فونیکسریمکسبهتام

اجباری شدن استاندارد یورو ۵ برای خودروهای تولید داخل از ابتدای ۹۶

عصر خودرو- اجباری شدن استاندارد یورو ۵ برای خودروهای تولید داخل از ابتدای سال ۹۶ یکی از تاکیدات اعضای کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا بود که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

اجباری شدن استاندارد یورو ۵ برای خودروهای تولید داخل از ابتدای ۹۶
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا  ، معصومه ابتکار در کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا ضمن تقدیر از تلاش های صورت گرفته در راستای اجرای مصوبات دولت، گفت: حرکت برنامه ای، حرکتی است که با انسجام، هماهنگی، همکاری بین بخشی و ارزیابی مستمر میزان پیشرفت، قابلیت اجرا دارد.
    معاون رئیس جمهوری با اشاره به پیچیدگی های موضوع آلودگی هوا و به تبع آن برنامه های بهبود کیفیت هوا، اظهار کرد: رفع این چالش و تحقق اهداف برنامه ای، نیازمند همکاری و همراهی تمامی دستگاه است.
    رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن یادآوری این موضوع که بهبود کیفیت هوای کشور از جمله اولویت های دولت یازدهم و تاکید رئیس جمهوری است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه به رغم همه کمبودها و کاستی ها و با وجود شرایط سخت همچون بروز توفان های متعدد گرد و غبار به ویژه طوفان های نشات گرفته از کانون های خارجی، شاهد نتایج مثبت و تحولات بسیار خوبی در حوزه هوا هستیم.
    وی اشاره ای هم به گزارش ها و آمار ارائه شده توسط معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشت و افزود: اگرچه در برخی از شهرها بنا به دلایل مختلف و موانعی که برای انجام اقدامات و تکالیف توسط دستگاه های مرتبط وجود داشت، نتوانستیم مطابق برنامه زمان بندی حرکت کنیم ولی نتایج بسیار مثبت است.
    ابتکار با ذکر نمونه های اصفهان و تهران، اظهار کرد: هر جا مطابق برنامه زمان بندی حرکت کردیم، شاهد نتایج و شرایط بسیار مثبت و قابل تامل در زمینه بهبود کیفیت هوا بودیم که گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز این مطلب را تایید می کند.
    معاون رئیس جمهوری ادامه داد: بهترین شرایط را در اصفهان داشتیم زیرا نتیجه اقدامات را در بلند مدت در بهبود کیفیت هوای شهر ببینیم و در برخی کلانشهرها هم به طور نسبی شاهد این نتایج مثبت بودیم.
    وی خاطرنشان کرد: در تهران هم کاهش میزان مرگ و میر و بیماری های منتسب به آلودگی هوا و نتایج بهداشتی نشان دهنده اتفاق مثبت در بهبود کیفیت هوا است که برای اجرای سایر برنامه ها و اقدامات و ادامه راه با جدیت، تلاش و دقت بیشتر بر اساس اهداف و برنامه زمان بندی تهیه شده بسیار امیدوار کننده است.
    ابتکار با بیان اینکه موانع، چالش ها و مشکلات همواره وجود دارد اما نباید مانع انجام فعالیت ها و برنامه ها و دستیابی به اهداف شود، گفت: چالش ها و مشکلات فنی اجرای ماده 12 (بند ق) در جلسات هیات دولت مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت شورای اقتصاد این موضوع را سامان بخشید.
    معاون رئیس جمهوری ابراز امیدواری کرد: با جذب سرمایه گذاری های خوب برای اجرای ماده 12 و مشارکت بخش خصوصی و شرکت های بین المللی از کشورهای مختلف که بسیار علاقمند به موضوعاتی همچون کاهش آلودگی هوا، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و بهینه سازی مصرف انرژی و استفاده از فرصت های بین المللی ایجاد شده در این زمینه، به اهداف تعیین شده در این حوزه نیز دست پیدا کنیم.
    رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر هزینه بالای آلودگی هوا در کلانشهرها و بخش های صنعتی به ویژه برای حوزه های بهداشت، سلامت و اجتماعی، تصریح کرد: در کنار هزینه های بهداشتی و اجتماعی، هدر رفت انرژی در کشور با توجه به شدت انرژی، هدر رفت سرمایه ملی و خسارت اقتصادی است.
    وی با بیان اینکه مقابله با آلودگی هوا یک اولویت مهم ملی است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه تلاش ها و اقدامات خوب این حوزه، ما را به اهداف تعیین شده برای بهبود کیفیت هوای کشور نزدیک تر کرده است.
    ابتکار از همه بخش ها و دستگاه های مرتبط خواست ضمن حرکت در مسیر اجرایی شدن برنامه های تعیین شده با توجه به برنامه زمان بندی برای بهبود کیفیت هوا و در چارچوب سیاست گذاری ها، هدف گذاری ها و بیان مشکلات، موانع و چالش های پیش رو جهت رفع در سطح کلان یا هیات دولت به تحقق مصوبه دولت تدبیر و امید در این زمینه کمک کنند.
    *** اجباری شدن استاندارد یورو 5 برای خودروهای تولید داخل از ابتدای 96
    بنابراین گزارش، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از عملکرد دستگاه ها برای اجرایی شدن مصوبه 10 اردیبهشت 1393 هیات دولت برای مقابله با آلودگی هوا، گفت: وظیفه نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با این موضوع معطوف به فعالیت های گوناگون از جمله عملکردهای مرتبط با سوخت، نیروگاه ها و مسائل مرتبط با فرآیند کنترل و پایش و رعایت استاندارها و قوانین شده است.
    وی با اشاره به دستاوردهای بسیار خوب در تمامی حوزه های مرتبط ، اظهار کرد: تمامی دستگاه ها با توجه به امکانات و شرایط موجود تلاش کردند تا وظایف و تکالیف و مسئولیت های خود را به نحو احسن انجام دهند.
    متصدی ادامه داد: به طور نمونه در خصوص وضعیت سوخت رسانی نیروگاه ها شاهد روندی بسیار مطلوب و افزایش میزان مصرف گاز طبیعی و کاهش آلودگی هستیم به گونه ای که در 5 ماه نخست سال جاری 94 درصد سوخت مصرفی نیروگاه ها را گاز طبیعی تشکیل داد.
    معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: همچنین بر اساس برنامه ها و پیش بینی ها مقرر شده است میزان مصرف سوخت مازوت نیروگاه ها در سال جاری زیر 10 درصد باشد که بخشی از آن نیز به دلیل ساختار برخی نیروگاه های کشور و عدم امکان استفاده از سوخت گاز است.
    وی با بیان اینکه نیروگاه های ایرانشهر و زرند از جمله نیروگاه هایی هستند که امکان استفاده از سوخت گاز را ندارند، گفت: مذاکراتی با وزارت نیرو مبنی بر تعطیلی نیروگاه های که صرفا مازوت مصرف می کنند و جایگزینی با سیکل ترکیبی صورت گرفته که امیدوارم هر چه سریعتر اجرایی شود.
    وی، 15 نیروگاه کشور از جمله نیروگاه نکاء در استان مازندران را دارای موانعی برای حذف کامل مازوت برشمرد و از رایزنی با وزارتخانه های نفت و نیرو برای رفع این موانع خبر داد.
    متصدی گزارشی هم از روند پیشرفت و اجرایی شدن بخش های مختلف طرح کهاب (کاهش تبخیر بنزین و در نهایت استحصال مایع بنزین از بخار تولید شده) ارائه داد و اظهار کرد: ضروری است وزارت نفت با سرعت بیشتری طرح کهاب را اجرایی کند زیرا همزمان با پایان سال 1395، اجرای این طرح باید کامل شود.
    معاون سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با اشاره به ارتقاء استاندارد خودرو از یورو 2 به یورو 4، جلوگیری از شماره گذاری خودروهای فاقد فیلتر دوده و خودروهای بنزینی فاقد استاندارد یورو 4، گفت: همچنین از ابتدای مهرماه سال جاری، شاهد توقف شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری بر اساس برنامه زمان بندی از پیش تعیین شده بودیم.
    وی ادامه داد: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته برای اجرایی شدن این مصوبه مشترک کمیته ملی مقابله با آلودگی هوا و هیات وزیران، از بهمن ماه اقدامات لازم برای اجرای مصوبه آغاز و امروز شاهد تولید مدل های گوناگون موتورسیکلت انژکتوری در کشور هستیم و در نتیجه با چالش توقف صنعت داخلی یا حذف اشتغال در کشور مواجه نیستیم.
    متصدی با ارائه توضیحاتی در خصوص سیستم یکپارچه معاینه فنی (سیمفا)، گفت: این اقدام محصول همکاری وزارت کشور و سایر دستگاه های مرتبط بود و طبق آخرین مذاکرات صورت گرفته با مسئولان وزارت کشور، تمام مراکز معاینه فنی به دوربین های پلاک خوان مجهز خواهد شد.
    وی خاطرنشان کرد: اکنون تمامی مراکز معاینه فنی کشور به سیستم یکپارچه متصل شده اند که توزیع سراسر کشور را در بر می گیرد و به دلیل توزیع مراکز در کشور مشکلی برای مراجعه جهت انجام معاینه فنی مشاهده نمی شود.
    متصدی اشاره ای هم به موضوع تست آلایندگی خودروها داشت و افزود: با توجه به نظارت مستمر بر تست خودروها در شاخص های مشخص شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، تا کنون تولید 10 مدل خودرو بنزینی و 8 مدل خودرو گازسوز به دلیل عدم برخورداری از استانداردهای لازم متوقف شده است.
    وی ادامه داد: با توجه به ارتقاء استاندارد خودروهای گازسوز از روز نخست فروردین ماه سال جاری و تاکید بر ضرورت برخورداری خودروهای جدید تولید داخل از استاندارد یورو 5 از ابتدای سال 1396 در مصوبه مقابله با آلودگی هوا هیات وزیران در سال 1393، نظارت ها با جدیت دنبال خواهد شد.
    معاون سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای هم به تاثیرگذاری میزان گوگرد سوخت در کیفیت هوا داشت و اظهار کرد: با توجه به توزیع سوخت استاندارد در کشور و ارتقاء استانداردهای سوخت همزمان با ارتقاء استانداردهای خودرو، موفقیت های چشمگیری در این حوزه کسب شد.
    متصدی با بیان اینکه در حال حاضر بالغ بر 28 میلیون لیتر سوخت گازوئیل مورد نیاز کشور با استاندارد یورو 4 توزیع می شود، گفت: در همین راستا، طبق تعهد وزارت نفت تا آذرماه سالجاری شاهد توزیع 35 میلیون لیتر بنزین استاندارد یورو 4 در کشور خواهیم بود.
    وی افزود: گازوئیل توزیعی کلانشهرها در سال 1391 بالغ بر 7400 ppm گوگرد داشته که این میزان در سال 1394 به زیر 50 ppm رسیده است.
    معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نتایج حاصله از تست سوخت توزیعی کشور در شاخص هایی همچون بنزن و آروماتیک ها، اظهار کرد: خوشبختانه از نظر محیط زیستی در محدوده استاندارد قرار داریم و نگرانی از این بابت نیست.
    به گفته وی، هم اکنون 190 ایستگاه پایش آلودگی هوا در سراسر کشور، کار پایش هوا در 6 آلاینده پارامتریک را انجام می دهند که البته با توجه به اینکه میزان منواکسید کربن موجود در هوای کشور در هیچ کجا بیش از حد استاندارد نیست، برنامه ای برای حذف این پارامتر در سنجش آلودگی هوا و جایگزینی پارامتر جدیدتر تعریف شده و به زودی اجرایی خواهد شد.
    متصدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشترین آلایندگی هوای کشور مربوط به پارامتر pm2.5 است که غالبا ناشی از توفان های گرد و غباری است.
    وی با ارائه آمار مقایسه ای از تعداد روزهای هوای پاک، سالم، ناسالم و خطرناک در هشت کلانشهر آلوده کشور طی بازه زمانی 92 تا 94، اعلام کرد: تمامی آمار حاکی از موفقیت مصوبه دولت برای مقابله با آلودگی هوا در کشور است به گونه ای که پس از اجرای برنامه های مقابله با آلودگی هوا کشور طی نیم قرن، شاهد روند کاهشی آلاینده های موجود در هوا هستیم.
    معاون سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اگرچه پیش از این در برخی مواقع به ثبات در میزان آلاینده های هوا رسیده بودیم اما امروز شاهد روند کاهشی هستیم و این نتیجه بسیار مثبت و ارزنده ای است.
    وی اظهار کرد: پیش بینی ها حاکی از آن است که شیراز از جمله نقاطی است که در سال جاری شاهد روند صعودی بسیار محسوس در بهبود کیفیت هوا خواهد بود.
    متصدی با اشاره به وضعیت هوای اهواز و 208 روز سالم و پاک در سال 94، خاطرنشان کرد: مهمترین چالش در کیفیت هوای اهواز، ذرات معلق زیر 2.5 میکرون از منشاء توفان های گرد و غباری غالبا ناشی از کانون های خارجی عمدتا عراق است که نشان دهنده ضرورت مدیریت منابع آبی و خاکی در اهواز و خوزستان برای جلوگیری از طوفان های ناشی از کانون های داخلی است.
    وی یادآوری کرد: با توجه به اینکه در سالجاری شاهد توفان ناشی از کانون هورالعظیم نبودیم، می توان گفت که برنامه های احیاء این تالاب مهم اثربخش بوده و تقریبا هورالعظیم از فهرست کانون های داخلی گرد و غبار رو به حذف شده است.
    معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به منابع تولید کننده ذرات معلق زیر 2.5 میکرون یا pm2.5، گفت: صنعت، خودرو و طبیعت منابع تولید کننده این ذرات هستند که در حال حاضر شاهد تاثیرپذیری کشور از منابع طبیعی تولید کننده این ذرات هستیم.
    وی اظهار کرد: به زودی آمار مقایسه ای وضعیت روزهای پاک، سالم، ناسالم و خطرناک تمامی شهرهای کشور طی بازه زمانی 92-94 اعلام خواهد شد.
    *** کاهش چشمگیر بیماری ها و مرگ و میرهای منتسب به آلودگی هوا طی سال های 92 تا 94
    در ادامه، خسرو صادق نیت رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بر اساس بررسی های صورت گرفته در خصوص بیماری ها و مرگ و میرهای منتسب به آلودگی هوا، مشخص شد طی سال های 92 تا 94، شاهد روند کاهشی در میزان بیماری ها و مرگ و میرها مرتبط با وضعیت کیفی هوا بودیم، گفت: به طور نمونه در شهر تهران، به رغم افزایش جمعیت، کاهش چشمگیر بیماری ها و مرگ و میرهای منتسب به آلودگی هوا را شاهد بودیم.
    وی با اشاره به طبقه بندی منتشر شده توسط آژانش بین المللی تحقیقات سرطان وابسته به سازمان بهداشت جهانی ( یارک ) خاطرنشان کرد: ذرات معلق زیر 2.5 میکرون ناشی از احتراق سوخت یا صنعت به طور قطع سرطان زا است و این نشان می دهد که سرطان نیز در کنار سایر بیماری هایی که پیش از این به آلودگی هوا منتسب می شد، در این دسته بندی قرار گرفته است.
    صادق نیت افزود: این پایش بر اساس آخرین مدل سازمان بهداشت جهانی صورت گرفته است که یکی از معتبرترین روش ها برای سنجش بیماری ها و مرگ و میرهای منتسب به آلودگی هوا و بر پایه اطلاعات آماری چند ساله است.
    همچنین، عباس شاهسونی نماینده مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با اشاره به تکلیف این وزارتخانه طبق مصوبه 10 اردیبهشت ماه 1393 هیات وزیران مبنی بر پایش بیماری ها و مرگ و میرهای منتسب به آلودگی هوا، گفت: کمی سازی اثرات بلندمدت و کوتاه مدت آلودگی هوا برای شهرهای مختلف بر اساس همین تکلیف صورت گرفت.
    وی تاکید کرد: به دلیل اهمیت ذرات زیر 2.5 میکرون، پایش انجام شده بیماری ها و مرگ و میرهای منتسب به این آلاینده را در بر گرفته است.
    وی افزود: در شهر تهران، سال پایه ای بر اساس اطلاعات موجود، سال 90 قرار داده شد که طی سال های 90 و 91 شاهد تغییر در روند بیماری ها یا مرگ و میرهای منتسب به آلودگی هوا نبودیم اما از سال 92، به رغم افزایش جمعیت، روند کاهش آغاز شده است.
    شاهسونی خاطرنشان کرد: این پایش در مورد گروه بزرگسالان بالای 30 سال و در خصوص بیماری هایی همچون انسداد مزمن ریوی، سرطان ریه، ایسکمیک قلب، سکته مغزی، مراجعات بیمارستانی و مرگ ناشی از اثرات طولانی مدت یا کوتاه مدت مواجهه با آلودگی هوا انجام شده است.
    وی افزود: این پایش برای 25 شهری که اطلاعات غلظت آلاینده ذرات معلق زیر 2.5 میکرون آنها ارائه شده بود، انجام شده است.
    *** تا پایان امسال 40 میلیون تن سوخت یورو 4 تولید می شود
    همچنین عباس کاظمی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گزارشی از اقدامات وزارت نفت برای مقابله با آلودگی هوا ارائه داد.
    وی در خصوص روند حذف مازوت از نیروگاه ها، گفت: خوشبختانه با توجه به حجم بالای صادرات مازوت در سالجاری که در نتیجه موفقیت برجام حاصل شد، ضرورتی برای مصرف داخلی مازوت وجود ندارد.
    کاظمی با بیان اینکه صادرات روزانه 500 هزار بشکه فرآورده های نفتی در تاریخ 100 ساله نفت کشور بی سابقه است، اظهار کرد: متاسفانه صدا و سیما برای تخریب دولت، حتی اخبار مثبت کشور را هم پوشش نمی دهد.
    معاون وزیر نفت ادامه داد: در حال حاضر تمام بنادر نفتی کشور پر است و کشتی های سایر کشورها برای بارگیری در صف انتظار قرار دارند و این موضوع به معنای آن است که 8.5 میلیون تن مصرف روزانه داخلی مازوت طی سال جاری، می تواند از طریق صادرات حذف شود که خوشبختانه پیش فروش یکساله ای هم برای مازوت کشور صورت گرفته است.
    به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، از این میزان مازوت مصرفی روزانه در داخل کشور، حدود 6 میلیون تن در نیروگاه هایی که قادر به استفاده از گاز نبودند و 2.5 میلیون تن نیز در خارج از نیروگاه ها و عمدتا در کوره های آجر پزی مصرف شده است.
    کاظمی با تاکید بر اینکه صادرات مازوت منجر به جلوگیری از خام فروشی و اقدام بزرگ برای کاهش آلودگی هوا است، تصریح کرد: با همکاری وزارت نیرو می توانیم طی 6 ماه سال آینده مصرف مازوت نیروگاهی را به صفر برسانیم.
    به گفته وی، توسعه گاز در کشور منجر به استفاده تمامی صنایع و نیروگاه ها از سوخت گاز و کاهش آلودگی هوا خواهد شد که البته این موضوع نیاز به بسته های تشویقی و تنبیهی نیز دارد.
    وی ادامه داد: در حوزه نفت و گاز نیز با اجرای طرح پیمایش موفق شدیم بدون هیچ چالشی، با تخصیص روزانه حدود 45 میلیون تن، مصرف سوخت بخش حمل و نقل را تا 8 میلیون تن کاهش دهیم.
    معاون وزیر نفت با اعلام اینکه در حال حاضر 28 میلیون تن نفت و گاز یورو 4 در کشور تولید می شود، گفت: این میزان تا پایان امسال به 40 میلیون تن خواهد رسید و این به معنای این است که بخش عمده نفت و گاز حمل و نقل کشور تا پایان سال جاری یورو 4 خواهد شد و البته تا سال 97 کل کشور حتی نفت و گاز مورد نیاز بخش صنعت از سوخت یورو 4 تامین خواهد شد.
    کاظمی خاطرنشان کرد: هم اکنون 28میلیون تن بنزین یورو 4 داخلی تولید می کنیم که امیدواریم با برنامه ریزی های صورت گرفته تا آذرماه سالجاری با اضافه شدن 11 میلیون تن دیگر بنزین یورو 4 به این میزان موفق شویم حدود 65 درصد بنزین مورد نیاز برای توزیع در داخل کشور را تامین کنیم.
    به گفته وی، هم اکنون سوخت یورو 4 به جز هشت کلانشهر، در 40 شهر حاشیه این کلانشهرها همچون قم، خرمشهر و شاهین شهر نیز توزیع می شود که امیدواریم این میزان تا پایان سالجاری به 100 شهر برسد.
    وی خاطرنشان کرد: وزارت نفت آمادگی دارد تا سوخت یورو 4 مورد نیاز در 7 شاهراه اصلی تردد داخل کشور را نیز تامین کند.
    معاون وزیر نفت افزود: در بحث کهاب نیز هم اکنون تانکرها، مخازن و انبارها مجهز شده اند و پمپ بنزین های جدید نیز برای اجرای طرح کهاب اجبار و الزام دارند به گونه ای که در حال حاضر به طور نمونه 20 پمپ بنزین جدید در اصفهان مجهز به طرح کهاب هستند و در مورد پمپ های قدیمی نیز در حال انجام اقدامات لازم هستیم.
    کاظمی گفت: از ابتدای سالجاری تا کنون، 75 میلیون تن مصرف نفت و گاز در کشور و صادرات روزانه 25میلیون تن نفت و گاز داشتیم در حالی که این میزان در مدت مشابه از سال 93، 106 میلیون تن به همراه واردات 9 میلیون تن نفت و گاز بوده است و البته این یک موفقیت برای اقتصاد کشور است.
    *** بهینه سازی مصرف سوخت به صورت غیر مستقیم منجر به کاهش آلودگی هوا می شود
    در ادامه، حامد حوری جعفری به مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با بیان اینکه برنامه های مرتبط با بهینه سازی مصرف سوخت در کنار ارتقاء کیفیت سوخت کمک بزرگی در کاهش آلودگی هوای کشور است، گفت: این اقدامات به طور غیر مستقیم منجر به کاهش آلودگی هوا می شود.
    به گفته وی، اقدامات این نهاد در قالب قانون اصلاح الگوی مصرف و موارد نرم افزاری این قانون همچون مواد 10 و 11 و 12، به روز رسانی و تدوین استانداردها و معیارهای مورد نیاز در حوزه خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت ها، همچنین تدوین معیارهای جدید بر اساس شاخصco2 (گاز گلخانه ای) منتشر شده در حال پیگیری است.
    نماینده شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ادامه داد: در حوزه سخت افزاری نیز در قالب همکاری با وزارت نفت، موارد مرتبط با ماده 12 قانون رفع موانع تولید و ارتقاء نظام مالی کشور در دست اقدام است که عمده طرح های این حوزه بر اساس پرداخت از محل صرفه جویی انرژی است و در واقع در تمام این طرح ها، سرمایه گذاری خارجی به ازای سرمایه گذاری خود، از محل ذخیره انرژی، برداشت مالی خواهد داشت.
    وی ادامه داد: از جمله طرح های مهم این حوزه که با مصوبه شورای اقتصاد در حال پیگیری است می توان به جایگزینی 17 هزار دستگاه اتوبوس فرسوده، نوسازی 65 هزار دستگاه کامیون و کشنده، ارتقاء کارایی انرژی در 600 هزار موتورخانه و ساختمان مسکونی، برق دار کردن چاه های کشاورزی، جایگزینی 140 هزار دستگاه تاکسی و طرح ریلی اشاره کرد.
    وی گفت: در حال حاضر و بر اساس ابلاغ 29 فرودین ماه سالجاری معاونت اجرایی رئیس جمهوری نوسازی 7 هزار دستگاه اتوبوس فرسوده، 20 هزار دستگاه کامیون و کشنده بالای 10 تن،40 هزار تاکسی و ون فرسوده و 30 هزار موتورخانه در دستور کار قرار گرفته است.
    حوری جعفری تاکید کرد: البته برخی مشکلات فنی هم وجود داشت که در جلسه اخیر شورای اقتصاد رفع شده و با اعلام آمادگی سرمایه گذاران می توان اقدامات اجرایی و به طور نمونه نوسازی10 هزار موتورخانه واحد مسکونی در اصفهان را آغاز کرد.
    وی ادامه داد: طبق تکلیف قانونی ما موظف هستیم تا پایان سالجاری، اصلاح الگوی مصرف و بهینه سازی30هزار موتورخانه را انجام دهیم.
    جعفری همچنین از طرح نوینی گفت که منجر به استفاده از پسماندهای جامد شهری در صنعت سیمان برای جایگزینی سوخت فسیلی تا 50 درصد می شود.
    وی تاکید کرد: این اقدام منجر به رشد و توسعه اقتصادی و ذخیره بالای انرژی می شود.
    حوری جعفری گفت: طرح استفاده از موتورهای سه سیلندر در خوردوها نیز در همین راستا در دستور کار قرار دارد.
    کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاونان و مدیران ارشد دستگاه های مرتبط به منظور بررسی اقدامات صورت گرفته بر اساس مصوبه دولت در محل سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل جلسه داد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو