فونیکسریمکسبهتام

کلیدهای انتخاب در بازار خودرو

عصر خودرو- انتخاب یک خودرو از میان گزینه‌های موجود در بازار شاید یکی از دشوارترین خریدهای ممکن باشد؛ چرا‌که اغلب باید بانگاهی بلند‌مدت به ماجرا نگریست.

کلیدهای انتخاب در بازار خودرو
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، در این میان برخی هم هستند که با سرعت بیشتری خودرو خود را عوض می‌کنند. آنها نیز همیشه دوست دارند بدانند که خودروهای جدید کدام هستند و تفاوت‌ها و شباهت‌های آنها با خودرو کنونی‌شان چیست. در بازار رو‌به رشد خودرو ایران چه از نظر تنوع مدل و چه از نظر افزایش خریدار مساله انتخاب خودرو، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این صفحه سعی شده خودروهای مختلفی که از نظر قیمت یا قابلیت‌های فنی در یک کلاس قرار دارند با زبانی ساده با یکدیگر مقایسه شوند.‌ به‌‌گونه‌ای‌که در نهایت خواننده بتواند دید کلی درخصوص خودروهای کلاس‌های مختلف پیدا کند. در همین راستا سعی شده تا در هر شماره تنوع کلاس‌های قیمتی مختلف مدنظر قرار بگیرد تا صفحه «حق‌انتخاب» برای طیف بیشتری از مخاطبان کاربرد داشته باشد.

    هیوندای توسانیا ام‌جی GS

    هیوندای توسان یا همان ix35 خودرویی است که دو نسل خود را در بازار ایران تجربه می‌کند. در سوی دیگر ام‌جی GS یک تازه وارد است که هنوز نتوانسته در بازار خود را جا کند. توسان از موتوری پر‌حجم‌تر برخوردار است، اما ام‌جی به لطف داشتن توربو شارژ قدرت بیشتری تولید کرده و البته در شتاب‌گیری نیز موفق‌تر است، از نظر امکانات هر دو خودرو در سطح بالایی قرار دارند. ظاهر هر دو خودرو جذاب بوده و درون کابین نیز کیفیتی قابل قبول دارند. این در حالی است که بازار دست دوم و صفر کیلومتر توسان بهتر از ام‌جی بوده و خدمات پس از فروش گسترده این خودرو نیز در این پر‌فروش بودن بی‌تاثیر نبوده است. توسان در این سال‌ها نشان داده که خودرویی کم‌استهلاک است و دردسر زیادی برای دارندگانش ایجاد نمی‌کند، اما مهر چینی بودن بر پیشانی ام‌جی خورده هر چند از معدود چینی‌های باکیفیت بازار به حساب می‌آید. قیمت بالای این خودرو نیز مزید بر علت شده تا آنطور که باید نتواند در بازار موفق باشد. به هر حال این دو خودرو دارای محاسن زیادی هستند و اگر دنبال خودرویی با شتاب و سرعت بالاتر هستید که ظاهری خشن‌تر و اسپرت‌تر نیز دارد ام‌جی و اگر خودرویی اقتصادی با خدمات پس از فروش گسترده‌تر و بازار دست دوم بهتر می‌خواهید توسان را انتخاب کنید.

    چانگان CS35 یا لیفان X60

    هر دو این خودروها در کشور ما تولید می‌شوند. لیفان خودرویی موفق و البته قدیمی‌تر در بازار و چانگان خودرویی تازه وارد و البته گران‌تر است. موتور لیفان پر‌حجم‌تر و پر‌قدرت‌تر است و در شتاب‌گیری نیز به راحتی از پس چانگان بر‌‌می‌آید. در بازار دست دوم نیز برتری با لیفان است. اگرچه هر دو خودرو در بازار دست دوم با افت قیمت زیادی همراه هستند. اما باز هم وضعیت فروش لیفان بهتر از چانگان است خدمات پس از فروش هر دو خودرو گسترده است؛ اما نبود قطعات چانگان در بازار یکی از دردسرهای این خودرو به حساب می‌آید. این در حالی است که چامگان با چهره‌ای زیبا‌تر و البته کابینی به‌روز‌تر و امکانات بیشتر در انتظار شماست. هر دو خودرو فضای مناسبی را درون کابین ودرون محفظه بار به همراه دارند و برای خانواده‌ها گزینه‌های مناسبی هستند. با توجه به اینکه چانگان در داخل چین معروف‌تر از لیفان است انتظار می‌رفت که این خودرو بتواند در بازار موفق‌تر ظاهر شود؛ اما موتور ضعیف این خودرو نمی‌تواند خریداران ایرانی را به سمت خود بکشد، چرا‌که در مسیرهای سربالایی عملکرد مناسبی نداشته و بسیار کند است. به هر حال اگر به دنبال خودرویی با بازار بهتر و البته قدرت بیشتر هستید لیفان x60 گزینه مناسب تری بوده و اگر زیبایی مد نظر شماست چانگان cs35 بخرید.

    رنو پارس تندر یا پژو پارس ELX

    پارس تندر در حقیقت فیس لیفت تندر 90 است که در شرکت پارس خودرو تولید می‌شود. هر دوی این خودروها از موفق‌های چند سال اخیر بازار ایران هستند که در این بین پارس با قدمت بیشتر و تندر 90 با کیفیت بالاتر، هر کدام مشتریان خاص خود را دارند. موتور پارس هم پر حجم‌تر بوده و هم قوی‌تر است اما تندر 90 خودرویی پر‌شتاب‌تر و البته کم‌مصرف‌تر از پار س است. از نظر ظاهری هنوز هم می‌توان شیر پیر ایران خودرو را زیبا‌تر از تندر دانست و البته از نظر طراحی کابین و کیفیت کابین نیز در سطح بهتری از تندر قرار دارد. این در حالی است که ایرادات فنی و کیفی بسیار زیاد این خودرو سبب شده تا در چند سال اخیر همانند گذشته خوش نام نباشد، اما در سوی دیگر خودروی نه چندان زیبای پارس خودرو یکی از با کیفیت ترین‌های بازار ایران است. هر دو خودرو جادار بوده و برای خانواده‌ها گزینه مناسبی هستند. همچنین از نظر امکانات ایمنی و رفاهی نیز تقریبا در یک سطح قرار دارند. در بازار دست دوم نیز با اقبال خوبی همراه هستند، اما تندر 90 با افت قیمت کمتری به فروش می‌رسد. در زمینه خدمات پس از فروش نیز هر دو خودرو گستردگی مناسبی داشته و از این نظر دغدغه مشتریان را کمتر می‌کند. به هر حال اگر زیبایی بیرونی و طراحی داخلی چشم‌نواز مد‌نظر شماست می‌توانید پارس بخرید و اگر شتاب‌گیری بهتر والبته کیفیت بالاتر را می‌خواهید از قید ظاهر گذشته و تندر بخرید.

    هیوندای i40 یا کیا اپتیما

    جنگ هیوندای و کیا تمامی ندارد. دو برندی که در حقیقت نفعی مشترک دارند اما همانند رقبایی دیرینه در بازار ایران با یکدیگر می‌جنگند. هیوندای تازه واردی دارد با کد i40.خودرویی که در دو مدل سدان و استیشن واگن روانه بازار ایران شده است. در سوی دیگر اپتیما قرار دارد که نام آشنای بازار ایران در کلاس خودش است. موتور اپتیما پر حجم‌تر و پر قدرت‌تر است اما در شتاب‌گیری هیوندای موفق‌تر است تا نقش گیربکس را در این میان متوجه شویم. طراحی اپتیما را می‌توان زیبا‌تر و عام پسند‌تر دانست ضمن اینکه امکانات بیشتری در خود جای داده است. اگرچه نمی‌توان در مورد کره ای‌ها و امکاناتشان زیاد سخن گفت، چراکه انبوهی از امکانات در هر کدام از مدل‌هایشان جا خوش کرده است. در بازار صفر کیلومتر و دست دوم این اپتیماست که گوی برتری را ربوده است و تقریبا می‌توان گفت که i40 خودرویی ناکام در بازار ایران بوده و در بازار دست دوم نیز با افت قیمت زیاد و صرف زمان زیادتر باید این خودرو را به فروش رساند. هر دو خودرو از نظر اقتصادی کم استهلاک هستند و البته به نسبت حجم موتورشان کم مصرف هم به حساب می‌آیند. خدمات پس از فروششان نیز گسترده بوده و قابل قبول است. از این‌رو اگر خودرویی خاص‌تر می‌خواهید که کمتر نمونه آن را در خیابان دیده باشید هیوندای i40 بخرید و اگر خودرویی با بازار دست دوم خوب و البته قدرت بیشتر می‌خواهید که چهره‌ای زیبا دارد اپتیما گزینه‌ای مناسب است.

    بی‌ام‌‌و 328i یا لکسوس IS250

    این دو خودرو در نسل قبل نیز با یکدیگر در رقابت بودند، بی‌ام‌و به شتاب بالاتر و لذت رانندگی خود می‌بالد و لکسوس به امکانات زیاد و راحتی خودش. هر دو خودرو در یک کلاس بوده و خودروهایی اسپرت به حساب می‌آیند. لکسوس با طراحی فضایی و البته زیبای خود و بی‌ام‌‌و نیز خودرویی خشن با طراحی جذاب همیشگی است. موتور لکسوس پر‌حجم‌تر بوده اما قدرت خروجی موتور بی‌ام‌‌و بیشتر است. همچنین در شتاب‌گیری هم این بی‌ام‌‌و است که به راحتی از پس is بر می‌آید. هر دو خودرو از کیفیت بالای ساخت بهره می‌برند. درون کابین نیز طراحی خوبی دارند، لکسوس با طراحی متفاوت و جذاب‌تر و بی‌ام‌‌و ساده تر. اگرچه فضای زیادی برای سرنشینان درون کابین در نظر گرفته نشده و بیشتر نسل جوان را نشانه رفته‌اند، اما سواری اسپرت و جذابی دارند. لکسوس با مصرف سوخت کم و البته استهلاک پایین‌تر در انتظار شماست و بی‌ام‌‌و با خدمات پس از فروش مناسب‌تر و البته جذابیت راندن بیشتر به میدان آمده است. از نظر امکانات رفاهی لکسوس در سطح بالاتری نسبت به سری سه قرار دارد، اما قابلیت‌های اسپرتی بی‌ام‌‌و را نیز نمی‌توان نادیده گرفت، اما یکی از ایرادهایی که به لکسوس is250 وارد است ارتفاع کم سپر این خودرو از زمین است که در هنگام عبور از سرعت‌گیر‌ها ممکن است با آن برخورد کند. در بازار دست دوم نیز هر دو خودرو موفق هستند، اما در این میان بی‌ام‌و برتری بیشتری دارد. به‌طور کلی اگر استهلاک پایین و همچنین امکانات برای شما مهم است is انتخاب بهتری بوده و اگر شتاب و سرعت می‌خواهید سری سه بخرید.

    برلیانس H320 یا رنو ساندرو

    برلیانس H320 این روزها در خیابان زیاد دیده می‌شود. خودرویی چینی که به دلیل طراحی خوب توانسته در بازار موفق باشد. در سوی دیگر خودرویی که سال‌ها است امتحان خود را پس داده و از نظر مردم نیز خودرویی با کیفیت است حالا در نمونه هاچ‌بک با نام ساندرو روانه بازار می‌شود که البته خودرویی با کیفیت است. گیربکس خوبی دارد و از شتاب و سرعت مناسبی برخوردار است. هر دو خودروها از موتور 6/ 1 لیتری برخوردارند؛ اما این ساندرو است که شتاب بهتری داشته والبته موتور پر قدرت‌تری در سینه دارد. همچنین مصرف سوخت ساندرو نیز در سیکل ترکیبی کمتر است. اما چهره زیبا را باید در برلیانس یافت و همچنین طراحی داخلی و کیفیت مواد به کار رفته درون کابین برلیانس بهتر از ساندرو است؛ چرا‌که برلیانس روی پلت‌فرم بی‌ام‌و سری یک ساخته شده است. فضای کابین هر دو خودرو مناسب است؛ اما صندلی‌های برلیانس راحت‌ترند به‌خصوص صندلی‌های عقب. از نظر امکانات نیز برلیانس در سطحی بالاتر قرار دارد این در حالی است که لوازم یدکی به خصوص قطعات بدنه برلیانس گران‌تر از ساندرو بوده و کمیاب‌تر نیز هست. هر دو این خودروها در شرکت پارس خودرو تولید می‌شوند و درحقیقت می‌توان ساندرو را رقیبی برای برلیانس آن هم در یک شرکت دانست. به این ترتیب هر دو خودرو خدمات پس از فروش گسترده‌ای دارند. اگر به دنبال خودرویی کم مصرف و با شتاب بهتر هستید ساندرو انتخاب مناسبی است و اگر زیبایی و امکانات مد نظر شماست برلیانس انتخاب بهتری است.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو