فونیکسریمکسبهتام

ارزشیابی خودروهای ساخت داخل؛

هیچ خودرویی بیشتراز سه ستاره نگرفت

عصر خودرو- شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI)، گزارش ارزشیابی ملی خودروهای ساخت داخل مربوط به مردادماه امسال را منتشر کرد که براساس آن، هیچ یک از خودروهای داخلی در جایگاهی بیشتر از سه ستاره قرار نگرفتند.

هیچ خودرویی بیشتراز سه ستاره نگرفت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایرنا، در مردادماه امسال 90 هزار و 345 دستگاه خودرو سبک تولید شد که 93 درصد از حجم تولیدات به خودروهای سواری و هفت درصد دیگر به خودروهای وانت اختصاص دارد.
    خودروهای سبک تولیدی کشور در این ماه شامل 36 مدل خودرو در گروه سواری و هفت مدل در گروه وانت است؛ در مرداد ماه امسال، خودروهای پژو 405 خراسان و برلیانس H320 به ترتیب بیشترین و کمترین میزان تولید خودرو را به خود اختصاص داده اند و خودروهای وانتنیسان دوگانه سوز و وانت تندر نیز به ترتیب بیشترین و کمترین میزان تولید خودرو را در بخش وانت از آن خود کرده اند.
    شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، سطوح کیفی خودروهای سبک را در دو گروه وانت و سواری بررسی کرده است که
    بر اساس آن، خودروهای سواری داخلی تولید مرداد ماه امسال در پنج دسته قیمتی کمتر از 250 میلیون ریال، 250 تا 500 میلیون ریال، 500 تا 750 میلیون ریال، 750 تا یک میلیارد ریال و بالای یک میلیارد ریال تقسیم بندی و اعضای هر گروه بر اساس امتیازات کیفی کسب شده، رده بندی شده اند.

    **ستاره های خودروهای کمتر از 250 تا 500 میلیون ریال
    خودروهای تیبا و سایپا x111 (سایپا کاشان)، سایپا x131 و x132 (سایپا) و سایپا x131 (پارس خودرو) در دسته قیمتی کمتر از 250 میلیون ریال و تیبا 2 (سایپا)، MVM110S (مدیران خودرو)، پژو پارس فارس (ایران خودرو فارس)، پژو پارس مازندران (ایران خودرو مازندران)، سمند تبریز (ایران خودرو تبریز)، پژو 405 و پژو پارس (ایران خودرو خراسان)، پژو 405، پژو پارس و سمند (ایران خودرو) در دسته قیمتی 250 تا 500 میلیون ریال، تنها یک ستاره دریافت کردند.
    همچنین خودروهای دنا، پژو 206SD، پژو 206 (ایران خودرو) و New MVM315 (مدیران خودرو) در دسته قیمتی 25 تا 500 میلیون ریال توانستند دو ستاره اخذ کنند.
    شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در گزارش خود می افزاید: خودروهای رانا، تندر 90، تندر 90 اتوماتیک (ایران خودرو)، پارس تندر و تندر90 (پارس خودرو) نیز در همین کلاس قیمتی، توانستند سه ستاره دریافت کنند.

    **ستاره ها در کلاس قیمتی 500 تا 700 میلیون ریالی
    در کلاس قیمتی 500 تا 750 میلیون ریال، لیفان X60 محصول کرمان موتور، MVM550 و New MVMX33 دو محصول مدیران خودرو تنها یک ستاره گرفتند و آریو محصول بن رو ، برلیانس H330 و H320 محصول پارس خودرو و JAC S5 محصول کرمان موتور دو ستاره گرفتند؛ در این دسته ی قیمتی هایما S7 محصول ایران خودرو خراسان سه ستاره گرفت.

    **سه ستاره ای که ستاره از دست داد
    در کلاس قیمتی 750 تا یک میلیارد ریال نیز JAC S5 (کرمان موتور)، تیگو 5 محصول مدیران خودرو، کیاسراتو محصول سایپا نیز دو ستاره گرفتند؛ در این دسته بندی قیمتی، نیومزدا 3 محصول بهمن موتور سه ستاره گرفت. بر اساس نظر شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در این کلاس قیمتی، کیاسراتو تغییرات کیفی داشت و از سه ستاره در تیرماه خارج شد و به دو ستاره ها پیوست.
    **وانت های تک ستاره
    گزارش این شرکت در مورد سطوح کیفی گروه وانت نیز به این شرح است: وانتنیسان دو گانه سوز شرکت زامیاد، وانت آریسان شرکت ایران خودرو تبریز، وانتمزدا دوکابین بهمن موتور، وانت دیزل زامیاد محصول شرکت زامیاد، وانتمزدا تک کابین بهمن موتور و وانتسایپا X151 از نظر کیفی یک ستاره دارند و تنها وانت تندر محصول شرکت ایران خودرو سه ستاره به خود اختصاص داده است.
    به گزارش ایرنا، در روش جدید ارزشیابی کیفی خودروهای داخلی(روش آدیت ملی)، خودروها در دو مرحله استاتیک و دینامیک مورد ارزیابی قرار می گیرند. در مرحله استاتیک، خودرو از نظر پارامترهای ظاهری، فواصل، همسطحی و رنگ و در مرحله دینامیک، عملکرد همه سیستم های خودرو مانند ترمز، فرمان، سیستم های الکترونیکی خودرو و ... مورد ارزیابی قرار می گیرد.
    در این روش، تمرکز بر ایرادات ایمنی و اساسی خودروها وجود دارد به نحوی که در صورت بروز ایرادات ایمنی یا اساسی خط تولید خودروساز متوقف و از تحویل این خودروها به مشتری جلوگیری به عمل می آید.
    همچنین در صورت بروز ایرادات مهم و عملکردی، این ایرادات با نمره و وزن بالایی در ارزیابی ها لحاظ می شود.
    نمرات نهایی و سطح کیفی هر خودرو با نشان ستاره در گزارش ها تعیین ومنعکس می شود؛ این روش مطابق استانداردها و رویه های جهانی است و درک آن برای کارشناسان و عموم سهل و آسان است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط