فونیکسریمکسبهتام

جایگاه مرسدس بنز چگونه در بازار خودروهای لوکس ارتقا یافت

عصر خودرو-بازار خودروهای لوکس در جهان از اهمیت خاصی برای شرکت های خودروسازی آلمانی نظیر مرسدس بنز، BMW و آئودی برخوردار است، چراکه این شرکت ها از جمله اصلی ترین تولیدکنندگان خودروهای لوکس در جهان محسوب شده و رقابت بسیار شدیدی برای کسب سهم بیشتری از بازار دارند.

جایگاه مرسدس بنز چگونه در بازار خودروهای لوکس ارتقا یافت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فرصت امروز ، پیش از این شرکت خودروسازی مرسدس بنز آلمان که زمانی قهرمان بی چون و چرای بازار خودروهای لوکس جهان محسوب می شد، تحت مدیریت «دیترزتچه» مدیر اجرایی این شرکت و در سال 2005 میلادی توسط رقیب قدرتمند خودBMW از رتبه نخست به زیر کشیده شد و این اتفاق مدتی بعد توسط دیگر خودروساز لوکس آلمانی یعنی شرکت آئودی اتفاق افتاد. در چنین شرایطی کارشناسان معتقدند چنانچه مدل S مرسدس که به نوعی نماد رهبری و قدرت این خودروساز آلمانی محسوب می شود شکست می خورد فشارها بر «دیتر زتچه» به میزان قابل توجهی افزایش می یافت. در آن زمان تحلیلگران که به شدت از عملکرد مرسدس بنز و مدیر اجرایی آن ناامید شده بودند، از وی خواستند تنها در یکی از دو پست مدیریت اجرایی که در اختیار دارد ادامه داده و از دیگری استعفا دهد. علاوه بر این، زتچه که چند ماه قبل قرارداد خود را با مرسدس بنز تمدید کرده بود، به جای آنکه موقعیت خود را تقویت شده ببیند، با جایگاهی تضعیف شده و متزلزل روبه رو شد.

    با وجود برنامه ریزی های صورت گرفته برای عرضه محصولات متنوع، اوضاع برای مرسدس و زتچه چندان امیدوارکننده به نظر نمی رسد. با این حال پس از گذشت چند سال از اقدامات مدیر اجرایی مرسدس بنز، یکی از اعضای سابق هیأت مدیره این خودروساز شهیر آلمانی درباره دلایل رشد فروش محصولات شرکت متبوعش اظهار داشت: «زمینه رشد فروش محصولات مرسدس بنز با عرضه مدل S-class به بازارهای جهانی آغاز شد و موفقیت این خودرو سبب شد شرایط مرسدس بنز به شدت بهبود یافته و این خودروساز لوکس آلمانی جایگاه خود را مجددا تصاحب کند.» در راستای سخنان این عضو سابق هیأت مدیره مرسدس، از آن زمان تاکنون فروش محصولات این خودروساز آلمانی نظیر کلاس S و اسمارت به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.

    امروز با توجه به شرایط مساعد مرسدس بنز و نتیجه بخش بودن برنامه ریزی های صورت گرفته از سوی مدیر اجرایی این شرکت، «دیتر زتچه» این برند خوشنام آلمانی را در شرایط بسیار مناسبی قرار داده و افزایش چشمگیر فروش محصولات این شرکت شرایط را برای بازپس گیری رتبه نخست تولید خودروهای لوکس از رقیب سنتی خود BMW آماده کرده است. گفتنی است دستیابی به رتبه نخست بازار خودروهای لوکس چهار سال زودتر از زمان بندی مورد نظر مرسدس بنز، این روزها مدیر اجرایی آن را در موقعیت ممتازی قرار داده است.

    در ماه سپتامبر سال جاری میلادی و براساس گزارش مالی سه ماهه نخست شرکت خودروسازی مرسدس بنز آلمان، این شرکت موفق شده است 200 هزار دستگاه خودرو در بازارهای جهانی به فروش برساند که این میزان رکورد جدیدی در حوزه فروش خودروهای لوکس محسوب می شود. همچنین به دلیل افزایش تقاضا برای محصولاتی نظیر E class، میزان درآمدهای مرسدس بنز در سه ماهه سوم سال جاری به میزان 26 درصد افزایش یافته و به 2میلیارد و 700 میلیون یورو خواهد رسید. تحلیل گران و فعالان صنعت خودرو معتقدند بازگشت قدرتمندانه مرسدس بنز به بازار خودروهای لوکس به واسطه عرضه محصولاتی نظیر « S-class Cabriolet » بوده است که نخستین خودروی کروک این خودروساز آلمانی در 40 سال گذشته محسوب می شود.

    توسعه محصول و ورود به سگمنت های مختلف خودرویی، احیای کراس اوور پرفروش GLA و همچنین کاهش هزینه های تولید به میزان 2 میلیارد یورو، مرسدس بنز را در آستانه تحقق 10 درصدی اهداف خود در حوزه فروش قرار داده است.

    مدیر اجرایی مرسدس بنز در پاسخ به خبرنگاران در ارتباط با عناصر اصلی بهبود قابل توجه وضعیت شرکت متبوعش گفت: «احتمالا سه عنصر اساسی دخیل در تحولات اخیر مرسدس را می توان طراحی، توسعه سبد محصولات و درک بهتر از بازار خودروی چین عنوان کرد.»

    با وجود موفقیت های اخیر و کامیابی مرسدس بنز در بازار خودروهای لوکس اروپا و آمریکا، اشتباهات صورت گرفته از سوی این شرکت در بازار خودروی چین سبب شده است تا جایگاه خود را به عنوان نخستین خودروساز لوکس جهان به BMW و آئودی واگذار کند. در اواخر سال 2012 میلادی آقای زتچه تمهیدات لازم برای تغییر شرایط را صورت داد. در گام نخست وی «Hubertus Troska» را به سمت مدیر بخش خودروهای سنگین دایملر منصوب کرد. وی مامور شد با بررسی دقیق بازار چین و ظرفیت های آن، زمینه را برای گسترش فعالیت های مرسدس بنز در این بازار فراهم کند. مرحله بعد تغییر مدیر فروش این خودروساز مشهور در آلمان بود. مدیر جدید به سرعت معیارهای جدیدی را برای فروش محصولات تعریف کرد تا از این طریق فاصله ایجاد شده میان این شرکت و شرکت های BMW و آئودی را به حداقل برساند. آخرین مرحله نیز خرید اکثریت سهام شرکت« Lei Shing Hong» به عنوان توزیع کننده محصولات مرسدس در چین و ادغام آن در یک شبکه توزیع محلی است.

    یک مدیر ارشد بخش فروش مرسدس بنز در این رابطه می گوید: «خریداری شرکت چینی و ادغام آن در شبکه توزیع محلی به معنای یکپارچه شدن استراتژی و شبکه فروش محصولات مرسدس بنز خواهد شد.»

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۷۱
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
      آرشیو