فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۱۶۵۷»

مزایده واگذاری ۱۰۰ جایگاه سوخت برگزار شد

عصر خودرو- مشاور رییس کل سازمان خصوصی سازی با اشاره به واگذاری ۱۰۰ جایگاه سوخت در ۲۵ استان کشور در روز گذشته (دوشنبه)، آن را بزرگترین واگذاری انجام شده در تاریخ خصوصی سازی کشور به لحاظ تعداد و کیفیت اعلام کرد که ارزش آن حدود چهار تریلیون ریال پیش بینی می شود.

مزایده واگذاری ۱۰۰ جایگاه سوخت برگزار شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، سید جعفر سبحانی اظهار داشت: در این واگذاری تاریخی که از ساعت 14 روز گذشته (دوشنبه) آغاز و تا ساعت 20 به طول انجامید، 100 جایگاه سوخت در 25 استان کشور با استقبال بسیار خوب خریداران به مزایده گذاشته شد که به جز سه استان آذربایجان غربی، البرز و کهگیلویه و بویراحمد که پاکت پیشنهاد قیمت نرسید، در 22 استان مزایده های پرشوری برگزار شد.

    وی افزود: نزدیک به 70 درصد واگذاری های دیروز، بیش از یک متقاضی داشت؛ در صورتی که در گذشته مزایده های جایگاه های سوخت در نهایت 10 درصد موفقیت آمیز بود.
    سبحانی تصریح کرد: برای نخستین بار بود که این سازمان برگزاری 100 مزایده را به صورت همزمان تجربه می کرد و به طور میانگین برای هر جایگاه سوخت سه تا 3.5 برابر نیاز، متقاضی وجود داشت.
    مشاور رییس کل سازمان خصوصی سازی ادامه داد: به طور نمونه جایگاه اسفراین واقع در خراسان شمالی 17 متقاضی داشت، هفت جایگاه سوخت در استان سیستان و بلوچستان 60 متقاضی داشتند و در تهران 24 جایگاه سوخت دارای 46 متقاضی بود.
    به گفته وی، در آخرین واگذاری جایگاه های سوخت که 50 جایگاه عرضه شده بود، فقط 6 متقاضی وجود داشت، اما برای 70 جایگاه پیشنهاد قیمت بود و بیش از 340 پاکت قیمت ارایه شد.
    سبحانی تصریح کرد: عوامل مختلفی در این استقبال پرشور دخیل بودند که از مهم ترین آنها می توان به کاهش 10 درصدی «حصه نقدی» مزایده اشاره کرد.
    وی توضیح داد: حصه نقدی مبلغی است که برندگان مزایده باید در ابتدا و پیش از انعقاد قرارداد پرداخت کنند که از 40 درصد مبلغ مزایده در سال های گذشته، به 30 درصد کاهش یافته است.
    این مسوول اضافه کرد: علاوه بر سه درصد «سپرده نقدی» که همه شرکت کنندگان در مزایده پرداخت کردند و حصه نقدی (که برندگان می پردازند)، بقیه ارزش مزایده در اقساط دو تا چهار ساله پرداخت می شود که عمده پرداختی ها در مزایده بزرگ دیروز دو ساله بود.
    مشاور رییس کل سازمان خصوصی سازی تغییر در شیوه قیمت گذاری جایگاه های سوخت را دلیل دیگر استقبال از این مزایده ها نام برد و گفت: در تعداد زیادی از جایگاه ها، قیمت های پیشنهادی به دو تا چهار برابر قیمت های پایه نیز رسید و به طور میانگین قیمت ها 40 تا 50 درصد بالاتر از قیمت های پایه بودند.
    سبحانی افزود: براساس قانون، سازمان خصوصی سازی حداکثر در مدت دو هفته باید اسامی برندگان را در سایت سازمان اعلام و در نامه ای به برندگان ابلاغ کند. البته این مهم پس از انجام استعلام های مربوطه و محرز شدن نداشتن بدهی از سوی برندگان به این سازمان صورت می گیرد.
    به گفته مشاور رییس کل سازمان خصوصی سازی، پس از اعلام نتیجه، برندگان تا 20روز کاری فرصت دارند 30 درصد ارزش مزایده را به عنوان حصه نقدی پرداخت کنند که البته سه درصد آن که قبلا در قالب سپرده نقدی پرداخت شده است، کسر می شود.
    وی پیش بینی کرد: با میانگین قیمت شش میلیارد تا 200 میلیارد ریال هر جایگاه در استان های مختلف، رقم نهایی واگذاری 100جایگاه در مزایده بزرگ دیروز (که 70 جایگاه پیشنهاد قیمت داشتند) بالغ بر چهار تریلیون ریال پیش بینی می شود که تحرک و رونق بسیار خوبی در اقتصاد کشور ایجاد می کند.

    مشاور رییس کل سازمان خصوصی سازی تصریح کرد: حسن بزرگ مزایده دیروز، انجام 100 درصدی واگذاری ها به بخش خصوصی و حضور نیافتن خصولتی ها و شبه دولتی ها بود که به طور قطع می تواند در توانمندسازی هر چه بیشتر این بخش تاثیرگذار باشد.
    وی یادآور شد: جایگاه های سوخت دیگری به همین تعداد در مرحله قیمت گذاری پایه برای واگذاری قرار دارند که امید می رود واگذاری آنها در فصل پاییز امسال انجام شود.
    سبحانی، واگذاری پتروشیمی دماوند، شرکت سپیدرود، شرکت ملی حفاری و مجتمع صنعتی اسفراین را از دیگر برنامه های واگذاری این سازمان در سال جاری نام برد که اجرایی خواهد شد.
    وی ادامه داد: در مجموع 211 شرکت دیگر کشور در لیست واگذاری ها قرار دارند که امور مربوط به آنها برای قیمت گذاری کارشناسی در حال انجام است.
    مشاور رییس کل سازمان خصوصی سازی تصریح کرد: پیش از آغاز به کار دولت یازدهم، در مدت دوازده سال و نیم گذشته (از سال 1380) مجموع واگذاری انجام شده به بخش خصوصی واقعی فقط 18 درصد بود، اما این آمار در سه سال گذشته به حدود 38 درصد (بیش از دو برابر) رسید. فقط در سال 1393 بیش از 85 درصد واگذاری های انجام شده به بخش خصوصی، واقعی بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو