فونیکسریمکسبهتام

گزارشی از مرگ‌بارترین ماه جاده‌ها

«مردن به وقت شهریور»

عصر خودرو-تعطیلات به روزهای پایانی خود رسیده و بسیاری از شهروندان آماده می‌شوند تا نیمه‌دوم سال را با رفتن فرزندانشان به مدرسه یا دانشگاه آغاز کنند، فرصت زیادی برای استفاده از تعطیلات نمانده و احتمالا به همین دلیل است که عده‌ای سعی می‌کنند هرطور که شده به مسافرت بروند، سفرهایی که آمارها نشان می‌دهد هرچه شهریور به روزهای پایانی‌اش نزدیک می‌شود، پرحادثه می‌شوند.

«مردن به وقت شهریور»
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، آمار پزشکی قانونی و پلیس راهور نشان می‌دهد آمار مرگ و میر حوادث رانندگی در ماه شهریور افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند، به طوری که در 11 سال گذشته، یعنی از سال 84 تا کنون شهریور مرگبارترین ماه در جاده‌های کشور بوده و طی این 11 سال  25 هزار و 846 نفر تنها در ماه شهریور به علت تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.

    به عبارتی با تقسیم شمار کشته‌شدگان حوادث رانندگی شهریورهای 11 سال گذشته  بر تعداد تعداد روزهای شهریور در 11 سال مشخص می‌شود که طی این مدت به طور میانگین روزانه 75 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند.

    این آمار گرچه از سال 85 به بعد در مجموع روند روبه‌کاهش داشته است اما همچنان میانگین آن از دیگر ماه‌های سال و حتی از طرح نوروزی نیز بیشتر است تا همچنان شهریور مرگ‌بارترین ماه جاده‌های کشور باشد. بر اساس آماری که پزشکی قانونی در اختیار ایسنا قرار داده در سال 84، 3162 نفر، در سال 85، 3240 نفر، در سال 86،  2437 نفر، در سال 87 2335 نفر، در سال، 88 2248 نفر، در سال 89، 2449 نفر، در سال 90 ، 2166 نفر، در سال 91 2069 نفر و در سال 92، 2205 نفر در حوادث رانندگی شهریور ماه مصدوم شده‌اند.

    از سال 93، آمار جانباختگان حوادث رانندگی در شهریور ماه به زیر 2000 کشته رسید اما همچنان بیشترین جانباختگان در طول ماه‌های سال را به خود اختصاص داد، به طوری که در شهریور سال 93، 1817 نفر و در شهریور سال 94، 1718 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند و حالا علامت سوالی بزرگ مقابل آمار جانبخانگان حوادث رانندگی در شهریور امسال قرار گرفته و معلوم نیست با پایان تایستان 95 چه عددی در مقابل کشته‌شدگان حوادث رانندگی شهریور خواهد نشست، اما آنطور که سردار تقی مهری، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفته است تنها در 10 روز ابتدایی شهریور 180 تن در صحنه تصادفات جان خود را از دست داده‌اند که این به جز آمار مجروحانی است که در مسیر انتقال به بیمارستان و یا در بیمارستان فوت می‌کنند که معمولا تفاوت رقمی زیادی ندارد و می‌توان با رعایت نکاتی ساده در رانندگی آن را کاهش داد.
     

    بیشترین علل وقوع حوادث رانندگی در شهریور ماه

    سرهنگ محمد حسین حمیدی، فرمانده پلیس راه کشور در گفت‌وگو با ایسنا از این راهکارها می‌گوید. او بیشترین علل وقوع حوادث رانندگی در شهریور ماه 94 را عدم توجه به جلو با 33.5 درصد، تخطی از سرعت مطمئنه با 20.1 درصد، انحراف به چپ با 16.8 درصد، عدم رعایت حق تقدم عبور با 14.9 درصد و خستگی و خواب‌آلودگی رانندگی با 5.5 درصد اعلام کرد و گفت: این آمار تقریبا در هر سال با همین نسبت تکرار می‌شود و همانطور که پیداست عامل انسانی باعث بروز آن است، بنابراین موارد ساده‌ای همچون خواب کافی راننده، استراحت به ازای هر یک ساعت و نیم تا دو ساعت رانندگی و ... می‌تواند منجر به کاهش این تصادفات شود.

    فرمانده پلیس راه‌ کشور همچنین علت شکل‌گیری بیش از 56 درصد از تصادفات رانندگی را خودروهای سواری اعلام کرد و گفت: همواره یکی از نگرانی‌های پلیس در طرح تابستانه اجرای این طرح در روزهای پایانی طرح است، طرح تابستانه پلیس راه در جاده‌های کشور تا سوم مهرماه ادامه خواهد داشت و ما در روزهای باقی مانده با بسیاری از دستگاه‌ها از جمله اورژانس، هلال احمر، امداد خودرو و ... هماهنگی‌هایی را انجام داده‌ایم تا توان خود را افزایش دهند، در پلیس راه نیز شمار نیروها و عوامل را افزایش داده‌ایم و با تخلفات به خصوص تخلفات حادثه ساز بدون اغماض برخورد می‌شود.

    حمیدی درباره ساعت پیک وقوع تصادفات نیز به ایسنا گفت: بر اساس آمارهای ما بیشترین تصادفات مرگبار بین ساعات 12 تا 20 رخ داده است، بر این اساس هشت درصد از تصادفات بین ساعات یک تا چهار بامداد، هشت درصد بین ساعات چهار بامداد تا هشت صبح و 16 درصد تصادفات بین ساعات هشت صبح تا 12 رخ داده است. 21 درصد تصادفات نیز بین ساعات 12 تا 16 و 26 درصد نیز بین ساعات 16 تا 20 رخ داده است و معادل 20 درصد از تصادفات هم بین ساعات 20 تا 24 رخ داده است.

    مرگ در 30 کیلومتری مقصد

    وی افزود:‌ عامل دیگری که در تصادفات دخیل است، نزدیکی به شهرهاست، آمارهای ما نشان می‌دهد که 66 درصد تصادفات در شهریور ماه سال گذشته در 30 کیلومتری شهرها رخ داده است، این یعنی راننده با تصور اینکه به مقصد نزدیک شده یا وارد شهر شده است توجه کافی به مسیر خود نداشته یا نسبت به عواملی چون خستگی و خواب آلودگی بی اعتنا باشد. همچنین چون در نزدیکی شهرها رفت و آمد بیشتر می‌شود رانندگان با همان سرعتی که در جاده حرکت بودند وارد این محیط شده و همین امر نیز باعث بروز تصادف می‌شود.

    تابستان رو به پایان است، سفرهای تابستانی‌می‌تواند ایمن‌تر باشد، اگر به چند نکته ساده توجه شود، هرکدام از ما که قصد سفر در روزهای باقی مانده از تابستان را داریم، می‌توانیم با یک بی‌احتیاطی در رانندگی یا حتی یک تعارف در دادن تذکر به راننده متخلف یک نفر از آماری باشیم که پزشکی قانونی سال آینده از جانباختگان حوادث رانندگی شهریور 95 اعلام خواهد کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو