاره به اینکه دولت در این زمینه برنامه‌های ملی و استانی را جهت شناسایی کانون بحران گرد و غبار و احیای تلاب‌های در دستور کار خود دارد، افزود: در این راستا برای استان مرکزی نیز برنامه‌هایی تعریف شده است و تلاش خواهیم داشت موضوع کاهش آلودگی هوا با منشا گرد و غبار در مصوبات سفر هیات دولت درنظر گرفته شود.

    وی با بیان اینکه بحث آلودگی هوا باید براساس اندازه گیری دستگاه مورد نظر انجام گیرد به طوری که اطلاعات را به صورت آنلاین ارسال کنند، به تخصیص تسهیلات قابل توجه به کلانشهر اراک از اواخر سال 1392 اشار ه و بر  پیگیری مباحث به صورت علمی و تخصصی تاکید کرد و گفت: برای سال جاری تسهیلات ویژه‌ای برای کلانشهرها با هماهنگی بانک‌ها در نظر گرفته شده است که کمک می‌کند، شاهد خروج وسایل نقلیه عمومی فرسوده از ناوگان حمل و نقل شهری باشیم.

    رئیس سازمان محیط زیست اضافه کرد: در اراک برای گرفتن هزار تاکسی ثبت‌نام شده است، همچنین پیش‌بینی‌های لازم برای اتوبوس‌های از رده خارج به عمل آمده است و سعی داریم که جلسه کارگروه برای این مباحث در نظر گیریم. همینطور برای اعطای تسهیلات و حمایت برای بهبود ناوگان حمل و نقل شهری جلسه با شهردار اراک برگزار خواهیم کرد.

    وی از نصب یک دستگاه سنجش آلودگی هوا ویژه سنجش HF در اراک خبر داد و بر لزوم بروزرسانی مطالعات در خصوص مباحث مربوط به آلودگی هوا تاکید کرد و گفت: قراردادی در این زمینه منعقد شده است و با توجه به اینکه دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا خاصه سنجش آلودگی HF اهمیت بالایی دارد در روزهای آینده این دستگاه در اراک راه‌اندازی می‌شود.

    ابتکار با تاکید بر اینکه دولت گام‌های مهمی در زمینه حفظ محیط زیست برداشته است، اما قطعا کاستی‌هایی وجود دارد و باید با توجه به محدودیت‌های اعتباری دنبال شوند، افزود: تاکنون اقدامات بسیاری در خصوص احیای تالاب‌های کشوری همچون تالاب حورالعظیم و و ارومیه انجام شده است و دولت در نظر دارد برای احیای تالاب میقان نیز با توجه به مطالعات مقدماتی انجام شده اقدامات را در دستور کار خود قرار دهد.

    وی با اشاره به اینکه رسیدگی به صنایع استان به جد مورد پیگیری است، گفت: سال 1384 حدود 76 صنعت آلاینده در اراک فعالیت داشتند و در دولت یازدهم وضعیت صنایع آلاینده به صورت جدی مورد بررسی قرار دارد. نمی‌توانیم صنعت آلاینده‌ای را بدون در نظر گرفتن شرایط استاندارد تعریف شده از لیست خارج یا وارد کنیم و تشخیص این صنایع برطبق بازرسی و استانداردهای امکانپذیر است.

    رئیس سازمان محیط زیست اعتراض به ورود و خروج صنایع به لیست آلایندگی را همراه با در نظرگرفتن استانداردها عنوان کرد و در خصوص شرکت آلومینیوم ایران تصریح کرد: در بحث واحد صنعتی ایرالکو و انتقال خطوط آندسازی آن سعی می‌شود که در مصوبات سفر هیات دولت و جذب کمک‌های مالی این موضوع مطرح شود.

    وی درخصوص وضعیت معادن آلاینده گفت: در مصوبات قبلی دولت برخورد با معادن آلاینده مطرح شد و خوشبختانه اقدامات خوبی نیز در این راستا انجام گرفت که این اقدامات شامل برخورد با معادن آلاینده در شهرستان محلات نیز شد، اما همچنان پیگیری‌ها و تاثیر منفی فعالیت آنها در منظر و زیبایی محیط در دستور کار قرار دارد.

    ابتکار افزود: آیین نامه ضوابط معادن بزودی به دولت ارجاع داده می‌شود تا معادن از این پس در قالب ضوابط زیست‌محیطی و رعایت اصول فعالیت کنند.

    رئیس سازمان محیط در خصوص پسماندهای ویژه مربوط به صنایع گفت: این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد و انتظار داریم که استانها برای جمع‌آوری صحیح پسماندهای ویژه برنامه‌های ارائه و همکاری لازم را داشته باشد.

    به گزارش ایسنا، در این جلسه تشکیل کارگروه محلی با حضور رئیس جمهوری و معاون اجرایی وی در مورد کلانشهر اراک و بررسی مسائل مربوط به آلودگی با تمرکز بر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در سفر هیات دولت به استان مرکزی به تصویب رسید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو