فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۷۹۶»

ثبت ۱۵روز هوای سالم در مهر ۹۵ در تهران

عصر خودرو- شهر تهران دومین هفته مهر ماه۱۳۹۵ را در شرایط مطلوب کیفی هوا سپری کرد تا شمار روزهای هوای سالم پاییز به عدد ۱۵ برسد.

ثبت ۱۵روز هوای سالم در مهر ۹۵ در تهران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرآنلاین  ، مریم نادری مدیر واحد پایش و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: ارزیابی هفتگی کیفیت هوای تهران نشان می­‌دهد کیفیت هوای پایتخت طی هفته گذشته (روزهای 10 تا 16مهر) در شرایط سالم قرار داشته و تحت تأثیر از شرایط آب و هوایی حاکم و انتشار ناشی از تردد خودروها دستخوش نوسان شده است.

    به گفته نادری، در اوایل هفته گذشته با تداوم شکل­ گیری پدیده گرد­و­غبار بر روی کشور عراق و وزش بادهای شدید شرق­‌سو توده عظیمی از ریزگردها وارد استان­های غربی و جنوب­ غربی کشور و با غلظت کمتر به استان تهران انتقال یافتند. همین امر سبب افزایش موقتی غلظت ذرات معلق و غبارآلودگی هوای پایتخت شد.

    بررسی تصاویر ماهواره­‌ای برای روزهای مذکور نیز نشان می­‌دهد منشأ گرد­و­غبارهای هفته گذشته عمدتا خارجی بوده و از سمت کشورهای همسایه در نواحی غربی و جنوب غربی به سطح شهر آورده شده است.

    همچنین نمودار گل­باد مربوط به روزهای شنبه و یکشنبه نشانگر وزش بادهای قوی (با سرعت 4-5 متر بر ثانیه) از سمت نواحی غربی (متغیر بین شمال­غرب تا جنوب­غرب) می­باشد.عمق میدان دید نیز در اثر خیزش گرد­و­خاک و غبار آلودگی در سطح شهر دستخوش تغییر شد و در برخی ساعات به 8 کیلومتر رسید. 

    به ­تدریج ازروز دوشنبه تا پایان هفته از میزان ناپایداری جوی کاسته شده که در برخی ساعات سکون نسبی هوا را به همراه داشت و این شرایط به ویژه در ساعات اولیه اکثر روزها کاملا محسوس بود. برقراری شرایط جوی نسبتا پایدار در طول شب به همراه افزایش تردد خودروها در صبحگاه تجمع آلاینده­‌ها را به دنبال داشت.

    هرچند این شرایط پابرجا نبوده و طی ساعاتی در بعدازظهر روزهای مذکور، به دلیل نوسانات روزانه دما، وزش بادهای محلی با بزرگی متغیر بین 3 تا 5 متر بر ثانیه (با جهت متغیر بین جنوب­‌شرقی تا جنوب­‌غربی) رخ داده که شرایط مساعد برای پراکندگی آلاینده­‌ها از سطح شهر را فراهم کرده و به تبع منجر به بهبود کیفیت هوا شده است.

    شایان ذکر است، میانگین سرعت باد طی روزهای مذکور حدود 2 متر بر ثانیه گزارش شده است.

    جدول بیشینه، کمینه و میانگین غلظت ذرات معلق و پارامترهای هواشناسی بررسی شده

      

    PM10

    (میکروگرم بر متر مکعب)

    PM2.5

    (میکروگرم بر متر مکعب)

    رطوبت نسبی

    (درصد)

    سرعت باد

    (متر بر ثانیه)

    عمق میدان دید (کیلومتر)

      

    دما (درجه سانتیگراد)

      

    بیشینه

    5/200

    44

    62

    5

    10

    28

    کمینه

    3/52

    2/16

    12

    5/0

    8

    13

    میانگین

    4/96

    5/27

    4/29

    4/2

    8/9

    2/20

    میانگین تغییرات ساعتی غلظت آلاینده های 2.5PM و 10PM در ایستگاه­های  سنجش آلودگی شهر تهران از  10 تا 16مهر ماه سال 1395 همراه با پارامترهای هواشناسی (سرعت باد، دما، عمق میدان دید و رطوبت نسبی)

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو