فونیکسریمکسبهتام

سه شنبه های بدون خودرو در اراک،طرحی نیازمند زیر ساخت

عصر خودرو- سه شنبه های بدون خودرو طرحی مردمی و خودجوش در کلانشهر اراک است که با وجود استقبال مردم و مسئولان از آن، تا کنون برای ایجاد زیر ساخت های عملیاتی آن اقدام موثری انجام نشده است.

سه شنبه های بدون خودرو در اراک،طرحی نیازمند زیر ساخت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو»به نقل از ایرنا، اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است که مسائل متعدد زیست محیطی به ویژه آلودگی هوا در آن روز به روز ابعاد جدیدتری می گیرد.
    برای مقابله با آلودگی هوای اراک، نیاز است که در کنار فرهنگ سازی و جلب مشارکت طیف های مختلف مردمی ،روش های بازدارنده و مهار آلاینده ها واقدام های اثرگذار ، طرح های نو و کاربردی با ابزارهای اصولی به کار گرفته شود.
    با وجود تلاش های مسئولان و حساسیت های مردمی در قبال آلودگی هوای اراک، این معضل زیست محیطی هم چنان پابرجاست و اگرچه نهالی خودجوش و مشارکت جو با عنوان طرح سه شنبه های بدون خودرو پا گرفته اما، به مظر می رسد اگر زیرساخت های لازم چاشنی کار نشود، محو چتر تیره آلودگی از بام اراک میسر نیست.
    گرچه مدیریت شهری و اجرایی استان در سال های قبل کوشیده که سرانه فضای سبز را در این کلانشهر به عنوان ریه های اراک گسترش دهند اما، واقعیت آن است که این اقدام تنها بخشی از صدها اقدامی است که باید عملیاتی شود و می طلبد با در انداختن روش های نو در مهار منشاء آلودگی با فعال کردن تمامی ظرفیت های دولتی و مردمی نتیجه اثربخش در حوزه سامان الاینده ها به بار بنشیند.
    در چنین شرایطی جمعی از فعالان زیست محیطی و مردم اراک بر آن شده اند که کمپین هوای پاک را در فضای شبکه مجازی با عنوان سه شنبه های بدون خودرو برای اراک تشکیل دهند و در این فراخوان اعلام کرده اند که نفس اراک به شماره افتاده و ساکنان آن در معرض تهدید سلامت هستند.
    تشکل های زیست محیطی در پی آن هستند تا مشارکت مردمی در موضوعات زیست محیطی را تعمیق بخشندو در این راستا با 'نه' گفتن به تردد خودروهای شخصی در سه شنبه های هر هفته، حرکتی نمادین و فرهنگی را تقویت کنند.
    به گزارش ایرنا، عضو هیات مدیره سازمان مردم نهاد جهان سبز استان مرکزی گفت: هرگونه اقدامی که در راستای استفاده کمتر از خودرو شخصی باشد،مثبت و مفیدی است و مورد حمایت و تایید سازمان های زیست محیطی و مردم نهاد اراک قرار دارد.
    محمد حسین محمدی افزود: ترغیب مردم به استفاده از دوچرخه، خودروهای عمومی و یا پیاده روی، تلنگری فرهنگی است که بیاندیشیم با آلودگی های زیستی چه آسیب هایی در کمین سلامت ماست و فلسفه سه شنبه های بدون خودرو همین است.
    وی گفت: اگرچه نهضت سه شنبه های بدون خودرو هر روز با استقبال زیادتری رو به رو می شود اما، بدون فراهم کردن زیرساخت های مناسب نمی توان نتیجه مطلوب از آن گرفت و این طرح در سطح فرهنگ سازی باقی می ماند.
    وی ادامه داد: استفاده نکردن از خودروی شخصی و افزایش بهره گیری مردم از دوچرخه و وسایل نقلیه عمومی نیازمند ایجاد زیر ساخت های مناسب در تاسیسات شهری و تسهیل دسترسی افراد به وسیله نقلیه عمومی دارد و این مساله نگاه ویژه مسئولان و حمایت آنان را می طلبد.
    عضو هیات مدیره سازمان مردم نهاد جهان سبز استان مرکزی بیان کرد: هر بامداد درکلانشهر اراک، انبوهی از خودروهای شخصی از مناطق حاشیه ای و شهرک های مسکونی به مرکز شهر سرازیر می شوند و برای ساماندهی این مشکل نیاز است که بستر ناوگان حمل و نقل عمومی تقویت شود و همچنین سازو کارهای عملیاتی در استفاده از دوچرخه با دسترسی به خطوط ویژه عبور و مرور مهیا شود.
    محمدی گفت: هدایتگری و همسویی نگاه ها در حوزه مهار آلاینده های محیطی به ویژه آلودگی هوا امری پسندیده است اما ، بدون شاخص ها و امکانات در اجرایی شدن در مقطع زمانی خاصی عنوان می شود و نتیجه مستمر و درازمدت ندارد.
    مدیرعامل کیمیای سبز استان مرکزی نیز گفت: صنایع و خودروها دو عامل مهم آلودگی شهرها و استان های کشور هستند و بالا بردن مسئولیت اجتماعی این دو طیف در قبال آلاینده ها ارزش زیادی دارد اما، تغییر رفتار نیاز به سازکارهای عملی و برنامه های اصولی و اعتبار مشخص دارد.
    مریم لطیفی افزود: استفاده از هوای سالم و پاکیزه حق همه مردم است و می طلبد اقشار مختلف مردم برای کاهش آلودگی و رسیدن به هوا پاک و سالم تلاش کنند.
    وی ادامه داد: طرح سه شنبه های بدون خودرو ماهیتی مردمی و غیرحاکمیتی دارد اما برای اجرا و موفقیت باید در کنار ظرفیت های مردمی از توان و امکانات حوزه های دیگر نیز بهره مند بود تا اصلاح نگرش رفتارهای شهروندی و استفاده از دوچرخه، وسایل عمومی برای سفرهای درون شهری نهادینه شود.
    مدیرعامل کیمیای سبز استان مرکزی بیان کرد: سازمان های مردم نهاد از طریق آموزش و اطلاع رسانی ترویج استفاده از دوچرخه و سه شنبه های بدون خودرو را در دستور کار خود قرار داده اند و معتقد هستند هرگاه طرحی مردمی به وسیله خود آنان ماهیت بگیرد از تاثیرگذاری بیشتری در سطح جامعه برخوردار خواهد بود.
    لطیفی افزود: سازمان های مردم نهاد این استان با برگزاری برنامه های مختلف توانسته اند دیگر استان ها کشور را نیز در شمول طرح خود قرار دهند به گونه ای که این طرح هم اکنون در برخی استان از جمله اصفهان و تهران در حال برگزاری است.
    وی بیان کرد: برخی از مسئولان از این طرح برای مطرح کردن خود بهره گیری می کنند که این مهم می تواند مشکلات و ضربه های جبران ناپذیری داشته باشد.
    مدیرعامل کیمیای سبز استان مرکزی، مردمی بودن طرح سه شنبه های بدون خودرو را مزیت آن دانست و گفت: سازمان های مردم نهاد نمی خواهند این طرح دولتی باشد زیرا اگر حل معضلات آلودگی هوا با امکانات و توان دولت مقدور بود تاکنون اقدام بایسته ای انجام شده بود.
    لطیفی خاطر نشان کرد: متولیان اجرای این طرح از مسئولان استانی و کشوری انتظار دارند تنها همراهی و حمایت با این طرح داشته باشند و ایجاد انگیزه در بین کارمندان و همسویی با تصمیم های مردم نهاد را سرلوحه کار خود قرار دهند.
    مدیرکل امور دفتر اجتماعی استانداری استان مرکزی گفت: سه شنبه های بدون خودرو ابتکار جالبی است که توسط سازمان های مردم نهاد شکل گرفته تا در ارتقای فرهنگ بهینه استفاده از خودرو شخصی و کاهش آلودگی هوا در کلانشهر اراک تاثیرگذار باشد.
    غلامرضا فتح آبادی افزود: این ابتکار در بستر شبکه های اجتماعی موج گونه حرکت کرد و هر روز طیف بزرگتری از مردم به این کمپین می پیوندند و مسیر و اهداف آن پررنگ تر و شفاف تر می شود.
    وی اظهار کرد: اجرای مناسب این طرح منوط به همکاری دستگاه های دولتی دارد تا با استفاده از ظرفیت های استان در افزایش ارتقای فرهنگ، بخش غیردولتی را یاری دهند اما حضور اجرایی دستگاه های دولتی به هیچ عنوان در این طرح به صلاح نیست.
    وی توضیح داد: پویش مردمی ترافیک 'سه شنبه های بدون خودرو' که در کلانشهر اراک ایجاد شده می تواند دریچه ای در بیان مطالبات زیستی به شکل هدفمند و همراه با فرهنگ سازی و پیشنهادهای سازنده باشد و مصداق پیگیری امور با وحدت دولت ملت را نمایش دهد.
    وی ،با اشاره به اینکه در کشورهای توسعه یافته کمتر از خودروی شخصی استفاده می شود و فرهنگ وسایل نقلیه عمومی و غیرموتوری جا افتاده است،گفت: با آغاز این پویش مردمی، در ارزیابی های صورت گرفته شاهد احترام بیشتر به قوانین رانندگی از سوی تمام اقشار جامعه هستیم.
    مدیرکل امور دفتر اجتماعی استانداری استان مرکزی با بیان اینکه، باید در فرهنگ ترافیک یک تحول اساسی صورت گیرد افزود: یکی از شاخصه های توسعه یافتگی شهرها رفتارهای ترافیکی شهروندان است ،بنابراین با ایجاد پویش مردمی فرهنگ ترافیک، امید است گام موثری در این رابطه برداشته شود.
    فتح آبادی اظهار کرد: موضوع ترافیک مساله ای سه ضلعی است که مهندسی ترافیک، اعمال قانون و فرهنگ سازی محوریت مدیریت آن را تشکیل می دهند.
    مبتکر طرح سه شنبه های بدون خودرو در این خصوص گفت: کمپین سه شنبه های بدون خودرو باهدف بهبود کیفیت و کاهش ترافیک در کلانشهر اراک آغاز شد و هم اکنون 105 شهر کشور به آن پیوسته اند.
    محمد بختیاری افزود: با اجرای برنامه ها و تلاش های انجام شده ،این طرح در کلانشهرهای تهران، تبریز، مشهد، شیراز، اراک، اهواز و قم در حال برگزاری است و امید می رود هر روز شعاع اثرگذاری این اقدام فرهنگی بزرگتر شود.
    وی ادامه داد: با فرهنگ سازی و استفاده کمتر از خودرو شخصی در روزهای سه شنبه ها امکان گسترش این کمپین به دیگر روزهای هفته نیز وجود دارد.
    مدیرعامل خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی نیز معتقد است: در نگاه نخست این طرح کوچک به نظر می آید اما با توجه به حجم خودروهای شخصی تک سرنشین و دو سرنشین در مراحل اجرایی با استمرار آن ،می توان آثار این پویش را عمیق کرد و گفتمان مسئولیت پذیری اجتماعی مردم در قبال مسائل زیستی را بهبود بخشید.
    سیاوش آقاخانی افزود: همکاری سازمان حمل و نقل و ترافیک شهری اراک برای تخفیف ویژه در سه شنبه های هر هفته برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نیز می تواند بستر موثری برای استقبال مردمی از این طرح را در اراک فراهم کند.
    وی ادامه داد: با مدیریت چالش های زیستی، مسئولان نیز با انرژی بیشتر و احساس وظیفه قوی تری به میدان می آیند و کم کم بستر حضور هدفمند لایه های مردمی در نظارت مدیریت برنامه ها و مطالبه گری از دستگاه های متولی شفافیت بیشتری پیدا می کند.
    مدیرعامل خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی بیان کرد: یکی از درخواسته های فعالان زیست محیطی در طرح سه شنبه های پاک استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه پاک بوده و استقبال مردم از این طرح مسئولان مربوطه را برآن می دارد که برای ایجاد مسیرهای عبور و مرور ایمن و خدمات لازم این بخش گام های اصولی در اراک بردارند.
    آقاخانی گفت: با فراگیر شدن این حرکت و تاثیرات مثبت آن سرمایه های اجتماعی در عرصه سلامت و محیط زیست را افزایش می دهد و می توان انتظار داشت تا تعداد روزهای بدون خودرو در اراک در طول هفته افزایش پیدا کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو