فونیکسریمکسبهتام

رییس سازمان استاندارد ایران

خودروهای خارجی باید گواهینامه 'تائیدیه نوع' داشته باشند

عصر خودرو- رییس سازمان ملی استاندارد ایران می گوید، درصورتی که خودروسازان خارجی گواهینامه «تائیدیه نوع» ارایه نکنند یا گواهی آنها مورد پذیرش ما قرار نگیرد، محصولات آنها برای ورود به ایران باید در کشورهای اروپایی از جمله آلمان و یا در نهایت در ترکیه آزمایش شود و گواهینامه دریافت کنند.

خودروهای خارجی باید گواهینامه 'تائیدیه نوع' داشته باشند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، «تاییدیه نوع» گواهی تایید تولید یک محصول مطابق با استاندارد تعریف شده آن است.
    نیره پیروزبخت  با اشاره به همکاری خودرویی شرکت های ایرانی با شرکت هایی نظیر پژو، سیتروئن و رنو افزود: یکی از نکات مهم در این همکاری ها، صدور گواهی نامه های تائیدیه نوع است.
    وی ادامه داد: در گذشته و قبل از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اروپایی ها به ما گواهی تائیدیه نوع نمی دادند و در داخل کشور هم دستگاه تست و آزمون جاده ای نداشتیم؛ در آن زمان بارها نسبت به این مساله اعتراض کردیم.
    رییس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: اکنون با اجرای برجام این ظرفیت به وجود آمده است که اروپایی ها همراه با خودرو، گواهی نامه های تائیدیه نوع را هم ارایه کنند. اگر مواردی وجود داشته باشد که تائیدیه صادر شده مورد پذیرش ما نباشد و یا خودروسازان از صدور این گواهینامه اجتناب کرده باشند، شرط کردیم که خودرو باید در یکی از کشورهای اروپایی به ویژه در آلمان و یا در نهایت ترکیه آزمایش انجام شود تا بتوانیم تائیدیه نوع صادر کنیم.
    پیروزبخت در ارتباط با گلایه گذشته سازمان استاندارد نسبت به هماهنگ نبودن خودروسازان داخلی با این سازمان در قراردادهای بین المللی گفت: در گذشته خودروسازان از اطلاع دادن به سازمان استاندارد اجتناب می کردند اما بعد از مذاکره با خودروسازان داخلی، آنها یک قدم به جلو آمدند و در مذاکره با طرف های خارجی، صدور گواهینامه های کیفیت را شرط اصلی اعلام کردند.
    معاون رییس جمهوری با تاکید بر این که سطح و تعداد استانداردها افزایش یافته است، گفت: در گذشته، خودرو 52 استاندارد مربوط به سازمان استاندارد و سه استاندارد مربوط به محیط زیست داشت که این استانداردها هم اکنون به حدود 80 استاندارد رسیده و بر اساس ضوابط روز اروپا به روز شده است.
    به گزارش ایرنا، بعد از اجرای برجام روابط خودروسازان داخلی با همتایان بین المللی گسترش یافته است. ایران خودرو با پژو قرارداد ایجاد شرکتی جدید منعقد کرد و تفاهم نامه اولیه ای نیز میان سایپا و سیتروئن به امضا رسیده است. علاوه بر این، شرکت رنو فرانسه و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) تاسیس شرکت مشترک جدیدی را کلید زدند و مذاکره برای همکاری های دیگر نیز در حال انجام است.
    سازمان استاندارد ایران پیش از این اعلام کرده بود خودروسازان ایرانی قراردادهای خارجی خود و سطح تکنولوژی فنی خودروهای تولیدی را به سازمان ملی استاندارد اعلام نمی کنند.
    رییس سازمان استاندارد نیز در نامه ای همراهی نکردن خودروسازان با سازمان استاندارد را به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط