فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۸۳۴»

هوای پایتخت خاکستری شد

شاخص آلایندگی هوا از مرز ۱۵۰ هم عبور کرد!

عصر خودرو- امروز برای پنجمین روز متوالی هوای شهر تهران در شرایط ناسالم قرار دارد و در حالیکه آسمان تهران خاکستری شده است اما گویا مسئولان نمی‌خواهند از خواب بیدار شوند و این عذاب چند ساله مردم در فصل‌های سرد سال را پایان دهند.

هوای پایتخت خاکستری شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس ،  امروز و برای پنجمین روز متوالی کیفیت هوای تهران در شرایط ناسالم قرار دارد، اما امروز آنقدر هوا آلوده شده است که دیگر حتی نیازی به اعلام رسمی مسئولان وجود ندارد و هر فردی که امروز در خیابان‌ها تردد کند آسمان شهر را خاکستری می‌بیند.

    داستان آلودگی هوای تهران در روزهای پاییز و زمستان داستان تازه‌ای نیست و مردم هر سال با این مشکل مواجه هستند اما نکته قابل تأمل ضعف در سیاست گذاری و برنامه ریزی برای کنترل و کاهش این آلودگی در روزهای سرد سال است.

    در حالی‌که مسئولان و رئیس سازمان محیط زیست مدام بر بهتر شدن وضعیت کیفیت هوای تهران و سایر کلانشهرها در سال‌های اخیر تأکید می‌کنند اما در روزهای اوج و بحرانی که نفس‌های مردم به شماره می‌افتد دیگر خبری از این آمارهای خوشحال کننده نیست و حتی برای تشکیل کمیته هماهنگی مواقع بحران آنقدر صبر می‌کنند تا مطمئن شوند حتی باد و باران هم به کمک مردم نخواهد آمد، روز گذشته پس از 4 روز آلودگی هوا در تهران به گونه‌ای که هر روز هم شدت آلودگی‌ها بیشتر از گذشته بود بالاخره جلسه کمیته هماهنگی شرایط ویژه آلودگی هوا برگزار شد تا باز هم مسکن‌های موقتی را برای کنترل آلودگی تصویب شود مسکن‌هایی که در آنها خبری از تعطیلی مدارس در شرایط هشدار این روزها نبود و تنها به تعطیلی زنگ ورزش مدارس بسنده شد!

    امروز و بر اساس اعلام مرکز پایش آلودگی هوای محیط زیست استان تهران بازهم شرایط هوا در وضعیت ناسالم قرار دارد و غلظت ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون عدد 154 را نشان می‌‌دهد که نشان‌دهنده شرایط هشدار است.

    در جلسه روز گذشته کمیته هماهنگی شرایط ویژه آلودگی هوا تصویب شد که فروش مجوز روزانه طرح ترافیک تا پایان شرایط ویژه برای کاهش میزان تردد خودرو ها در هسته مرکز شهر تهران متوقف شود و همچنین توقف فعالیت کلیه معادن تهران تا عادی شدن شرایط از دیگر مصوبات این جلسه بود.

    شب گذشته نیز در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری نیز به این موضوع پرداخته شد، در این برنامه وحید حسینی در خصوص راهکارهای مبارزه با آلودگی هوا گفت: باید این راهکارها بر اساس آلاینده زدایی از خودروها به ویژه خودروهای سواری، موتورسیکلت‌ها و اتوبوس‌ها باشد.

    وی گفت: اکنون این شرکت 21 ایستگاه کاهش آلودگی هوا در تهران دارد که با ایستگاه‌های محیط زیست 40 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در تهران فعال‌ هستند. 

    حسینی با بیان اینکه تعداد دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا نیز چهار برابر نیاز شهر تهران در این شهر فعال هستند، گفت: چگونه 90 هزار وام با بهره کم به خودروسازان می دهیم اما یک خودروی فرسوده از تهران خارج نمی شود و روزانه 1000 خودرو در تهران پلاک می شود.

    وی افزود: برای مبارزه با آلودگی هوا مشکل قانون نداریم بلکه مشکل در اجراست. با توجه به مصوبه دولت خودروهای دیزل باید در سیستم خود فیلتر داشته باشند اما سه سال است که خودروساز برای گذاشتن فیلتر در این خودروها مقاومت می‌کند.

    ناصر مهردادی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز در این برنامه با اشاره به تشکیل کمیته شرایط ویژه آلودگی هوا در استانداری گفت: بر اساس مصوبات این کمیته تردد در محدوده زوج و فرد فقط برای خودروهای دارنده طرح ترافیک مجاز است و فروش طرح ترافیک برای یکشنبه و دوشنبه متوقف می شود.

    وی افزود: کارخانجات بتن ، آسفالت و شن و ماسه نیز در این دو روز نباید فعالیت کنند. تشدید برخورد با خودروهای دودزا و موتورسیکلت‌های آلاینده، حذف زنگ ورزش مدارس برای روزهای یکشنبه و دوشنبه و استقرار گروه های اورژانس در میادین تهران از دیگر مصوبات کمیته شرایط ویژه آلودگی تهران است.

    مدیرکل محیط زیست استان تهران افزود: عصر دوشنبه آینده مشکل آلودگی هوای که اکنون در شرایط هشدار است کاهش می یابد. اکنون میزان گوگرد در گازوئیل به زیر ppm50 کاهش یافته است و خودروهای تولیدی جدید بر اساس استاندارد یورو4 هستند.

    وی افزود: راه اندازی نظام یکپارچه صدور معاینه فنی و کاهش مصرف مازاد مازوت برای نیروگاه از 70 درصد به 10 درصد و وجود بنزین یورو4 در همه پمپ بنزین‌های تهران از علل کاهش آلودگی هوای تهران در مقایسه با سال‌های گذشته است.

    مهردادی گفت: اکنون نیروگاه‌های تهران دیگر از مازوت استفاده نمی کنند. خودروسازان مسائلی دارند که همه دستگاه های اجرایی باید به آنها کمک کنند که این مسائل حل شود. در سال 92 دو روز پاک و 147 روز سالم، در سال 94 دو روز پاک و 174 روز سالم و در سال 95 تاکنون 11 روز پاک و 193 روز سالم در تهران داشته ایم.

    وی افزود: از ابتدای پاییز امسال تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع شده است. در بنزین یورو2 خودرو در هر کیلومتر دو و هفت دهم گرم آلودگی تولید می‌کند اما در یورو4 این میزان به یک و شانزده صدم گرم کاهش می‌یابد.

    حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت: حدود دو سوم آلودگی هوا مربوط به خودروهاست. سوخت خودروها، موتور آنها، خودروهای فرسوده و موتورسیکلت ها عاملان بیشتر آلودگی هوای کلانشهرها هستند.

    فولادگر گفت: قوانین مبارزه با آلودگی هوا نقص ندارند اما قوانین جدیدی در این زمینه و موضوع استاندارد در حال تدوین است.

    وی با تأکید بر افزایش کیفیت در صنعت خودروسازی افزود: تصمیم‌ها در رابطه با تولید خودروهای آلاینده باید در همه دستگاه ها گرفته شود و تصمیم ها درباره صنایع خودروسازی در دولت باید همه جانبه باشد. در حالی که خودروهای پاک باید جایگزین خودروهای آلاینده شوند و سوخت یورو5 و 6 در جایگاه‌های سوخت عرضه شود اما اکنون در بسیاری از شهرها حتی بنزین یورو4 نیز وجود ندارد.

    فولادگر سیستم بانکی را مانع تبدیل خودروهای فرسوده به خودروهای جدید اعلام کرد و گفت: کاهش بارندگی، خشکی زاینده رود و خشکی باتلاق گاوخونی موجب تشدید آلودگی هوای اصفهان شده است.

    در حالی آلودگی هوا به توپی میان مسئولان تبدیل شده است که هر کدام آن را به زمین دیگری می‌اندازد، مردم سنگین شدن نفس‌هایشان را به خوبی احساس می‌کنند و چند سؤال بی پاسخ همواره در ذهنشان وجود دارد، اینکه چرا هیچوقت مسئولان علاج واقعه قبل از وقوع نمی‌کنند؟ چرا بنزین‌های وارداتی مشکل آلودگی هوای کلانشهرها را حل نکرده است؟ مسئولان و متولیان این موضوع در این روزها در کدام هوا نفس می‌کشند که فکری به حال رفع این معضل به صورت اساسی نمی‌کنند؟ خودروسازان چرا استانداردهای لازم را اجرایی و رعایت نمی‌کنند؟ و اگر ظرفیت شهر تهران از جهت تردد خودروها تکمیل شده است چرا همچنان بی محابا خودرو وارد خیابان‌ها می‌شود؟ تا کی مسئولان می‌خواهند آلودگی هوا را با مسکن‌های موقت کنترل کنند؟ چه کسی پاسخگوی سلامت از دست رفته کودکان و سالمندان و بیماران است؟ و هزاران سؤال دیگر که هیچ وقت از سوی مسئولان پاسخ داده نشد!

    مدیریت شرایط بحرانی آلودگی هوا در سال‌های اخیر نشان داده است که گویا نباید امیدی به تدبیر مسئولان داشت و باید همچنان دست به دعا برداشت تا زودتر مواهب الهی و باد و باران سایه سنگین آلودگی را از سر مردم دور کند.

    انتهای پیام/

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو