فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۷۸۳»

ثبت ۲روز هوای ناسالم در هفته نخست پاییز

عصر خودرو- هفته نخست پاییز ۹۵ با ۲ روز هوای ناسالم در ۵ و ۷ مهر گذشت. در سایر روزها هوا سالم بوده است.

ثبت ۲روز هوای ناسالم در هفته نخست پاییز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، مریم نادری مدیر واحد پایش و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: در نخستین هفته از مهر ماه، پایتخت5 روز را در شرایط سالم و 2 روز را در وضعیت ناسالم برای گروه‌­های حساس سپری کرده است.

    به گفته نادری، ‌ بر اساس ارزیابی هفتگی کیفیت هوای تهران، در روزهای شنبه تا چهارشنبه تغییرات مشاهده شده در غلظت آلاینده­ ها متأثر از عوامل محلی بوده است. در ساعات اولیه روزهای مذکور غلظت ذرات معلق به دلیل پایداری شبانه افزایش یافته و در صبحگاه همزمان با افزایش تردد خودروها، به دلیل آغاز سال تحصیلی جدید، به اوج خود رسیده است.

    در بعدازظهر روزهای مدنظر، وزش باد محلی، که در اثر نوسانات روزانه دما رخ می­ دهد، به طور مستقیم در پراکندگی موقتی آلاینده­ ها مؤثر بوده و در بهبود کیفیت هوا نقش به­ سزایی داشته است. میانگین سرعت باد طی روزهای مذکور حدود 3متر ­بر­ ثانیه گزارش شده و در برخی ساعات طی بعد­ازظهر بزرگی آن بین 4 تا 7 متر بر ثانیه (با جهت متغیر بین جنوب­‌غربی تا شمال­‌غربی) متغیر بوده که در اکثر موارد کاهش موقتی غلظت آلاینده­‌ها را به­‌دنبال داشته است.

    به گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در روز پنجشنبه با ورود امواج ناپایدار به نوار شمالی کشور، دامنه­‌های جنوبی البرز تحت تأثیر فعالیت آن قرار گرفته و به تدریج سبب افزایش میزان ناپایداری جوی، میزان ابرناکی و وزش باد شدید موقتی در این مناطق شد. به طوری‌که، روند افزایشی سرعت باد از صبحگاه پنجشنبه آغاز شده و در بعدازظهر به اوج رسید. لازم به ذکر است، در روز پنجشنبه وزش باد شدید با سرعت متغیر بین 6 تا 15 متر بر ثانیه با جهت غالب ­غربی، خیزش و انتقال گرد و خاک را به منطقه به دنبال داشت و منجر به کاهش کیفیت هوای پایتخت شد.

    بررسی غلظت میانگین ساعتی ذرات معلق اندازه­‌گیری شده در ایستگاه شریف و پارامتر سرعت باد برای ایستگاه هواشناسی مهرآباد گویای آن است که طی روز پنجشنبه  غلظت بالایی از ذرات معلق با قطر کمتر از 5/2 میکرون و 10 میکرون همراه با باد غربی به سمت ایستگاه شریف جابه­ جا شد.

    لازم به ذکر است، همزمان باتجمع ذرات معلق در سطح شهر و غبار­آلودگی عمق میدان دید در برخی ساعات طی روز پنجشنبه به مقدار یک کیلومتر رسید.  از آنجا که شاخص کیفیت هوا برای بازه 24 ساعته محاسبه می­ شود، تأثیر پدیده گرد و غبار روز پنجشنبه، در شاخص کیفیت هوای روز جمعه نمایان گشته است. خوشبختانه تغییرات شرایط آب و هوایی حاکم بر منطقه و کاهش تردد خودروها در روزپایانی هفته شرایط کیفی هوا را به سمت بهبودی نسبی هدایت کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو