فونیکسریمکسبهتام

معاون صادرات و امور بین‌الملل سایپا خبر داد

هدف‌گذاری سایپا برای صادرات ۳۴ هزار خودرو در امسال

عصر خودرو- صنعت خودرو که این روزها در تلاش برای یافتن بازارهای صادراتی جدید و حضور پررنگ در آنها است، در تلاش است با تدوین برنامه‌های صادراتی، روند متفاوتی را در صادرات محصولات خود در پیش بگیرد و گروه خودروسازی سایپا نیز در این مسیر با سهم بالایی در صادرات خودرو، همواره سعی داشته تا فعالیت‌های خود را مبتنی بر مولفه‌های اقتصادی، فرهنگی، روابط کشورها در چارچوب مقررات و پیمان‌های منطقه‌ای اولویت‌بندی کند.

هدف‌گذاری سایپا برای صادرات ۳۴ هزار خودرو در امسال
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزار پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، هرچند به دلیل تغییر در سیاست‌های واردات کشورهای هدف در امسال، اهداف صادراتی چندان براساس پیش‌بینی‌ها حرکت نکرده اما معاون صادرات و امور بین‌الملل گروه خودروسازی سایپا از رفع مشکل و موانع صادراتی در نیمه دوم امسال و از سرگیری ارسال قطعات و همچنین تولید خودرو در عراق خبر می‌دهد.
    هدف‌گذاری صادرات 34 هزار خودرو در امسال تا حضور در بازارهای هدف جدید و رفع مشکل صادرات به عراق به عنوان بزرگترین بازار صادراتی محصولات خودروسازان ایرانی، محور گفت‌وگو با محسن دستخوش‌جوان معاون صادرات و امور بین‌الملل گروه خودروسازی سایپا بود. که در ادامه می‌خوانید:
    دستخوش‌جوان بازارهای صادراتی این گروه خودروسازی را دچار نوسانات اقتصادی، سیاسی، جنگ‌های منطقه‌ای و جنگ‌های داخلی دانست و افزود: صادرات گروه خودروسازی سایپا به کشورهای خاورمیانه، آسیای مرکزی، امریکای لاتین و افریقا مانند سوریه، عراق، ونزوئلا، سنگال، الجزایر، مصر، غنا، کامرون، ساحل عاج و سودان انجام می‌شود که افزایش 70 برابری صادرات این گروه در دهه اخیر نشان دهنده برنامه‌ریزی به منظور سودآوری بیشتر از طریق گشایش بازارهای خارجی جدید است.
    وی با تاکید بر اینکه صادرات یکی از موضوعات مهم صنعت خودرو به شمار می‌رود و با توجه به مجموعه فعالیت‌های بازاریابی انجام شده از جمله مدل طراحی‌شده سال 94 در بازارهای هدف، برنامه‌هایی برای سال 95 ارائه شده که علاوه بر توسعه محصول، توسعه بازار نیز مدنظر است، افزود: بازارهایی که در آن فعالیت داریم مبتنی بر مولفه‌های اقتصادی، فرهنگی، روابط کشورها در چارچوب مقررات و پیمان‌های منطقه‌ای اولویت‌بندی شده‌اند.
    معاون صادرات و امور بین‌الملل گروه خودروسازی سایپا پیش‌بینی سال 95 را برمبنای صادرات 34 هزار دستگاه انواع محصولات اعلام و تصریح کرد: این محصولات شامل انواع خودروهای گروه سایپا و محصولاتی که با همکاری شرکای تجاری خارجی مانند رنو و شرکای چینی تولید شده‌اند، خواهد بود و با توجه به وجود سایت‌های خارجی، بخشی از این صادرات مربوط به قطعات منفصله یا سی‌کی دی و اس کی دی است که به سایت‌های تولیدی خارج از کشور شامل سایت‌های عراق، سوریه، ونزوئلا و سودان ارسال می‌شود.

     


    تدوین برنامه جامع صادرات
    دستخوش‌جوان با اشاره به پیش‌بینی و آمار برنامه جامع صادرات خارج از کشور گفت: این هدف‌گذاری، شامل خودروهای سی‌بی‌یو (کامل) است و به بازارهای صادراتی که از قبل با آنها همکاری داشته‌ایم، صادر می‌شوند. همچنین این برنامه شامل بازارهای صادراتی جدیدی که قرار است فعالیت‌های جدید خود را در آنجا آغاز کنیم نیز می‌شود.
    وی با اشاره به نوسانات اقتصادی، سیاسی، جنگ‌های منطقه‌ای و جنگ‌های داخلی در بسیاری از بازارهای صادراتی سایپا اظهار کرد: دلیل عمده نوسانات اقتصادی این کشورها، کاهش قیمت نفت در چند سال اخیر است. به طوری که در زمینه کاهش درآمد و نبود قدرت خرید مردم، می‌توان ونزوئلا را مثال زد که به‌شدت دچار بحران اقتصادی شده و در اثر این بحران اقتصادی و با وجود قول‌هایی که دولت این کشور و شرکت همکار تجاری داده‌اند، تاکنون بخش عمده مطالبات سایپا در 2- 1 سال اخیر، وصول نشده است. بنابراین تصمیم گرفتیم فعالیت‌های خود را محدود و معلق کنیم تا تکلیف وصول این مطالبات مشخص شود.
    وی میزان مطالبات گروه‌های خودروسازی که به صورت مشترک در ونزوئلا کار می‌کنند ازجمله شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا و توسعه صنایع خودرو را حدود 79میلیون دلار اعلام و تصریح کرد: مجموع مطالبات سایپا و ایران‌خودرو برابر است و هر دو شرکت مبلغی افزون‌بر30میلیون دلار مطالبه دارند. برحسب فعالیت اقتصادی با ونزوئلا، همیشه مبلغ ثابتی بین 50 تا 70میلیون دلار گردش مالی داشته‌ایم که می‌فرستادیم چرخه این مبلغ مرتب در گردش بود و به خوبی می‌چرخید اما به دلیل مشکلاتی که در حوزه اقتصادی برای کشور ونزوئلا پیش آمده، موفق به وصول مطالبات خود از آنها نشده‌ایم.
    معاون صادرات و امور بین‌الملل گروه خودروسازی سایپا بزرگترین بازار خودرو ایران درحال‌حاضر را کشور عراق دانست و افزود: در سال‌های اخیر عراق مقام نخست واردات خودرو و قطعات را به ایران داشته است. به همین دلیل ایران نخستین کشوری بوده که در عراق سرمایه‌گذاری کرده و تولید خودرو برای نخستین بار با انتقال دانش فنی ایرانی و سرمایه‌گذاری طرف عراقی راه‌اندازی شده است.
    به گفته دستخوش‌جوان، تاکنون افزون‌بر 250 هزار خودرو از ایران به کشور عراق صادر شده که یا به صورت خودرو کامل یا به صورت قطعات منفصل و تولید آن در کشور عراق بوده است. بنابراین می‌توانیم بگوییم مقام نخست واردات خودرو و قطعات کشور عراق، از آن ایران است.
    وی با اشاره به تصویب لایحه‌ای از سوی دولت عراق در اسفند سال 94 اظهار کرد: بر اساس این لایحه، تعرفه واردات قطعات منفصل برای تولید با تعرفه واردات خودرو کامل برابر شد. از طرف دیگر هزینه شماره‌گذاری خودروهای وارداتی کامل به هزینه شماره‌گذاری خودروهای تولیدی نزدیک شد. این دو اقدام منجر شد در عمل تولید در عراق صرفه اقتصادی نداشته باشد.

     


    برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات صادرات به عراق
    معاون صادرات و امور بین‌الملل گروه خودروسازی سایپا بزرگترین سرمایه‌گذار در زمینه انتقال فناوری برای تولید خودرو در عراق را ایران اعلام کرد و گفت: از ابتدای سال 95 تولید رفته‌رفته در عراق کاهش یافت و درحال‌حاضر به حالت توقف رسیده است و اگرچه برای حل‌وفصل این موضوع، مذاکرات گسترده و وسیعی از طریق مسئولان رده بالای دولت ایران با دولتمردان کشور عراق انجام شده اما هنوز این موانع به‌طور کامل برطرف نشده است.
    دستخوش‌جوان اظهار امیدواری کرد با پیگیری‌های انجام شده، بخشی از آن در نیمه دوم امسال برطرف و موجب از سرگیری ارسال قطعات و تولید خودرو در عراق شود و به نظر می‌رسد تا دو ماه آینده این موضوع به طور جدی از سر گرفته شود. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها مقرر شده تعرفه واردات قطعات منفصل نسبت به واردات خودرو کاهش یابد تا تولید خودرو در عراق کمی صرفه داشته باشد.
    وی درباره صادرات به سوریه نیز گفت: 5سال است که این کشور درگیر جنگ‌های داخلی و دست‌اندازی استکبار جهانی است. به همین دلیل بازار خودرو در کشور سوریه نیز به‌طور تقریبی به عدد صفر رسیده است. در منطقه، به‌شدت شاهد نوسان ارز داخلی نسبت به دلار بودیم، بنابراین دیگر توان بودجه اقتصادی مردم منطقه برای خرید خودرو کفاف نمی‌دهد و خرید خودرو از سبد بیشتر خانوارهای مردم منطقه مانند عراق، آذربایجان، سوریه، اوکراین، روسیه، به ویژه خودروی وارداتی از این کشورها خارج شده است و به طور تقریبی به خودرویی روی آورده‌اند که صرفه اقتصادی داشته باشد و بیشتر خودروهای تولید داخل مانند خودروهای روسی توانسته‌اند بخشی از خلأ بازار را پر کنند.
    معاون صادرات و امور بین‌الملل گروه خودروسازی سایپا سهم سوریه از گروه خودروسازی سایپا را 88 درصد عنوان و تصریح کرد: آنچه به آنجا ارسال می‌شود مربوط به گروه سایپاست و وقتی به فروش می‌رسد، پول آن به ایران بازمی‌گردد، بنابراین در کشور سوریه مطالبه‌ای به این معنا نداریم.
    معاون صادرات و امور بین‌الملل سایپا با بیان اینکه تجربه دهه گذشته برای خودروسازی ایران درس خوبی بوده و باعث شده علاوه بر توسعه محصول، به توسعه بازارها بپردازیم، افزود: تلاش کرده‌ایم در حوزه خاورمیانه، علاوه بر سوریه و عراق وارد بازارهای جدید شویم. از جمله با لبنان که در پایان سال گذشته، مذاکرات بسیار خوبی داشتیم و منجر به امضای یک قرارداد بسیار خوب بین سایپا و نماینده این شرکت در لبنان شد.
    وی همچنین از تلاش برای توسعه بازارهای صادراتی سایپا در افریقا خبر داد و گفت: همچنین در دو هفته گذشته با حضور مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در بیروت، به صورت رسمی نمایشگاهی افتتاح شد که براین اساس برای نخستین بار محصولات گروه سایپا در لبنان عرضه می‌شود که شامل خودروهای سواری کوچک، خودروهای سواری با نشان سایپا، محصولات تجاری مانند پیکاپ 151، وانت نیسان، زامیاد، وانت‌پیکاپ ریچ پارس‌خودرو و همچنین محصولات مشترک با شرکای خارجی که مجوز گرفته‌ایم مانند آریو، خودروهای برلیانس سری اچ200، اچ300 تولیدی سایپا و پارس‌خودرو، همچنین محصولات گروه سایپادیزل است.


    فروش 20 هزار خودرو در لبنان
    دستخوش‌جوان با اشاره به دستاوردهای سفر مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا به لبنان ادامه داد: یکی از اتفاق‌های خوبی که در این سفر پیش آمد، مذاکراتی بود که با بانک‌های لبنانی داشتیم که بر اساس آن امکان عرضه محصولات سایپا با تسهیلات، وام و اعتبار برای مشتریان لبنانی به‌وجود می‌آید.
    معاون صادرات و امور بین‌الملل سایپا از آغاز فروش محصولات سایپا با تسهیلات به مشتریان لبنانی در آینده نزدیک خبر داد و اظهار کرد: علاوه بر شعبه اصلی در حومه بیروت، به‌زودی در دیگر شهرهای لبنان، نمایندگی‌های سایپا ایجاد خواهد شد. همچنین مذاکره‌ای با حسین حاج‌حسن، وزیر صنایع لبنان داشتیم که وی به‌شدت از محصولات ایرانی در لبنان به شرط اینکه این محصولات از جهت کیفیت و قیمت قابل‌رقابت باشند، استقبال کرد.
    وی با تاکید بر اینکه با اتکا به این نقطه قوت در لبنان، می‌توانیم این کشور را به هاب و مرکزی در منطقه قرار دهیم تا بتوانیم از سوی تاجران لبنانی محصولات سایپا را دوباره صادر کنیم، تصریح کرد: ویژگی خاص لبنان تنوع بالای خودرویی است به طوری که از تمام نقاط دنیا در آنجا خودرو وجود دارد. ضمن اینکه در لبنان علاوه بر خودروهای نو، ورود خودروهای دست‌دوم نیز آزاد است. بنابراین ملاحظه می‌کنید که رقابت در لبنان بسیار سنگین و در کلاسی که سایپا در حال فعالیت است، عمده رقبا چینی و کره‌ای هستند.
    معاون صادرات و امور بین‌الملل سایپا پیش‌بینی کرد در دوره 5 ساله 20 هزار خودرو در لبنان به‌فروش برسد و افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده هدف‌گذاری در سال نخست فروش حدود 660 دستگاه او بیشتر تلاش این است که با ایجاد نمایشگاه، تبلیغات و فروش‌های تسهیلاتی بتوانیم محصولات خود را به این بازار معرفی کنیم. درنظر داریم در سال دوم این عدد به 3 برابر افزایش یابد و در ادامه در سال پنجم در مجموع 20هزار دستگاه به لبنان عرضه کنیم.
    وی با تاکید براینکه این هدف‌گذاری برای بازار داخلی لبنان است، تصریح کرد: هدف دیگری که با کمک نمایندگی و تاجران لبنانی تعیین شده صادرات محصولات خود به سراسر دنیا، به‌ویژه قاره‌های افریقا و امریکای لاتین است. درحال‌حاضر از طریق دوستان لبنانی، در ارتباط با 3 بازار مهم افریقا در حال مذاکره جدی هستیم و قرار است خودروهای سایپا در آنجا تولید و عرضه شوند.
    دستخوش‌جوان با تاکید بر اینکه بخش عمده بازارهایی که سایپا در آنها حضور دارد وابسته به اقتصاد نفت هستند، تصریح کرد: با توجه به اینکه نوع خودروهای سایپا به‌صرفه، اقتصادی و با استانداردهای یورو4 هستند، بیشتر در بازارهای جهان‌سوم مانند عراق، سوریه و لبنان، در منطقه آسیای میانه کشورهایی مانند آذربایجان، در شرق اروپا ارمنستان، اوکراین، در منطقه آسیا، افغانستان، در منطقه افریقا کشورهایی مانند مصر، الجزایر و لیبی، در غرب افریقا، سنگال، غنا، ساحل عاج، نیجریه، در مرکز افریقا کشورهایی چون کامرون و در شرق افریقا کشورهایی مانند سودان، جیبوتی و اتیوپی حضور داریم و تفاهمنامه‌هایی را با یکدیگر امضا کرده‌ایم که برخی از آنها به‌دلیل مشکلات سیاسی معلق مانده، مانند سودان که از قدیم در این کشور فعالیت خوبی داشته‌ایم و حتی بخشی از خودروهای سایپا به صورت قطعات منفصل در آنجا به تولید رسیده است یا در ارتباط با مشکلات جنگ‌های منطقه‌ای، در اوکراین ارتباط بسیار خوبی داشتیم که حدود 500 دستگاه از محصولات ایکس200 تیبا به آنجا صادر شد و در حال نهایی کردن سفارش‌های جدید بودیم اما شروع جنگ در اوکراین و برهم خوردن روابط آنها با کشور روسیه، متاسفانه منجر به توقف صادرات سایپا شد.
    وی با بیان اینکه پایین آمدن قیمت نفت و جنگ‌های منطقه‌ای باعث شد ارز محلی روسیه یعنی روبل و گریونای اوکراین کاهش یابد، تصریح کرد: واردات خودرو از ایران به اوکراین و روسیه به دلیل کاهش ارز محلی غیراقتصادی و کار در عرصه رقابت با خودروهای بومی و تولید داخلی بسیار سخت شد، از این رو صادرات ما متوقف شد.
    معاون صادرات و امور بین‌الملل گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر اینکه ثابت نگه داشتن دلار به‌صورت مصنوعی یکی از مشکلاتی است که باعث افت صادرات می‌شود و قیمت تمام‌شده محصول در ایران را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: به دلیل افزایش نرخ کارگر و نیروی انسانی با توجه به تورم، قیمت مواد اولیه افزایش می‌یابد و قیمت قطعات بالا می‌رود اما قیمت صادراتی با توجه به نرخ دلار امکان افزایش ندارد، به دلیل اینکه در بازارهای رقابتی نرخ رقابتی حرف نخست را می‌زند. از این‌رو نمی‌توانید در آنجا نرخ خودتان را دیکته کنید و بگویید به دلیل افزایش نرخ تمام‌شده نرخ صادراتی خود را افزایش می‌دهیم. بنابراین ثبات نرخ ارز یکی از دلایلی است که می‌تواند باعث افت صادرات شود و اثر آن روی خودرو هم بیشتر خواهد بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو