فونیکسریمکسبهتام

دکتر اسکندر ستوده مدیرعامل شرکت یزدتایرمطرح کرد:

صادرات استراتژی اصلی یزدتایر

عصر خودرو- صنعت تایر از صنایع وابسته به صنعت خودرو است. برهمین اساس با رشد و پیشرفت هرچه بیشتر صنعت خودرو و افزایش تیراژ تولید و یا حتی واردات انواع جدیدی از خودروهای خارجی به داخل کشور پس از لغو تحریم ها، به طور حتم صنعت تایر توانسته جانی تازه به خود بگیرد و نفسی تازه کند.

صادرات استراتژی اصلی یزدتایر
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از عصربازار، برهمین اساس، برآن شدیم تا با مدیرعامل یکی از بزرگترین و پیشرفته ترین مجتمع های تولید لاستیک و تایر در ایران، یعنی یزدتایر مصاحبه ایی اختصاصی داشته باشیم و از آخرین وضعیت این صنعت باخبر شویم.

    دکتر اسکندر ستوده از مدیران شایسته ایی است که درحال حاضر مدیریت کارخانه یزدتایر را برعهده دارد. او خبر از قراردادهای جدید با شرکای داخلی و خارجی می دهد و از افزایش سهم این کارخانه در بازار می گوید. ادامه مصاحبه با ایشان را بخوانیم:

    - آقای ستوده، در آغاز چشم انداز صنعت تایر را چطور ارزیابی می کنید؟

    به دنبال عقد قراردادهای جدید میان خودروسازان داخلی و خارجی و آمد و شد تولیدکنندگان خارجی برای حضور در بازار ایران و داشتن سهمی بیشتر از بازار ایران پس از سال ها تحریم و نبودن در این بازار پر از رقابت و پتانسیل، به طور حتم صنعت تایر نیز به عنوان صنعتی وابسته با رشد و جان گرفتن صنعت خودرو روزهای بسیار خوبی را در پیشرو خواهد داشت.

    به عنوان مثال با فعال شدن شرکت هایی مانند پژو فرانسه همراه با کلیه قطعه سازانش به منظور تولید سه خودرو که قراردادش نیز نسبتا قطعی شده، یا  قراردادهای درحال انعقاد سایپا  با شرکت های کیا، سیتروئن و رنو و تولید خودرو «آی 20 و آی 30»  در ایران توسط هیوندای و تولیدات جدید در کرمان خودرو، می توان این نوید را داد که صنعت خودرو درحال شکوفایی و بهبود و توسعه است و این خود برای تایرسازان روزهای خوبی را پیش بینی می کند، زیرا تایرسازان وظیفه تامین لاستیک این خودروها را برعهده خواهند داشت.

    در نتیجه من آینده را بسیار خوب ارزیابی می کنم منوط به اینکه از این صنعت حمایت خوبی شود.

    - مهمترین چالش تایرسازان واردات بی حد و مرز به داخل مرزهای ایران بوده است که به نوعی آسیب جدی را طی سال های قبل به تایرسازان وارد کرده؛ آیا این مشکل حل شد؟

    ببینید ما مدعی نیستیم که مرزها را به طور کامل مسدود کنید تا هیچ لاستیکی وارد کشور نشود، ما درخواست می کنیم که واردات به صورت مدیریت شده باشد.

    - مدیریت شده یعنی چه ؟

    یعنی آنچه که در داخل تولید می شود، به کشور وارد نشود، بلکه آنچه که تولید نمی شود اجازه ورود به کشور را داشته باشد، به عبارتی واردات مدیریت شود.

    - به این ترتیب آینده را برای تایرسازان روشن ارزیابی می کنید؟

    بله حتما؛ با توجه به دلایلی که عرض کردم مانند قراردادهای پیشروی خودروسازان و تولید خودروهای جدید، تولیدکنندگان تایر از حالت رخوت و کسادی قبلی خارج می شوند. اما چند شرط اساسی دارد؛ اول اینکه برای ماندن در این بازار پر رقابت، کیفیت کالاهای خود را هرچه بیشتر بالا ببرند و مشتری مداری را ملاک فعالیت خود قرار دهند. اما از این دو مورد اساسی تر، ارتقا تکنولوژی است. تایرسازان ما باید تکنولوژی خود را همراه و همگام با تکنولوژی های روز دنیا به پیش ببرند که ما در یزد تایر چنین اصلی را سرلوحه کار خود قرار داده ایم.

    - آیا یزدتایر به این قواعد پایبند است؟

    بله کاملا؛ در یزدتایر تمام ماشین آلات مدرن روز اروپا خریداری شده است. این کارخانه همچنین طی قراردادی با ورداشتاین هلند، تولید تایرهای سری V که آخرین نوع تایرهای روز دنیا محسوب می شود را انجام می دهد که در بهترین کیفیت به بازار عرضه می شود.

    چه میزان از تولیدات شما به سوی خودروسازان داخلی روانه می شود؟
    40 درصد از تولیدات ما به طور مستقیم به سمت خودرسازان می رود و البته مذاکرات زیادی با ما انجام شده که به دنبال ورود خودروهای جدید، یزدتایر تامین لاستیک آنها را برعهده داشته باشد.

    - مزیت تایرهای ایرانی در مقایسه با وارداتی چیست؟

    چنانچه تایرهای ما را با لاستیک های وارداتی مقایسه کنید، مزیت های بسیاری را در این مقایسه درمی یابید. نخستین امتیاز تایرهای ایرانی، پایین بودن قیمت آنهاست. درحال حاضر تایرهای تولیدی ایرانی نصف قیمت لاستیک های وارداتی است، در حالی که کیفیت نیز بسیار بالاتر بوده و این برای مصرف کننده مزیت بسیار بالایی است.

    از سوی دیگر، تایرهای تولیدی ما سه سال ضمانت دارند، یعنی چنانچه مصرف کننده کوچکترین نگرانی درباره کیفیت تایر داشته باشد، فورا نسبت به تعویض آن اقدام می شود. مشتری مداری یزدتایر به طور تمام مدت آمادگی ارائه خدمات به خریداران لاستیک یزد را دارد.

    - میزان سرمایه گذاری یزدتایر در جهت انجام چنین اقدامی چه میزان بوده است؟

    در یزد تایر ما سرمایه گذاری توسعه ایی حدود 220 میلیارد تومان داشته ایم که حدود 60 درصد آن انجام شده و ما بقی نیز دستگاه ها وارد شده و درحال نصب است.

    - تیراژ تولید یزدتایر چقدر است؟

    به زودی یزد تایر تیراژ تولید خود را دوبرابر میکند و از 5 هزار به 9 هزار در پایان سال و به 11هزار آخر حلقه در سال آینده می رساند.

    - پیش بینی کل فروش شرکت چه میزان خواهد بود؟

    امیدواریم امسال 300 میلیارد تومان فروش داشته باشیم. شرایط اقتصادی درحال بهبود است.

    - آیا واردات تایر درحال حاضر کاملا ممنوع شده است؟
    خیر، واردات درحال حاضر به همت انجمن تولیدکنندگان تایر از وضعیت سابق خارج شده و با نظارت و مدیریت کامل انجام می شود. تا قبل از این، واردات به این صورت بود که هر واردکنندهایی هر نوع تایری را بدون شناسنامه و مدرک تولیدکننده، وارد کشور می کرد اما درحال حاضر واردات هر نوع تایر باید شناسنامه دار باشد، به این ترتیب که برندهای خاصی اجازه واردات دارند منوط به داشتن نمایندگی هایی با خدمات پس از فروش که تمام این اقدامات تنها به منظور تامین منافع تولیدکنندگان تایر ایرانی نیست بلکه درجهت تامین امنیت مصرف کننده و دریافت خدمات پس از فروش بیشتر است.

    - درمقابل تایرسازان داخلی چه وظیفه ایی دارند؟

    تولید تایر مطابق با استانداردهای جهانی، استانداردهای تایر ایران، مطابق با استانداردهای اروپا و آمریکاست و در عین اینکه این تولیدات با شرایط جادهایی و آب و هوایی ایران ساخته می شود. از طرفی، خودروهای ما برای صادرات باید تایرهایی داشته باشند که استانداردهای روز جهان را داشته باشند تا مجوز حرکت در جاده های کشورهای خارجی را داشته باشند.

    - سهم بازار یزدتایر در رقابت با تایرسازان داخلی چقدر است؟
    ما 10 تا 12 درصد از تولید ایران را داریم، اما چون تولیدات ما تماما سایزهای سواری رادیال است، درنتیجه این سهم نزدیک 20 درصد از سهم تولیدات رادیال کشور است. زیرا ما فقط رادیال تولید می کنیم . به عبارت ساده تر، 14 میلیون درمجموع تولید رادیال کشور است که 20 درصد از این عدد متعلق به ماست.

    - از مهمترین برنامه های یزد تایر چیست؟
    تولید تایر خودرو در سایزهای مختلف به منظور تامین نیاز خودروهای جدید روز  دنیا، تا نیاز مشتریان خودروهای جدید را برآورده کنیم.

    - میزان صادرات این کارخانه چقدر است؟
    چون ما تایر دوچرخه و موتورسیکلت و سواری وانتی را نیز تولید می کنیم درنتیجه پنج سال متوالی است که صادرکننده نمونه کشوری هستیم؛ 10 میلیون دلار به آفریقا، آسیای میانه، خاورمیانه صادر و به زودی به بازارهای رومانی و یونان وارد می شویم و برنامه داریم تا 10درصد از تولیدات خود را صادرکنیم. صادرات محوری جزو استراتژی های اصلی شرکت یزدتایر است.

    - و سخن آخر؟
    من خبری خوب را بدهم؛ ما برنامه تولید تایرهای رادیال وانتی را داشتیم در سایزهای 700*16 R و 195*14 C-R و 750*16 R و تایرهای رادیال وانتی که ماشین آلات ما نصب شده و قالب ساخته شده و امید است تا سه ماه آتی تولید تایرهای رادیال به خودروسازی و مصرف کنندگان ارائه شود تا یزد تایر کاملا رادیالیزه شود. به این ترتیب کلیه تولیدات ما تایرهای وانتی و سواری خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو