فونیکسریمکسبهتام

صدها کشته؛ ارمغان سالانه جاده‌ای ۹۱ کیلومتری

عصر خودرو- از سال ۱۳۸۷ که کلنگ بزرگراه تبریز – اهر به زمین زده شد، تاکنون که حدود هشت سال از آن زمان گذشته، هنوز سرنوشت یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های ایران نامشخص است؛ جاده‌ای که مسافران محلی از آن به جاده مرگ یاد می‌کنند.

صدها کشته؛ ارمغان سالانه جاده‌ای ۹۱ کیلومتری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، محور اتصالی تبریز به شهرستان اهر که راه ارتباطی اصلی شهرستان‌هایی مانند ورزقان و هریس به حساب می‌آید، در طول سال‌های گذشته نام خود را به عنوان یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های ایران مطرح کرده است. مسیری 90 کیلومتری که دوبانده است و با توجه به شرایط خطرناک در برخی از نقاط جاده و البته آسفالت بی‌کیفیت، در طول سال ده‌ها نفر را به کام مرگ می‌کشاند.

    خطرناک‌ بودن این جاده و تصادفات شدیدی که در آن تمامی ندارد باعث شده این بار مردم این منطقه در اقدامی به راه‌اندازی یک کمپین جدید برای این پروژه دست بزنند و با جمع‌آوری امضاء از مسوولان کلان کشور درخواست کنند در زمانی کوتاه این مسیر خطرناک براساس طرحی که از سال‌ها پیش در دستور کار قرار گرفته، اصلاح شود.

    در سال 1387 با توجه به شرایطی که این جاده داشت طرح بزرگراه تبریز به اهر رسما کلنگ‌زنی شد تا در وعده ابتدایی اعلام شود این پروژه تا سال 1389 به بهره‌برداری کامل خواهد رسید.

    براساس این برنامه ساخت این آزادراه در سه فاز اهر به گویجه‌بل، گویجه‌بل به خواجه و خواجه تا تبریز پیگیری می‌شد و بنا بود ظرف مدت دو سال با رسیدن منابع اعتباری لازم کار نهایی شود.

    با این وجود اما وعده ابتدایی برای ساخت این راه اجرایی نشد تا وعده‌هایی جدید در این زمینه ارائه شود. در این بین حادثه زلزله در شهرستان ورزقان در سال 1391 نیز باعث شد رفت و آمدها به طور قابل توجهی در این جاده خطرناک افزایش پیدا کند و به این ترتیب توجه‌ها به سمت آن جلب شود تا جایی که دولت قبل وعده داد تا زمان به پایان رسیدن دولت دهم در سال 1392، کار ساخت این بزرگراه به اتمام خواهد رسید. وعده‌ای که هرگز عملی نشد تا دولت یازدهم مسوولیت ساخت این بزرگراه مهم را برعهده گیرد.

    در ابتدای این دولت نیز با توجه به برنامه‌ریزی‌های گسترده اعلام شد که کار تا پایان سال 1394 اجرایی خواهد شد، اما نرسیدن منابع اعتباری به پیمانکاران باز هم تغییری جدید را در این مسیر به ثبت رساند تا آنکه رییس جمهور شخصا درباره‌ی این جاده موضع‌گیری کند.

    دکتر روحانی در جریان سفر خود به استان آذربایجان شرقی در 30 اردیبهشت سال 1394 وعده داد با تصویب 90 میلیارد تومان اعتبار این راه از سوی دولت تا آخر سال 1395 به بهره‌برداری کامل خواهد رسید.

    هرچند هنوز مردم محلی به‌طور دقیق در جریان پیشرفت این پروژه مهم قرار نگرفته‌اند، اما به نظر می‌رسد با توجه به تاکید رییس جمهور و البته استاندار استان آذربایجان شرقی می‌توان انتظار داشت در طول زمان باقی‌مانده تا پایان سال 1395 امکان بهره‌برداری کامل از این پروژه به وجود آید. پروژه‌ای که در زمان بالابودن قیمت نفت و پول‌داری دولت سابق امکان آن وجود داشت که در زمان کوتاهی ساخته شود، اما امروز و با توجه به محدودیت‌های جدی در منابع مالی باید پیگیری‌های لازم در رابطه با آن صورت گیرد. پروژه‌ای که تا زمان نهایی نشدن احتمالا باز هم تعداد زیادی از مسافران‌اش را به کام مرگ خواهد کشاند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو