فونیکسریمکسبهتام

با ورود مدل‌های ۲۰۱۷

بازار خودروهای وارداتی نونوار می‌شود

عصر خودرو- با وجود سپری شدن ایام عزاداری و تعطیلات هفته گذشته، بازار خودرو هنوز هم در رکود به‌سر می‌برد، رکودی که از اوایل پاییز گریبان آن را گرفته و به‌نظر می‌رسد تا هفته‌ها ادامه خواهد داشت. این در شرایطی است که نمایشگاهداران خودرو پایتخت معتقدند طی دو سه هفته آینده شاهد تحولاتی در بازار وارداتی‌ها خواهیم بود.

بازار خودروهای وارداتی نونوار می‌شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد ، به گفته آنها، طی هفته‌های پیش‌رو، به‌تدریج خودروهای مدل 2017 وارد بازار ایران می‌شوند و از همین رو قیمت خودروهای وارداتی دستخوش افت و خیز خواهد شد. آن طور که فعالان بازار می‌گویند، با ورود خودروهای مدل 2017، قیمت این محصولات حبابی شده و به بالاتر از نرخ واقعی می‌رسد و از آن سو، مدل‌های 2016 و پایین تر، افت قیمتی نسبتا محدود را به خود خواهند دید. به‌عبارت بهتر، نوبرانه‌های وارداتی نیز درست مانند خودروهای جدید داخلی، در ابتدای ورود به بازار، جهش قیمتی را تجربه خواهند کرد و در ادامه رفته رفته در مسیر کاهش قیمت قرار می‌گیرند.

    فعالان بازار بر این باورند که حباب قیمتی خودروهای 2017 بزرگ خواهد بود، با این حال قیمت مدل‌های 2016 افت چشمگیر و بالایی نخواهد داشت. اما ورود خودروهای خارجی جدید به بازار ایران در حالی است که هنوز نه بحث‌های مربوط به معیار لوکس بودن خودروها تمام شده و نه بسیاری از واردکنندگان توانسته‌اند مجوز رسمی فعالیت را از شرکت‌های مادر دریافت کنند. در حال حاضر حجم موتور 2500 سی‌سی به بالا، معیار مدنظر وزارت صنعت، معدن و تجارت برای خودروهای لوکس است؛ به‌نحوی‌که خودروهای دارای حجم موتوری بیش از این، اجازه ثبت‌سفارش و ورود به کشور را ندارند. این در حالی است که به اعتقاد برخی کارشناسان و فعالان حوزه واردات، حجم موتور نمی‌تواند معیار مناسبی برای واردات باشد و بهتر است ملاک‌های دیگری از جمله «ارزش دلاری» در این مورد لحاظ شود.

    از سوی دیگر اما با وجود لغو تحریم‌های بین‌المللی، بسیاری از نمایندگی‌های واردکننده خودرو به کشور، هنوز نتوانسته‌اند مجوزهای لازم را از شرکت‌های مادر خارجی دریافت و فعالیت خود را رسمی کنند. در حال حاضر تنها چند شرکت که تعداد آنها به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد، موفق به کسب مجوز رسمی فعالیت از خارجی‌ها شده‌اند و بسیاری از برندهای معروف هنوز نمایندگی رسمی خود را در ایران معرفی نکرده‌اند. این در حالی است که با لغو تحریم‌های بین‌المللی، امکان ورود مستقیم و بدون واسطه خودروهای خارجی در بازار ایران فراهم آمده و شرکت‌های خارجی نیز به‌دنبال معرفی نمایندگانی مناسب و کاربلد در بازار کشور هستند. به گفته منابع آگاه، در حال حاضر مذاکرات میان خودروسازان خارجی و کاندیداهای اخذ نمایندگی آنها در ایران، برقرار است، اما هنوز خبری رسمی در مورد منتخبان نهایی اعلام نشده است.

    بازار وارداتی‌ها قبل از توفان

    سری اما به بازار خودروهای وارداتی بزنیم و ببینیم اوضاع تا قبل از ورود مدل‌های 2017 به چه شکل است. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر سوناتا با قیمتی معادل 174 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و سانتافه نیز 227 میلیون تومان قیمت دارد. در بین دیگر مدل‌های هیوندایی در بازار ایران اما ix35 با قیمتی حدودا 189 میلیون تومانی به دست مشتریان می‌رسد برای خرید ix55 نیز به دلیل قطع واردات آن در سال 2016، باید به سراغ مدل‌های قدیمی تر رفت. فعالان بازار اما در مورد تویوتا کمری هیبرید عنوان می‌کنند که این محصول در حال حاضر 220 میلیون تومان به فروش می‌رسد و کرولا نیز 149 میلیون تومان قیمت دارد. همچنین از بازار محصولات کیا نیز خبر می‌رسد که هم‌اکنون با 141 میلیون تومان می‌توان صاحب سراتو شد، اما برای خرید اپتیما باید 197 میلیون تومان هزینه کرد.

     

    بازار داخلی‌ها

    سری هم اما به بازار خودروهای داخلی بزنیم که این روزها راکد است و مشتریان اندکی را به خود می‌بیند. بنا به گفته فعالان بازار، طی هفته جاری بیشتر خودروهای تولید داخل، با ثبات قیمتی نسبی همراه بوده و تنها در یکی دو مورد افزایش قیمت رخ داد. بر این اساس، هم‌اکنون پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 37 میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از ثبات قیمت خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. همچنین پژو 206 صندوقدار مدل V8 نیز این هفته را با آرامش سپری کرد و افت و خیز خاصی را به خود ندید.

    این محصول در حال حاضر قیمتی برابر با 38 میلیون و 300 هزار تومان دارد. از بازار پژو 405 نیز خبر می‌رسد این محصول با توجه به ثبات قیمتش، در حال حاضر 30 میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش می‌شود؛ اما دیگر محصول ایران خودرو به نام سمند LX نیز طی هفته جاری تغییر قیمتی خاصی را به خود ندیده و در حال حاضر 31 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

    نمایشگاهداران خودرو پایتخت اما در مورد رانا تاکید می‌کنند که این محصول با توجه به تثبیت قیمتش طی هفته جاری، هم‌اکنون 33 میلیون و 300 هزار تومان به فروش می‌رود. از رانا که بگذریم، تیبا در حال حاضر قیمتی معادل 25 میلیون تومان در بازار دارد که نشان می‌دهد 150 هزار تومان به قیمت آن اضافه شده است. فعالان بازار اما در مورد پراید خبر از ثبات قیمتی آن می‌دهند. به گفته آنها، پراید در مدل 131 قیمتی برابر با 21 میلیون و 400 هزار تومان دارد که نشان می‌دهد این محصول طی هفته جاری تثبیت قیمت داشته است.

    از سوی دیگر اما پراید در مدل 111 نیز طی هفته جاری با ثبات بوده و هم‌اکنون تا با همان قیمت 21 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد. اما سری به بازار دنا بزنیم، خودرویی که این هفته را هم با ثبات پشت‌سر گذاشت. دنا در حال حاضر 45 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و تغییر خاصی طی دو سه هفته گذشته نداشته است. از دنا که بگذریم، سراتوهای مونتاژی سایپا نیز که قیمت‌گذاری شان آزاد است، تغییر خاصی در هفته جاری نداشته‌اند. بر این اساس، سراتوی اتومات هم‌اکنون 91 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این در حالی است که مدل دنده‌ای آن قیمتی برابر با 75 میلیون و 800 هزار تومان دارد.

    در بین دیگر خودروهای بازار اما تندر-90‌ها نیز بدون تغییر قیمتی خاص، این هفته را به انتها رساندند. بر این اساس، تندر اتومات که در ایران خودرو به تولید می‌رسد، در حال حاضر قیمتی برابر با 49 میلیون تومان دارد و تندر پارس‌خودرو نیز 40 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین پارس تندر نیز در حال حاضر قیمتی برابر با 41 میلیون تومان دارد که این موضوع از تثبیت قیمت خودرو موردنظر حکایت می‌کند. از سوی دیگر اما ساندرو نیز که به نوعی مدل هاچ بک تندر-90 به شمار می‌رود، در حال حاضر قیمتی برابر با 51 میلیون و 500 هزار تومان دارد و این یعنی یک و نیم میلیون تومان از قیمت آن کاسته شده است. مدل استپ وی این خودرو نیز اگر در بازار گیر بیاید، بین 59 تا 60 میلیون تومان قیمت خواهد داشت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو