فونیکسریمکسبهتام

ایدرو، رنو را گارانتی کرد

عصر خودرو- بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت خودرو امضای تفاهم‌نامه رنو با ایدرو را برگ برنده این شرکت فرانسوی در بازار ایران می‌خوانند این در شرایطی است که رنو علاوه بر پایبند بودن به قرارداد همکاری مشترکx۹۰ و همچنین امضای تفاهم‌نامه با ایدرو، هم‌اکنون مشغول تدوین استراتژی بلندمدت برای حضوری گسترده‌تر در بازار ایران است.

ایدرو، رنو را گارانتی کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، در این زمینه هرچند برخی کارشناسان معتقدند که با وجود دو خودروساز بزرگ کشور که هم‌اکنون بازار خودرو کشور را به‌طور انحصاری در اختیار دارند، ایده‌های رنو تنها می‌تواند بلندپروازی این شرکت فرانسوی در ایران باشد، اما به‌نظر می‌رسد که رنو در تفاهم‌نامه اخیر خود با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به‌نوعی حضور خود در ایران را گارانتی کرده است. بنابراین ایده‌ها و طرح‌های عنوان شده از سوی مسوولان این شرکت همچون تدوین استراتژی برای بازار ایران در شرایطی می‌تواند با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت به ثمر بنشیند که حمایت‌های دولتی همچنان ادامه پیدا کند و حتی با تغییر دولت‌ها این استراتژی مسوولان صنعتی کشور تغییر نکند.

    به‌هرحال در شرایط کنونی پیش‌بینی می‌شود که در راستای عقد تفاهم‌نامه اخیر این شرکت فرانسوی یکه‌تاز بازار خودرو کشور شود؛ به‌طوری‌که برخی کارشناسان بر جابه‌جایی سهم رنو با پژو در ایران تاکید می‌کنند. این شرکت فرانسوی برخلاف رقیب خود پژو با ماندن در ایران به‌دنبال کسب سهم بیشتری از بازار خودروی ایران بود. این در شرایطی است که در روند مذاکره با خودروسازان کشورمان، با پافشاری بر خواسته‌های خود توانست تفاهم‌نامه‌ای خارج از اراده دو خودروساز بزرگ کشورمان را به نتیجه برساند. تفاهم‌نامه‌ای که به اعتقاد مدیرعامل رنو پارس گارانتی برنامه‌های رنو در ایران خواهد بود. در همین زمینه روز گذشته پیمان کارگر قائم‌مقام بخش هند، آفریقا، خاورمیانه رنو و مدیرعامل رنو پارس در نشست خبری خود ضمن تشریح استراتژ‌ی‌های همکاری رنو در ایران تاکید کرد که اولین استراتژی این شرکت فرانسوی در بازار ایران، حفظ و گسترش فعالیت‌های رنو با خودروسازان کشورمان در قالب پلت‌فرم x90 است.

    وی همچنین امضای تفاهم‌نامه با سازمان گسترش را یک قدم رو به جلو در صنعت خودرو ایران خواند.کارگر، راه‌اندازی مرکز مهندسی و خرید قطعات در حجم بزرگ را یکی از جزئیات تفاهم‌نامه جدید با ایدرو دانست و عنوان کرد: این تفاهم‌نامه قطعه‌سازان ایرانی را به شبکه جهانی رنو –نیسان وصل می‌کند.وی دومین هدف جوینت‌ونچر کنونی را احداث یک کارخانه اختصاصی برای رنو عنوان کرد و گفت: در این کارخانه یک پلت‌فرم با دو مدل جدید تولید خواهد شد که این دو مدل نسل جدید داستر و سیمبل است. پیمان کارگر داخلی‌سازی 60 تا 80 درصدی قطعات، صادرات 30 درصدی محصولات و انتقال تکنولوژی را یکی از مباحث مهم درتفاهم‌نامه جدید دانست و افزود: در هر صورت رنو قصد دارد یکی از بهترین کارخانه‌های دنیا را با استانداردهای روز در ایران تاسیس کند.

    قائم‌مقام بخش هند، آفریقا و خاورمیانه رنو در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاسیس شبکه فروش و خدمات پس از فروش به صورت مستقل را یکی دیگر از موارد مهم تفاهم‌نامه کنونی خواند و گفت: در این شبکه کل استانداردهای بین‌المللی به مشتریان ایرانی ارائه خواهد شد .پیمان کارگر با اشاره به اینکه کل سیاست‌های وزارت صنایع در این جوینت‌ونچر حفظ شده است، تاکید کرد: چون شریک ما در این جوینت ونچر، سازمان گسترش و نوسازی است مسلما برای تحقق سیاست‌های دولت ایران یک گارانتی وجود دارد.

    اما یکی از ابهامات مهم درخصوص تفاهم‌نامه ایدرو و رنو چگونگی واگذاری سایت «بن‌رو» از سوی سایپا به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است. به خصوص آنکه این روزها از گوشه وکنار خبر می‌رسد که مدیران شرکت سایپا تمایل چندانی نسبت به واگذاری این سایت به ایدرو در قالب دیون معوقه ندارند و بیشتر خواهان فروش بخشی از سهام «بن‌رو» به چینی‌ها هستند. پیمان کارگر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا انتقال شرکت بن‌رو سایپا به سازمان گسترش و نوسازی برای اجرای این قرارداد نهایی شده است، افزود: بحث واگذاری بن‌رو بین سایپا و ایدرو همچنان در جریان است، اما نباید فراموش کرد که واگذاری این سایت ابتدا به پیشنهاد سایپا به رنو صورت گرفت. رنو نیز با بررسی‌های فراوان با این موضوع موافقت کرد. وی همچنین افزود که قرارداد با سایپا به امضا نرسید؛ زیرا در این زمینه نتوانستیم با سایپا به جمع‌بندی‌های مورد نظر از جمله سهام 60 درصدی رنو و در اختیار داشتن فروش و خدمات پس از فروش برسیم.

    وی خاطرنشان کرد: طی ماه‌های گذشته تیم‌های کارشناسی رنو متشکل از حدود 100 نفر ابعاد مختلف شرکت بن‌رو را مورد بررسی قرار داده‌اند و در شرایط فعلی این شرکت از ظرفیت 75 هزار دستگاه خودرو در سال برخوردار است و طبق برنامه ما باید با سرمایه‌گذاری‌های جدید آن را به 150 هزار دستگاه برسانیم.مدیرعامل رنوپارس تصریح کرد: برنامه تولید این شرکت در درازمدت 300 هزار دستگاه در سال است که برای رسیدن به این هدف باید ظرفیت‌های جدید ایجاد کنیم.

    یکی دیگر از پرسش‌های مهم درخصوص استراتژی همکاری رنو در ایران، تولید خودروی کوئید است. موضوعی که حرف‌وحدیث‌های بسیاری درخصوص آن مطرح شده است. بنا بر شنیده‌ها، ایران‌خودرویی‌ها مشتری شماره یک کوئید به حساب می‌آیند، اما به‌دلیل مشخص نشدن نتیجه مذاکرات برای تولید این خودرو در ایران گزینه تولید مستقل کوئید هم مطرح شده بود. با وجود این، قائم‌مقام بخش هند، آفریقا و خاورمیانه رنو با اشاره به اینکه این شرکت در حال مذاکره با ایران خودرو برای تولید کوئید است، تاکید کرد: در حال حاضر منتظر نهایی شدن قرارداد با ایدرو هستیم پس از خاتمه یافتن این موضوع، رنو بحث تولید کوئید در ایران را نهایی خواهد کرد.کارگر با بیان اینکه برنامه رنو برای کاهش قیمت کوئید تمرکز بر شیوه طراحی است و تولید هم باید اختصاصی و با ظرفیت بالا باشد، گفت: در بازار ایران کوئید ظرفیت فروش حداقل 150 هزار دستگاه و به‌طور میانگین 200 هزار دستگاه را خواهد داشت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو