فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۷۴۹»

وجود ذرات سمی آلاینده هوا در مغز انسان

عصر خودرو- متخصصان سلامت در یک بررسی جدید نسبت به وجود مقادیر فراوانی از نانوذرات سمی ناشی از آلودگی هوا در مغز انسان هشدار دادند.

وجود ذرات سمی آلاینده هوا در مغز انسان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ب نقل از  ایسنا، مشاهده این ذرات در بافت مغزی 37 فرد تحت مطالعه نگران‌کننده شده زیرا تحقیق اخیر نشان می‌دهد بین این ذرات سمی در مغز و بیماری آلزایمر ارتباط وجود دارد در حالیکه پیش از این نیز مشخص شده بود آلودگی هوا به طور چشمگیر در افزایش خطر ابتلا به این بیماری نقش دارد.

    هر چند بررسی جدید نیز هنوز نمی‌تواند ثابت کند ذرات آلودگی هوا موجب بروز بیماری آلزایمر یا تشدید آن می‌شوند.

    پرفسور "باربارا ماهر" از دانشگاه "لانکستر" و محقق ارشد این مطالعه گفت: اکنون باید بررسی جدید و جامع از این یافته آغاز شود چرا که می‌تواند فاکتور خطرزای زیست محیطی مهمی در بروز و تشدید بیماری آلزایمر باشد. همچنین در حال حاضر دلیلی برای تداوم بررسی‌ها و انجام تست‌های تشخیص میزان سمی بودن ذرات ناشی از آلودگی هوا وجود دارد چرا که این ذرات به وفور در هوایی که تنفس می‌کنیم، وجود دارند و شمار زیادی از مردم در معرض آن هستند.

    آلودگی هوا، بحرانی جهان در حوزه سلامت است که بیش از مجموع تلفات مالاریا و ایدز قربانی می‌گیرد و به بروز بیماری‌های قلبی و سکته مغزی مرتبط است. اما در تحقیقات جدید تاثیرات دیگری از آن روی سلامتی همچون بروز بیماری‌های مغزی پیشرونده از قبیل آلزایمر مورد بررسی قرار گرفته است.

    در این بررسی بافت مغزی 37 نفر در منچستر و مکزیک که بین سه تا 92 سال سن داشتند مورد مطالعه قرار گرفت و مشخص شد مقدار فراوانی از ذرات مگنتیت، نوعی اکسید آهن در مغز آنان وجود دارد. وجود این ذرات در مغز کاملا سمی است و می‌تواند عامل تولید رادیکال‌های آزاد باشد. همچنین آسیب اکسیداتیو یکی از مشخصه‌های بیماری آلزایمر است.

    به نوشته روزنامه گاردین، علاوه بر این انباشت غیرمعمول ذرات فلزی در مغز یکی از مشخصه‌های کلیدی بیماری آلزایمر است و مطالعات اخیر نشان می‌دهد مگنتیت به طور مستقیم با آسیب‌های مشاهده شده در مغز مبتلایان به آلزایمر ارتباط دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو