فونیکسریمکسبهتام

قاعده جاده؛ اولین اشتباه آخرین اشتباه است

عصر خودرو- خطر در جاده ها همواره در کمین رانندگان است و این خطر وقتی با بی احتیاطی همراه شود وقوع تصادفات را چند برابر می کند.

قاعده جاده؛ اولین اشتباه آخرین اشتباه است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو»به نقل از ایرنا ،راه های برون شهری همیشه در اوج مسافرت ها از جمله تابستان و نوروز مملو از خودرو است و هر چه تعداد این خودروها بیشتر شود به همان نسبت خطرات و نا امنی نیز افزایش می یابد.
    در تابستان و به ویژه شهریورماه معمولا با اوج مسافرت روبرو هستیم و جاده ها در طول شبانه روز پر از خودرو است و اگر بی احتیاطی را به آن بیافزایم این خطرات با افزایش روبرو می شود.
    این قاعده جاده است که اگر احتیاط نکنیم با خطر روبرو می شویم و اولین اشتباه آخرین اشتباه خواهد بود. واقعیت این است که جاده ها و برخی از خودروها هنوز استاندارد و دارای ایمنی کافی نیستند از این رو احتیاط در جاده ها یک ضرورت محسوب می شود.
    جاده محل تردد انواع خودروها که معمولا سرنشینان آن از تمام افراد از کودک تا بزرگسال را در بر می گیرد، هست و بی احتیاطی در چنین محلی باعث می شود که افراد بی گناه به کام مرگ فرستاده شوند، بنابر این هرکسی که در چنین مسیری وارد می شود شرعا و قانونا مسئول است همه مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کند.
    ساعت حدود 5،30 دقیقه بامداد پنجشنبه 18 شهریور در محور آزاد راه تهران – قزوین در حوالی کرج به یکباره باران شدید شروع به باریدن کرد و همین مساله باعث لغزنده شدن سطح جاده ها و در نتیجه وقوع چندین تصادف دلخراش رانندگی شد. تغییرات جوی و بارش برف و باران، معمولا سطح زمین و جاده ها را با تغییراتی روبرو می کند که لغزنده شدن سطح جاده ها یکی از این تغییرات است.
    در این وضعیت در وهله نخست باید سرعت خودرو را کاهش داد و سپس آرام آرام به سوی مقصد حرکت کرد و این یک قاعده کلی راهنمایی و رانندگی است اما متاسفانه این اصول ساده و ابتدایی نه تنها در این مسیر و حادثه بلکه در موارد زیاد در مسیرهای شهری و غیرشهری رعایت نمی شود و همین مساله باعث وقوع بسیاری از تصادفات شدید می شود.
    حادثه محور تهران - قزوین دقیقا با چنین پدیده ای روبرو بوده یعنی با بارش باران، برخی خودروها با وجود دگرگونی وضعیت جوی سرعت خود را کاهش ندادند و با همان سرعت قبلی به مسیر خود ادامه دادند و به دلیل لغزنده بودن سطح جاده ها، تعدادی از رانندگان کنترل خود را از دست داده و در نتیجه مسافران در مسیر کوتاه 200 تا 300 متری شاهد واژگون شدن چندین خودرو که سرنشینان آنها ملتمسانه درخواست کمک می کردند، مواجه شدند.
    وقوع چنین حوادثی معمولا ترافیک های سنگینی در جاده ها بوجود می آورد که در محور تهران - قزوین نیز این گونه شد. تصادفات این چنین شدیدی، قطعا کشته ها و زخمی های زیادی به همراه دارد. طبیعت این گونه تصادفات همانطور که گفته شد وقوع ترافیک سنگین است که همین مساله عبور و مرور خودروهای امدادی را مختل کرده و در نتیجه شانس نجات مجروحان را کاهش می دهد.
    در این حادثه آمبولانس ها از لابلای خودروهای عبوری آهسته آهسته خود را به مجروحان حادثه رساندند تا آنان را به نزدیکترین مرکز درمانی انتقال دهند. پس از مدتی خودروی آتش نشانی نیز با مشکل خود را به محل رساند اما همه این رسیدن ها با تاخیر بود.
    این یک حساب ساده است که اگر خودروهای امدادی دیر به محل حادثه برسند آمار تلفات نیز افزایش خواهد یافت و در کمال تاسف برخی از تصادفات رانندگی با چنین مشکلی روبرو هستند. این حادثه چند نکته به همراه خود داشت:
    نخست اینکه اگر شمار اندکی از رانندگان با احتیاط کافی عمل می کردند هرگز شاهد چنین حادثه ای نبودیم. بنابراین به نظر می رسد که برخی راننده های این حادثه فاقد مهارت مواجهه با پدیده های طبیعی مثل تغییرات جوی هستند که برای رفع این مشکل لازم است که آموزش های لازم در هنگام دریافت گواهینامه رانندگی دریافت کنند.
    نکته دوم اینکه باید مسیری جداگانه در جاده ها برای تردد خودروهای امدادی از جمله آمبولانس ها، آتش نشانی و.. گشود تا مجروحان حادثه هر چه سریعتر به مراکز درمانی انتقال یابند.
    سوم اینکه اگر ایجاد مسیر جدید غیرممکن باشد باید در فاصله های کوتاه، نیروهای امدادی و همچنین خودروهای آتش نشانی و همچنین آمبولانس در جاده ها استقرار یابند تا بلافاصله مجروحان به مراکز درمانی رسانده شوند.
    چهارم اینکه تمام خودروهای به اصطلاح ایمن و غیر ایمن باید با سرعت مطمئنه و مجاز حرکت کنند و در شرایط تغییر جوی، سرعت خود را کاهش دهند.
    هیچ خودرویی در حوادث رانندگی مصون از خطر نیست بنابر این تفاوتی بین خودروهای ایمن و غیر ایمن از نظر پیشگیری از افزایش آمار تلفات وجود ندارد. سرنشینان خودروی به اصطلاح ایمن شاید از نظر ظاهری با آسیبی کمتری روبرو شوند اما به همان نسبت به خودروی همجوار و مقابل آسیب وارد می کنند.
    احتیاط در رانندگی و رعایت سرعت مطمئنه یک اصل مهم در رانندگی است و هیچگاه نباید فراموش شود. نادیده گرفتن این اصل مهم یعنی به استقبال خطر رفتن است و در نیتجه به خطر افتادن جان نزدیکترین و عزیزترین اطرافیان ما است.
    برخی از رانندگان زود رسیدن به مقصد را فدای اصل ایمنی در مسافرت می کنند اما پس از وقوع تصادف خیلی زود از این عمل خود پیشمان می شوند در حالی که پیشمانی در این زمان هیچ فایده ای ندارد زیرا دیگر عزیزان آنان در کنارشان نیست و این غم جانکاه تا پایان عمر یک لحظه آنان را رها نمی کند.
    اگر این جمله که دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است با تمام جانمان حس کنیم و به آن عمل کنیم شاید بتوان کمی از آمار تصادفات رانندگی کاست. براساس آمار نیروی انتظامی، سالانه چیزی حدود 17 هزار نفر در اثر تصادفات رانندگی در ایران کشته می شوند، این آمار به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه در ایران 6 کشته است که میانگین دنیا به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه 7 کشته است. تلفات و تصادفات رانندگی در جاده های کشور در حالی بوقوع می پیوندد که با کمی صبر و حوصله و رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی می توان از خیلی از این حوادث و تلفات جلوگیری کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو