فونیکسریمکسبهتام

معاون آموزش جمعیت هلال احمر:

سالانه ۹۰۰۰ نفر در حوادث جاده‌ای کشته و مصدوم می‌شوند

عصر خودرو- معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر سالانه ۹۰۰۰ نفر در حوادث جاده‌ای کشته و مصدوم می‌شوند، گفت: بر اساس برنامه پنجم توسعه مقرر شده بود سالیانه ۱۰ درصد کاهش تلفات جاده‌ای داشته باشیم که این امر به جز در سالهای نخست، مغفول ماند.

سالانه ۹۰۰۰ نفر در حوادث جاده‌ای کشته و مصدوم می‌شوند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ، سیدحمید جمال الدینی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه مباحث بسیار خوبی در حوزه آموزش هلال احمر در دستور کار داریم، اظهار کرد: هلال احمر تنها امدادرسانی و کمک‌های اولیه نیست؛ بلکه بخش اصلی این جمعیت که متأسفانه در کشور مغفول مانده، بعد آموزشی آن است.

    وی با اشاره به اینکه ایران کشوری حادثه خیز است و همواره با چندین بلای طبیعی مواجه می‌شود، افزود: سرمایه اجتماعی جمعیت هلال احمر، این است که مردم نسبت به این ارگان اعتماد دارند. تحقیقات نشان داده است میان سرمایه اجتماعی و مدیریت بحران رابطه وجود دارد و هر چه سرمایه اجتماعی بیشتر شود، مدیریت بحران افزایش مییابد.

    معاون آموزش، پژوهش و فناوری هلال احمر کشور با بیان اینکه بیست و دوم شهریورماه مصادف با روز جهانی کمکهای اولیه است، اضافه کرد: حادثه خیز بودن کشور چه به صورت انسان ساخت و چه به صورت حوادث طبیعی، لزوم برگزاری آموزش‌های همگانی را بیش از پیش افزایش میدهد.

    شهریور، خطر آفرین ترین ماه شمسی

    جمال الدینی با بیان اینکه مرگ و میر در حوادث ترافیکی جاده‌ای و رانندگی به دو دسته تقسیم می‌شود، ادامه داد: متاسفانه آمار مرگ و میر ناشی از حوادث طبیعی انسان ساخت و طبیعی از آمار استاندارد جهانی بالاتر است و علی رغم تاکیدات مقام رهبری متاسفانه با آمار استاندارد جهانی هنوز فاصله بسیاری داریم.

    وی با اشاره به اینکه آمار مرگ و میر حوادث جاده‌ای در شهریور ماه افزایش می‌یابد به گونه‌ای که به ازای هر یک ساعت دو نفر فوت می‌کنند، گفت: متاسفانه شهریور خطر آفرین ترین ماه شمسی است.

    معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر کشور با اشاره به اینکه آمار مرگ و میر در شهریور ماه از فروردین ماه بیشتر است، گفت: آمار روزانه کشور حوادث ترافیکی، برابر با 55.1 به ازای هر صد هزار نفر در شهریورماه است به گونه‌ای که در این ماه در هر ساعت بیش از 55 فوتی در جادههای کشور اتفاق میافتد.

    جمال الدینی با اشاره به اینکه در سال گذشته میزان مرگ و میر در استان اصفهان برابر با 2.2 درصد کاهش داشته است، گفت: میزان مرگ و میر ناشی از تلفات جاده‌ای در سال گذشته در مقایسه با سال 93،  از هزار و 129 نفر به  هزار و 104 نفر کاهش یافت.

    اصفهان در جایگاه چهارم مرگ و میر و مصدومین حوادث ترافیکی

    وی ضمن اشاره به میانگین کشوری آمار مربوط به فوتی سال 93 در مقایسه 94، افزود: این آمار از 16 هزار و 872 نفر در سال 93 به 16 هزار و 584 نفر در سال 94 کاهش یافت که برابربا 1.7 درصد کاهش است.

    معاون آموزش، پژوهش و فناوری هلال احمر کشور با اشاره به مصدومین حوادث جاده‌ای در سال گذشته در مقایسه با سال 93 دراستان اصفهان 2.8 درصد افزایش یافته است، اضافه کرد: این آمار از 22 هزار و 253 نفر در سال 93 به 22 هزار و 865 نفر در سال 94 افزایش یافت.

    جمال الدینی همچنین به آمار مصدومین حوادث جاده‌ای کشور در سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه این آمار در کشور با افزایش 2.8 درصدی همراه بوده است به گونه‌ای که از 304 هزار و 485 به 313 هزار و 17 نفر افزایش یافته است.

    وی با بیان اینکه استان اصفهان به لحاظ مرگ و میر و مصدومین حوادث ترافیکی در رتبه چهارم بعد از استانهای فارس، خراسان و تهران گرفته است، افزود: البته استان اصفهان به لحاظ تعداد مرگ و میر و مصدومیت‌های حوادت ترافیکی به ازای صد هزار نفر در رتبه دوازدهم قرار دارد.

    صرف سالیانه 8 درصد درآمد ناخالص ملی برای تصادفات

    معاون آموزش، پژوهش و فناوری هلال احمر کشور با بیان اینکه کشور ایران به لحاظ مرگ و میر حوادث جاده‌ای نسبت به سرانه خودرو و جمعیت در وضعیت نامناسبی قرار گرفته است، ادامه داد: بر اساس برنامه پنجم توسعه مقرر شده بود سالیانه 10 درصد کاهش تلفات جاده‌ای داشته باشیم که این امر به جز سال های نخست، مغفول ماند.

    جمال الدینی با بیان اینکه سومین علت مرگ و میر در کشور حوادث جاده‌ای است، گفت: متاسفانه حوادث جاده‌ای نخستین علت مرگ و میر گروه مولد 15 تا 29 سال است.

    وی با بیان اینکه سالیانه بین 6.5 تا هشت درصد از درآمد ناخالص ملی برای تصادفات هزینه می‌شود، خاطر نشان کرد: سالیانه حداقل 250 مخاطره و حوادث طبیعی در کشور ثبت می‌شود که متاسفانه 1.5 میلیون نفر تحت تأثیر این حوادث قرار می‌گیرند و حدود 9 هزار نفر نیز کشته و مصدوم می‌شوند.

    معاون آموزش، پژوهش و فناوری هلال احمر کشور همچنین گفت: آلودگی هوا سالیانه 80 هزار میلیارد تومان خسارت و صدمه به کشور می زند که این رقم برابر با 3.2 درصد از میزان درآمد ناخالص ملی کشور است.

    هر دلار سرمایه گذاری درآموزش، چهار دلار بازگشت سرمایه

    جمال الدینی با بیان اینکه یکی از راه‌های افزایش درآمد کاهش هزینه‌های مصرفی برای مخاطرات و حوادث طبیعی است، ادامه داد: تولید سود همواره از طریق افزایش درآمد نیست و در دنیا ثابت شده است به ازای هر یک دلار سرمایه گذاری در بخش آموزش مقابله با حوادث و مخاطرات، چهار دلار بازگشت سرمایه اتفاق میافتد.

    وی در ادامه، به تعریف آموزش همگانی پرداخت و افزود: آموزش همگانی به معنی آگاه سازی عمومی به منظور توسعه دانش همگانی پیرامون خطرات و بلایا، شامل اقداماتی است که می‌تواند انفرادی و جمعی برای کاهش مواجه و یا آسیب پذیری در برابر مخاطرات باشد. قسمت مهمی از آموزش همگانی نیز کمکهای اولیه است.

    معاون آموزش، پژوهش و فناوری هلال احمر کشور با بیان اینکه در دنیا در هر ثانیه یک مجروح داریم، گفت: در صورتی که در ابتدای حادثه با کمک‌های اولیه به مجروهان رسیدگی شود از بسیاری معلولیت ها و جراحت ها جلوگیری می‌شود.

    جمال الدینی ادامه داد: هلال احمر سه نقش در برنامه‌های خود قرار داده است که شامل نقش اجرایی، نقش کمکی از طریق سازمان داوطلبان و مطالبه‌گری از مردم است.

    "خادم" چتری برای آموزش همگانی

    وی با بیان اینکه بر اساس اساسنامه هلال احمر، آموزش در برابر مخاطرات بر عهده هلال احمر است، ادامه داد: هزینه آموزش 35 ساعته کمک‌های اولیه در هلال احمر برای هر نفر بدون احتساب ضریب فرسایش 50 هزار تومان است که این رقم با احتساب ضریب فرسایش 80 هزار تومان می شود.

    معاون آموزش، پژوهش و فناوری هلال احمر کشور گفت: طرح آموزشی خادم توسط هلال احمر، چتری برای آموزش همگانی در حوادث و بلایا در کشور است.

    جمال الدینی با بیان اینکه هدف از اجرای این طرح، ارتقای آمادگی خانواده‌ها است، خاطر نشان کرد: این طرح حاوی 15 مؤلفه است تا بر اساس آن آمادگی خانواده‌ها را بسنجیم. 21 میلیون خانوار در کشور وجود دارد و در صورتی که بخواهیم از هر خانوار سالیانه تنها یک نفر را آموزش دهیم به هزار و 600 میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم.

    معاون آموزش، پژوهش و فناوری هلال احمر کشور، تصریح کرد: هلال احمر به دنبال این هدف است که با کمک مجلس شورای اسلامی آموزش کمک‌های اولیه را برای صدور گواهی نامه رانندگی اجباری کند.

    جمال الدینی با بیان اینکه آموزش نادرست از آموزش ندیدن خطرناک‌تر است، ادامه داد: در طرح خادم سعی کرده‌ایم بسته آموزشی متفاوتی ارائه دهیم بگونه ای که آموزش ها 16 ساعت غیرحضوری و 8 ساعت آموزشی و مهارتی باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو