فونیکسریمکسبهتام

تسلا یک گام دیگر برای توسعه انرژی‌های پاک برداشت

عصر خودرو- تلاش‌های فعالان عرصه فناوری برای کاهش وابستگی به انرژی های فسیلی و سوخت‌های تجدیدناپذیر روزبه روز در حال افزایش است.

تسلا یک گام دیگر برای توسعه انرژی‌های پاک برداشت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایران جیب ، در این میان شرکت های مختلف با تولید خانه های هوشمند، الکترونیک و... در تلاشند تا حد زیادی از روش های تامین انرژی سنتی فاصله بگیرند. در همین حال شرکت تسلا به تازگی از طرح سقف شیشه ای خود با هدف افزایش کاربرد انرژی خورشیدی در شهر آفتابگیر لس آنجلس رونمایی کرد.مزایای این طرح چیست؟

    تسلا به عنوان یکی از مشهورترین شرکت های نوآور و خلاق در عرصه استفاده از سیستم های هوشمند مبتنی بر انرژی های پاک و تجدید پذیر شناخته می شود. همانطور که گفته شد این شرکت اخیرا در ایالت کالیفرنیا و شهر لس آنجلس از سقفی شیشه ای رونمایی کرده که قابلیت جذب انرژی خورشیدی را دارد، اما مزیت اصلی این سقف نسبت به سقف های سنتی چیست؟

    در نگاه اول کارکرد این سقف چندان عجیب به نظر نمی رسد و بسیاری از ساختمان های کالیفرنیا (با توجه به آفتاب خیز بودن این ایالت) از پنل های خورشیدی استفاده کرده اند. با این وجود سقف جدید تماما از کاشی های شیشه ای ویژه ای ساخته شده که با هدف جذب انرژی خورشیدی طراحی شده اند.

    استفاده از این روش نسبت به روش های پیشین (نصب پنل های خورشیدی در بام خانه ها) سودی دوجانبه دارد: نخست اینکه نصب این کاشی ها، نرخ جذب انرژی را بین 5 تا 10 برابر افزایش می دهد.

    دوم این سیستم، تمامی نیاز ساکنان خانه به انرژی را پوشش داده و در نتیجه هزینه های اضافی را که باید صرف تامین سوخت های تجدیدناپذیر شود از میان برمی دارد. به نظر می رسد راهکار جدید تسلا می تواند نرخ واردات انرژی و تحمیل هزینه های اضافی بر دوش دولت را تا حد زیادی کاهش دهد، مشروط بر آنکه کشورهای مذکور جزو آفتاب گیر ها باشند.

    همه چیز به صرفه تر خواهد بود

    این نخستین بار نیست که شرکت تسلا در حوزه تولید سقف های خورشیدی فعالیت می کند. پیش از این نیز پروژه خانه های خورشیدی تحت سرپرستی ایلان مسک به طور آزمایشی اجرا شده بود. حتی نسخه ای از خانه های خورشیدی تسلا در سریال پربیننده «زنان خانه دار» رونمایی شد. هدف از نشان دادن این نوع خانه ها در این سریال پربیننده، ترغیب مخاطبان به استفاده از این نوع پنل ها در ساخت و ساز خانه ها بود. نام پروژه نخست شرکت تسلا powerwall بود و نام پروژه جدید و ثانویه powerwall2.

    با این وجود، پروژه جدید شرکت تسلا، تفاوت هایی آشکار با پنل های سنتی دارد؛ طرحی که به گفته مدیران پروژه، بالغ بر 5500 دلار(4. 511 یورو) صرفه جویی در هزینه های انرژی را به همراه خواهد داشت. بخش ذخیره انرژی هوشمند این طرح با ذخیره انرژی های اضافی دریافتی از طریق خورشید نقشی موثر در کاهش هزینه های خانوار ایفا خواهد کرد.

    طرح powerwall قادر به تامین 10کیلووات انرژی بود، در حالی که طرح powerwall2 بالغ بر 14کیلووات انرژی تولید می کند. از سوی دیگر طرح اولیه با هزینه 3500 دلار قابل نصب بود، اما طرح جدید شرکت تسلا، بالغ بر 5500 دلار هزینه خواهد داشت.

    با توجه به اینکه شرکت تسلا اخیرا در حوزه سود سه ماهه سوم سالانه خود، رشد را تجربه کرده، پیش بینی می شود توسعه این طرح بلند پروازانه در رشد اقتصادی این شرکت طی ماه های آتی بی تاثیر تلقی نشود. اگرچه براساس برآوردهای اولیه توسعه طرح خانه هایی با سقف خورشیدی بالغ بر 2.5میلیارد دلار هزینه در پی خواهد داشت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو