فونیکسریمکسبهتام

در پی عقد قرارداد با خودروساز کره‌ای برای تولید محصول مشترک در ایران

پیش بینی کاهش قیمت برخی از محصولات کره ای در بازار ایران

عصر خودرو- علاوه بر فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها، کره‌ای‌ها هم که در زمینه تولید خودرو در ایران تجربه کمی دارند، خود را آماده کرده‌اند تا با سکونت در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم، به تولید خودرو بپردازند.

پیش بینی کاهش قیمت برخی از محصولات کره ای در بازار ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، آنطور که مدیرعامل کرمان‌موتور اعلام کرده، این خودروساز داخلی با هیوندای‌موتور کره‌جنوبی قراردادی به امضا رسانده که بر اساس آن از دی تولید محصولات این خودروساز کره‌ای در ایران آغاز خواهد شد. به گفته مدیران کرمان‌موتور، در گام نخست این همکاری، تولید دو محصول هیوندای آی10 و آی20 در ایران آغاز خواهد شد. در نگاهی کلی خودروهای کره‌ای به دلیل ساخت زیبا، کیفیت و قیمت مناسب همواره موردتوجه مشتریان ایرانی بوده و محصولات آنها فروش خوبی در بازار ایران دارد. تنوع پایین محصولات ارائه شده در بازار ایران چه در بخش خودروهای داخلی و چه در زمینه خودروهای خارجی و وارداتی از جمله ایرادهایی است که به بازار خودرو ایران وارد می‌شود اما به نظر می‌رسد با عرضه نخستین محصولات توافق‌شده با خودروسازان فرانسوی، آلمانی و کره‌ای به بازار، سبد محصولات خودرویی از تنوع خوبی برخوردار شود. نکته اساسی در تولید این خودروها قیمت است و آنطور که بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به قدرت خرید ایرانی‌ها، این خودروها قیمت بالایی دارند و باید فکری برای تولید خودروهای ارزان شود. از سویی با ورود این خودروها به بازار ایران، رقابت بین خودروهای تولید مشترک ایرانی – خارجی آغاز می‌شود و به طور قطع برنده این میدان خودروسازی است که سلیقه مشتری ایرانی را درنظر بگیرید.


    طراحی خودرو ارزان برای بازار ایران
    در حال‌حاضر خودروسازان فرانسوی در بخش تولید و عقد قراردادهای خودرویی پیشتاز هستند و اکنون این پرسش مطرح می‌شود که دیگر خودروسازان خارجی از جمله کره‌ای‌ها چگونه می‌توانند بر پایه رقابت موقعیت خود در بازار کشور را حفظ کنند. مدیر فروش و پشتیبانی یکی از خودروسازان خارجی در این زمینه اطمینان‌خاطر دارد و با توجه به پیش‌فروش موفق خودروهای کره‌ای در ایران، نسبت به موفقیت آنها در تولید مشترک خودرو نیز خوش‌بین است. مهدی دادفر در گفت‌وگو با صمت اظهار می‌کند: در پیش‌فروش خودروهای وارداتی در ایران شرکت هیوندایی رتبه نخست و کیا رتبه دوم را دارد بنابراین این مسئله نشان می‌دهد مشتریان ایرانی به خودروهای کره‌ای علاقه دارند. در حال‌حاضر تنها خودرو سراتو، محصول کیا در ایران به تولید می‌رسد و باقی خودروهای کره‌ای به صورت وارداتی به کشور وارد می‌شوند. به نظر می‌رسد در همکاری جدید کرمان‌موتور و هیوندای‌موتور قرار است خودروهای این شرکت در کشور تولید شوند. وی درباره قراردادهای خودرویی که بین خودروسازان داخلی و خارجی به امضا رسیده معتقد است اگرچه ایران‌خودرو و سایپا با پژو و سیتروئن قرارداد تولید مشترک بسته‌اند و اظهارنظر درباره فعالیت آنها را باید به آینده سپرد اما تاکنون قرارداد خودرویی در کشور به امضا نرسیده که انتقال پلتفرم‌های جدید در آن اتفاق افتاده باشد بنابراین طرف ایرانی در صورت تمایل طرف خارجی به انتقال دانش فنی، داخلی‌سازی، صادرات و... در سطح حداقلی راضی می‌شوند. دادفر بزرگترین چالش کره‌ای‌ها در بازار ایران را قیمت محصولات این خودروسازان دانسته و توضیح می‌دهد: استقبال مصرف‌کنندگان ایرانی از خودروهای کره‌ای نشان می‌دهد، خودروهای کره‌ای پس از ورود به بازار ایران با مشکل مواجه نشده اما امکان دارد در بخش قیمت‌گذاری با چالش روبه‌رو شوند. هر شرکتی که تمایل به سرمایه‌گذاری در کشور داشته باشد، ابتدا به منفعت خود فکر می‌کند و به طور قطع کره‌ای‌ها تا جایی که بتوانند قیمتی بالا برای محصولات خود تعیین خواهند کرد. وی می‌افزاید: کره‌ای‌ها در صورتی می‌توانند بازار ایران را در اختیار بگیرند که قیمت محصولات‌شان پایین باشد. البته در تولید مشترک به صورت طبیعی قیمت خودرو نسبت به واردات کمتر خواهد بود. برای نمونه خودرو سراتو که در سایپا به تولید می‌رسد در ردیف خودروهای ارزان کیا قرار دارد که به شرط داخلی‌سازی بالا قابلیت قیمت‌گذاری تا 35 میلیون تومان را دارد. این فعال در بخش خودروهای وارداتی معتقد است هر خودروسازی که بازار هدفی را برای حضور انتخاب می‌کند به طور قطع خودروهایی مناسب با آن تولید خواهد کرد. از آنجایی که بازار ایران تشنه خودروهای ارزان قیمت است، خودروسازان خارجی از جمله کره‌ای‌ها می‌توانند به این عرصه وارد شده و به طراحی و تولید خودروهایی ارزان‌قیمت برای عرضه به بازار ایران را آغاز کنند. در حال‌حاضر خودروهای شاسی‌بلند کره‌ای با بالاترین در ایران به فروش می‌رسد اما اگر این خودروها در داخل تولید شود به طور حتم قیمت‌شان تا 40 درصد سقوط می‌کند.


    قیمت‌گذاری مناسب در گرو تیراژ اقتصادی
    همان‌طور که دادفر بر کاهش قیمت محصولات کره‌ای در بازار ایران با تولید مشترک تاکید دارد، مدیرعامل پیشین پارس‌خودرو نیز حذف تعرفه را عاملی تاثیرگذار در منطقی شدن قیمت خودروهای وارداتی از جمله کره‌ای می‌داند. مهدی نیکدل در ارتباط با نوع فعالیت خودروسازان کره‌ای نسبت به اروپایی‌ها از جمله فرانسوی‌ها به صمت می‌گوید: مدل فعالیت خودروسازان کره‌ای در بخش سطح کیفی، سهام‌های بین‌المللی و... فاصله زیادی با فرانسوی‌ها ندارد حتی قیمت تمام شده محصولات کره‌ای منطقی‌تر بوده و فقط تفاوت در ساخت داخل است به گونه‌ای که فرانسوی‌های میزان ساخت داخل خودروهای خود در ایران را افزایش داده‌اند. خودروسازان کره‌ای برای تولید هر نوع کلاس خودرو باید به تیراژ اقتصادی دست یابند تا تولیدی به صرفه داشته باشند. مدیرعامل پیشین پارس‌خودرو به این پرسش که شنیده می‌شود خودروهای کره‌ای در ایران نسبت به دیگر کشورها با قیمت بالاتری به فروش می‌رسد، اینگونه پاسخ می‌دهد: مقایسه قیمت خودروهای وارداتی کره با ایران و دیگر کشورها نشان می‌دهد از آنجایی که تعرفه واردات خودرو در ایران بالاست، این خودروها با قیمت بیشتری به‌دست مشتری می‌رسد که اگر تعرفه‌ها را درنظر نگیریم، قیمت این خودروها با عرضه در دیگر کشورها تفاوتی ندارد. وی می‌افزاید: اگر تعرفه و عوارضی که به خودروهای وارداتی تعلق دارد، حذف شود، خارجی‌ها نمی‌توانند محصولات خود را با قیمتی بالاتر نسبت به دیگر کشورها وارد ایران کنند. حتی امکان دارد با حذف برخی آپشن‌ها، این خودروها با قیمت‌های پایین‌تری برای بازار ایران تولید شود. با توجه به بالا رفتن سطح استانداردهای خودرویی، تولید محصول با قیمتی حدود 6 هزار دلار دشوار است بنابراین به طور طبیعی قیمت خودرو افزایش یافته است. نیکدل معتقد است خودروسازان کره‌ای برای حفظ بازار ایران در همکاری مشترک باید در انتخاب شریک و محصول مناسب دقت داشته باشند در غیراین صورت پروژه آنها در ایران موفقیت‌آمیز نخواهد بود. کره‌ای‌ها از آنجایی که تجربه همکاری و تعامل با غربی‌ها را دارند، در مذاکرات نسبت به ژاپنی‌ها راحت‌تر رفتار می‌کنند. در حال‌حاضر چینی‌ها نسبت به قراردادها بی‌تعهدی می‌کنند زیرا منفعت‌طلب بوده و به قوانین بین‌المللی پایبند نیستند. براساس این گزارش، عقد قرارداد با شرکت‌های خارجی برای تولید مشترک از جمله کره‌ای‌ها که حضور موفقی در بازار خودروهای وارداتی ایران دارند، تنوع محصولات را بالا می‌برد و در این شرایط امیدواریم با الزام این شرکت‌ها به ساخت داخل بالا، خودروهایی که به صورت مشترک تولید می‌شوند از قیمتی منطقی برخوردار باشند.
    به اشتراک بگذارید:
    Submit to Facebook
    Submit to Google Plus
    Submit to Twitter

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو