فونیکسریمکسبهتام

ولوو باز هم با معرفی تکنولوژی‌های جدید، بر سر زبان‌ها افتاد

غــوطه‌ور در تکنــولوژی

عصر خودرو: درست چند هفته پیش بود که ولوو خبر از رونمایی ‌کشنده‌ای مسابقه‌ای و تولید محدود با قدرت ۲۴۰۰ اسب بخار داد که درست یک روز بعد از رونمایی از سری جدید محصولات اسکانیا بود تا با این روش هم از جنجال‌های خبری رونمایی اسکانیا بکاهد و هم قدرت خود را به رقیب سنتی و قدیمی هموطنش دوباره نشان دهد.

غــوطه‌ور در تکنــولوژی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱:۰۰
  • غــوطه‌ور در تکنــولوژی
  • غــوطه‌ور در تکنــولوژی
  • غــوطه‌ور در تکنــولوژی
  • غــوطه‌ور در تکنــولوژی
  • غــوطه‌ور در تکنــولوژی
  • غــوطه‌ور در تکنــولوژی
  • غــوطه‌ور در تکنــولوژی
  • غــوطه‌ور در تکنــولوژی

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، اما این شرکت باز هم برای عقب نماندن از قافله رقابت‌ها که باید از سوی دیگر با غول بسیار بزرگی به نام دایملر رقابت کند، اقدام به معرفی کامیون خودران خود کرده است تا بعد از یک سال از معرفی فریت لاینر دایملر، این شرکت نیز تکنولوژی خودران خود را در شرایط خارج آزمایشگاه و البته کنترل شده، آزمایش و بررسی کند. جالب اینجاست که قبلا نیز اسکانیا کار را ‌روی همین پروژه و آن هم درست شبیه به کاری که ولوو کرده است، یعنی کامیون‌های خودران معدنی، آغاز کرده است اما اکنون ولوو زودتر به نمونه پیش از تولید انبوه خود رسیده است. ولوو یک مدل از FMX خود را برای این کار در نظر گرفته ‌که دارای رادار‌ها و سنسور‌هایی به منظور ردیابی مسیر و موانع احتمالی و همچنین سیستم کامپیوتر مرکزی هوشمندی برای کنترل خودرو در مسیر و تعویض دنده و... است. این کامیون که به زودی در معادن شمال سوئد به کار گرفته خواهد شد، نیاز به نیروی انسانی را در معادن که سخت‌ترین شغل دنیا لقب دارد، به شدت کاهش می‌دهد و از طرفی امکان به‌کارگیری تمام وقت این کامیون‌ها نیز بر بالا رفتن بازدهی این چنین طرح‌ها می‌افزاید. ضمن  اینکه در این تکنولوژی، خطای انسانی به کلی از بین خواهد رفت. این کامیون قادر است تا در معادنی به طول 7 کیلومتر و تا 1320 متر در زیر زمین فعالیت داشته باشد.

سوپرتراک؛ ولوو آینده‌نگر
5 سال پیش سازمان انرژی آمریکا برنامه‌ای برای کاهش مصرف سوخت و افزایش راندمان حرکتی تا 50 درصد را آغاز کرد که قرار بود‌ روی بیشترین حجم کامیون‌های این منطقه یعنی کشنده‌های کلاس 8 پیاده‌سازی و اجرا شود. شرکت‌های مختلفی محصولات خود را در این زمینه تا امروز معرفی کرده‌اند که دایملر و بعد از آن پیتربیلت از اولین‌های آن به شمار می‌رفتند. ‌سوپر تراک نامی است که ولوو‌ روی محصول جدید خود گذاشته‌ که بر اساس سری VNL طراحی شده است. پیشرانه این کشنده از سری D11 قرار داده شده است که در مقایسه با پیشرانه‌های D13 موجود ‌روی VNL‌ها، دچار کاهش حجم 2 لیتری شده است. این کاهش حجم با کمک طراحی آیرودینامیک و کاهش وزن 1451 کیلوگرمی، جبران شده است که در نهایت در مقایسه با کشنده VNL670، به 88 درصد راندمان کاری بیشتر و 70 درصد کاهش مصرف سوخت رسیده است که حتی از برنامه 50درصدی در نظر گرفته شده دولت آمریکا نیز جلوتر است. شاسی از جنس آلومینیوم است و ورقه‌های کامپوزیتی در ساخت تریلر آن و ورقه‌های فیبر کربنی در ساخت کشنده، به فراوانی به کار رفته‌اند. تحولات در این کشنده به بدنه و شکل ظاهری ختم نشده ‌و حتی پیستون‌های پیشرانه و سیستم سوخت‌رسانی آن نیز دچار تغییر و تحولات بزرگی شده‌اند.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم