فونیکسریمکسبهتام

بانکداران: قادر به مبادلات مالی با ایران نیستیم

نگرانی‌‌های پژو و رنو از سرمایه‌گذاری در ایران بعد از پیروزی ترامپ

عصر خودرو- خودروسازان جهان در مونیخ آلمان نگرانی‌ از ریسک‌ سرمایه‌هایشان را بعد از پیروزی ترامپ اعلام کردند در این میان پژو و رنو دو خودروساز فرانسوی هم نگران سرمایه‌گذاری در ایران هستند به ویژه اینکه بانک‌ها اعلام کرده‌‌اند قادر به مبادلات مالی با ایران نیستند.

نگرانی‌‌های پژو و رنو از سرمایه‌گذاری در ایران بعد از پیروزی ترامپ
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، به نقل از رویترز، با پیروزی دونالد ترامپ جمهوریخواه به عنوان  رئیس‌جمهور جدید آمریکا نگرانی‌های خودروسازان معروف جهان درباره سرمایه‌گذاری‌شان به شدت افزایش یافته است.

    در این میان، شرکت‌هایی مانند بی‌ام‌و، دایملر، فولکس واگن، پژو و رنو نگران هستند که پیروزی ترامپ سرمایه‌گذاری آنها را در کشورهای دیگر تهدید خواهد کرد.

    در این میان، رنو و پژو که قبلاً همکاری با ایران داشته‌اند و قبلاً پژو سیتروئن قراردادی را با خودروسازان ایرانی منعقد کرده است، نگران ریسک سرمایه‌هایش در ایران است.

    این خودروسازان که روز گذشته در مونیخ آلمان در نمایشگاهی گرد هم آمده بودند، پیروزی ترامپ را تهدیدی بر سرمایه‌های خودشان عنوان کردند.

    اتحادیه فولکس واگن، بی‌ام‌و و دایملر اعلام کرد که این نگرانی وجود دارد که ایالات متحده آمریکا با رئیس‌جمهور جدید که بیشتر روی اقتصاد خودش تمرکز دارد، خطری برای سرمایه‌های آنها محسوب شود.

    پیش از این دونالد ترامپ در کمپین‌های مبارزاتی خود اعلام کرده بود که قرارداد تجارت آمریکای شمالی موسوم به «نفتا» را لغو می‌کند که این مسئله باعث می‌شود به  خودروهایی که از مکزیک و کانادا به آمریکا وارد می‌شوند، تعرفه گمرکی وضع شود. همچنین کانادا و مکزیک نیز بر خودروهای وارداتی از آمریکا تعرفه وضع خواهند کرد. این مساله بر صنعت خودرو تاثیر منفی خواهد گذاشت چون موجب افزایش قیمت انواع خودرو می‌شود و صنعت خودرو را دچار رکود می‌کند. این مساله به نوبه خود مشاغل کارخانه‌هایی را که به مکزیک و کانادا قطعه ارسال می‌کنند و همچنین مشاغل کارخانه‌هایی که از مکزیک و کانادا به آمریکا قطعه می‌فرستند، تهدید می‌کند.

    خودروسازان آمریکایی به دلیل کم بودن هزینه‌های کارگری، ترجیح داده‌اند سرمایه‌های صنعتی خود را اکثراً در کشورهای دیگر مانند مکزیک سرمایه‌گذاری کنند.

    گفته می‌شود دونالد ترامپ به عنوان یک رئیس‌جمهور جمهوریخواه، بیشتر در حوزه صنعت تمرکز خواهد داشت چر که هم‌پیمانان و شرکای او در این صنف فعالیت دارند.

    متیوس مولر رئیس فولکس واگن در مونیخ گفته است که امیدوار است انتخاب ترامپ خیلی برای آنها دردسرساز نباشد.

    پیش از این ترامب تهدید کرده بود قرارداد «نفتا» را با مکزیک بازبینی می‌کند و تعرفه واردات خودرو از مکزیک را برای حفظ اشتغال کارخانه‌ها کاهش می‌دهد.

    همچنین فورد اعلام کرد که درنظر دارد که خودروهای سایز کوچک را در مکزیک تولید کند تا از خطر ریسک‌های اقتصادی در امان باشد.

    وی افزود: علی‌رغم اینکه ترامپ در کمپین‌های مبارزاتی گفته بود که به خودروسازان مکزیک فشار وارد خواهد کرد، اما ما چنین اجازه‌ای را نخواهیم داد. ترامپ گفته بود این دیواری بین مکزیک و آمریکا خواهد کشید. 11 هزار کارگر مکزیکی در آمریکا فعالیت می‌کنند و روز گذشته با انتخاب ترامپ، «پزو» پول رسمی این کشور کاهش 10 درصدی را تجربه کرد که بیشترین کاهش در بین ارزها بود. خودروسازان آلمانی هم محدودیت‌های تجاری جدیدی را با مکزیک آغاز کردند.

    در این میان، خودروسازان اروپایی و دیگر مشاغل که امیدوار به پیروزی هیلاری کلینتون دموکرات بودند تا موانع سرمایه‌گذاری‌ها در ایران برداشته شود نیز 16 ماه بعد از لغو تحریم‌های هسته‌ای به نتیجه نرسید.

    بانکداران اعلام کردند مؤسسات مالی هنوز بسیار نگران تحریم‌های آمریکا برای مبادلات تجاری با ایران هستند، در این میان، بانک‌ها قادر به مبادلات مالی نیستند.

    پژو سیتروئن 15 درصد از کل فروش خود را به بازار ایران متکی است و رنو سرمایه‌گذاری خود را در سپتامبر در ایران رونمایی کرد.

    هفته‌ها قبل از انتخابات، کارلوس تاوارس رئیس پژو سیتورئن اعلام کرده بود که امیدوار است حرف‌های ترامپ درباره توافق‌های هسته‌ای ایران هیچ‌وقت عملی نشود. ترامپ در کمپین‌های مبارزاتی گفته بود که توافق برجام را پاره می‌کند. تاوارس همچنین اعلام کرد که فاصله‌ای بین آنچه که ترامپ در شعارهای تبلیغاتی گفته بود، با آنچه که بعد از انتخابات عمل می‌کند فاصله خواهد داشت و ایران یک فرصت بسیار خوبی برای گروه است.

    مدیر پژو سیتروئن همچنین گفته بود ایران فرصتی استثنایی است که ما نمی‌توانیم از آن چشم بپوشیم. به ویژه اینکه حضور ما 100 درصد منطبق بر قوانین بین‌المللی است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو