فونیکسریمکسبهتام

خطرات جانی لاستیک‌های قاچاق ارزان

عصر خودرو- لاستیک خودرو در دسته کالاهای مصرفی قرار گرفته و این بدان معناست که زمان مصرف دارد و اگر از تاریخی که برای مصرف آن تعیین کرده‌اند، بگذرد، خطرات جانی و مالی بسیاری را برای دارندگان خودرو به همراه خواهد داشت.

خطرات جانی لاستیک‌های قاچاق ارزان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودو» به نقل از کسب و کار ،از سوی دیگر، لاستیک خودرو از جمله کالاهایی است که در هر دو شکل آن، یعنی تولید داخل و وارداتی در بازار دیده می‌شود اما وقتی صحبت از واردات می‌شود موضوع واردات قاچاق و غیرقانونی که از مبادی مختلف صورت می‌گیرد هم بخشی از آن می‌شود.

    در سال 2015 اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی در ممنوعیت واردات لاستیک‌های چینی باعث شد تا سیل صادرات لاستیک چینی به کشور افزایش پیدا کند. در‌ آن مقطع قیمت ارزان لاستیک‌ها آسیب‌های زیادی را به تولید‌کننده داخلی وارد کرد. خوشبختانه با اعمال سیاست‌های مناسب مقرراتی محدودیت‌هایی در صادرات لاستیک به کشور از سوی چین و سایر کشورها اعمال شده است، امروز هر برندی که بخواهد محصول خود را به ایران صادر کند، باید نمایندگی پس از فروش در کشور داشته باشد و محصولات آنها حائز استانداردهای کیفی اتحادیه اروپا باشند.

    متاسفانه باوجود اقدامات مناسب در بحث واردات لاستیک به کشور هنوز شاهد سیاستی منسجم برای مبارزه با قاچاق لاستیک به کشور نیستیم. محصولی که به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، ناشناخته بوده و هیچ‌گونه ضمانتی برای استاندارد بودن خود ندارد.

    واردات سالانه 100 هزار تن لاستیک خارجی به کشور

    داود سعادتی‌نژاد، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن

    در حال حاضر 60 درصدی لاستیک مورد نیاز کشور از تولیدات داخلی تامین می‌شود اما از سوی دیگر سالانه شاهد واردات 100 هزار تن لاستیک خارجی به کشور هستیم.

    لاستیک قاچاق همچنان از طریق ترانزیت و مناطق آزاد وارد می‌شود و واردکنندگان برای کسب سود بیشتر آنها را در بازار خارج از این مناطق نیز عرضه می‌کنند. به عبارت بهتر، لاستیک‌های قاچاقی که در بازار شاهد آن هستیم بیشتر از طریق مناطق آزاد مانند منطقه آزاد انزلی و به شکل غیرقانونی وارد کشور می‌شوند.

    واردکنندگان در این مناطق دفتر تاسیس می‌کند و به اسم منطقه آزاد اقدام به واردات لاستیک می‌کنند و بعد به شکل غیرقانونی لاستیک‌هایی که به اسم منطقه آزاد وارد کرده‌اند را به پایتخت و سایر مراکز استانی انتقال می‌دهند. کوله‌بری یا حمل کالا به وسیله چهارپایان هم از روش‌های دیگر قاچاق لاستیک است. عمده لاستیک‌های قاچاق چینی بوده و قیمت آنها 20 تا 30 درصد ارزان‌تر از سایر لاستیک‌هاست و کیفیت مناسب را هم ندارد و امنیت سرنشین خودرو در خطر است.

    در حال حاضر تولید برخی از انواع لاستیک به دلیل نبود ماشین‌آلات در کشور غیرممکن است. به‌طور مثال لاستیک مورد نیاز برخی خودرو‌سازان در داخل تولید نمی‌شود و این کارخانه‌ها مجبورند نیاز خود را از چین تامین کنند. با توجه به نیاز بازار برای واردات و برای جلوگیری از ورود کالای بی‌کیفیت، وزارت صنعت، معدن و تجارت تعدد واردکنندگان را کاهش و تعداد آنها را محدود کرده است.

    سوءاستفاده از بسته‌بندی برندهای معتبر و خوشنام در بازار لاستیک

    محمود آراسته، فروشنده لاستیک

    لاستیک با ایمنی خانواده‌ها در ارتباط مستقیم است و خریداران باید از خرید لاستیک‌های بدون گارانتی و خدمات پس از فروش خودداری کنند. تمام لاستیک‌های وارداتی باید حداقل پنج سال خدمات پس از فروش داشته باشند و در غیر این صورت این لاستیک‌ها به صورت غیرقانونی وارد شده‌اند.

    در حال حاضر بخش اعظم لاستیک مورد مصرف در ایران در داخل تولید می‌شود اما این تولیدات بی‌کیفیت‌اند و توسط کارگاه‌های بدون مجوز تولید می‌شوند. محصولات تقلبی و زیر‌پله‌ای در بسته‌بندی‌‌های زیبا وارد بازار می‌شوند و حتی برخی از این کالاها با استفاده غیرقانونی از آرم استاندارد و همچنین سوءاستفاده از بسته‌بندی برندهای معتبر و خوشنام در بازار عرضه می‌شود که موجب فریب مصرف‌کنندگان می‌شود.

    دولت باید با حمایت از تولید‌کنندگان از ورود محصولات بی‌کیفیت به بازار جلوگیری کند و از طرفی با تولیدکنندگان زیرپله‌ای هم برخورد کند.

    درحال حاضر بازار خریدوفروش لاستیک وضعیت مناسبی ندارد. فروش خوب نیست و تعداد متقاضیان برای خرید لاستیک خودرو کاهش یافته است زیرا قیمت‌ها ثبات ندارند و از طرفی هم قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و مهم‌تر از همه وفور لاستیک‌های چینی در بازار که کیفیت مناسبی هم ندارند بازار را از رونق انداخته است.

    کیفیت لاستیک‌های خارجی بهتر است

    لیلا محققی، خریدار لاستیک

    کیفیت لاستیک‌های خارجی در مقایسه با لاستیک داخلی بهتر است. برای یک خودرو خارجی خرید لاستیک‌های خارجی را ترجیح می‌دهم. شنیده‌ام لاستیک‌هایی که از کشورهای تایوان، اندونزی، مالزی و تایلند وارد می‌شود متقاضی بیشتری دارد. ولی من لاستیک‌های آلمانی را برای ماشین انتخاب می‌کنم و دلیل آن‌هم کیفیت بالا و ماندگاری بالای این لاستیک‌هاست.

    دایره: تولید تایر که در دوران جنگ تحمیلی تا 330 هزار تن افزایش یافته بود. اکنون در سال 95 به 220 هزار تن رسیده است. در سال گذشته 150 هزار تن تایر وارد شده که این مقدار به‌صورت رسمی بوده است.

    دایره: ظرفیت تولید تایر در کشور در سال 1405 به 600 هزار تن افزایش می‌یابد و علاوه بر این، شرکت‌های تولیدکننده تایر همگی دارای طرح گسترش هستند و احتمالا ظرفیت تولید در پایان سال 96 به حدود 420 هزار تن خواهد رسید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط