فونیکسریمکسبهتام

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

سازمان محیط زیست باید آلودگی هوا را زودتر پیش‌بینی می‌کرد

عصر خودرو- رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه سازمان محیط زیست می‌توانست زودتر آلودگی هوا را پیش بینی و آن را کنترل کند، گفت: روز گذشته شاخص آلایندگی در شهرری ۲۲۰ بود که این شاخص نشان‌دهنده کشنده بودن آلودگی هوا در این منطقه است.

سازمان محیط زیست باید آلودگی هوا را زودتر پیش‌بینی می‌کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، علی‌محمد شاعری در خصوص آلودگی هوا و راهکارهای مقابله با آن از حرف تا عمل، گفت: هر ساله موقع سرما امکان جابجایی هوا کاهش پیدا می‌کند در حالی که مصرف سوخت ثابت می‌ماند، وقتی وارونگی هوا رخ می‌دهد، لایه‌ای از هوای سرد محدوده‌ای را می‌بندد و مسدود می‌کند. ما در قسمت سیاست‌ها و اجرا باید به سمت بهبود روش‌ها برویم.

    وی ادامه داد: به عنوان مثال؛ روز گذشته ششمین روز آلوده را تجربه کردیم و هر روز غلظت آلاینده‌ها بیشتر از قبل بوده است، علت این است که وقتی سردی هوا اتفاق افتاد، هم‌زمان با کاهش سرعت باد بود، اما از آن طرف محدودیتی برای تردد خودروها ایجاد نشد و حدود 100 میلیون لیتر مصرف سوخت بوده است که دود ناشی از این مصرف، خارج نشد و در هوا باقی ماند.

    شاعری تصریح کرد:‌سازمان محیط زیست باید امروز را پیش‌بینی می‌کرد و از همان ابتدای هفته گذشته تصمیم‌گیری‌های لازم انجام می‌شد، تا به تدریج بار آلودگی تخلیه شود، این وضعیت قابل پیش‌بینی بود و می‌شد با اقدامات پیشگیرانه آلودگی را حداقل زیر حد هشدار کنترل کرد.

    وی افزود: هم‌اکنون میزان غلظت آلاینده‌ها 156 است که بالای مرز هشدار است و براساس اطلاعات بنده، روز گذشته یک ایستگاه در شهر ری شاخص بالای 200 را تجربه کرد که این میزان یعنی یک آمار کشنده برای مردم، در حالی که متأسفانه وقتی می‌خواهند میزان غلظت آلاینده‌ها را اعلام کنند میانگین 24 ساعت گذشته را اعلام می‌کنند که این اشتباه است و به اعتقاد بنده باید بالاترین شاخص، معیاری برای برنامه‌ریزی‌ها باشد.

    وی تصریح کرد: هم‌اکنون بیش از 100 واحد بزرگ صنعتی آلاینده مانند کارخانه سیمان و نیروگاه در اطراف تهران داریم که در شرایط اضطرار وقتی که این شرایط رخ می‌دهد حداقل باید نیمه‌فعال شوند که این کم‌هزینه‌ترین راه پیشگیری است.

    شاعری گفت: خودروها حدود 80 درصد در این زمینه مؤثر هستند و ما هم‌اکنون 1.5 میلیون موتورسیکلت داریم که نقش اصلی را در آلودگی هوا دارند. باید از چند هفته پیش اقدامات پیشگیرانه انجام می‌شد. یک موتورسیکلت کاربراتوری 8 برابر ایجاد آلودگی می‌کند و موتورسیکلتی که یورو3 دارد 3 برابر خودرو آلایندگی دارد.

    شاعری ادامه داد: سازمان نظارتی و متولی اصلی در زمینه آلودگی هوا، سازمان محیط زیست است و مرکز ملی آلودگی هوا نیز در یکی از معاونت‌های سازمان قرار دارد، وزارت صنعت باید برای استانداردسازی خودروها عمل کند، چرا که خودروهای دنیا هم‌اکنون یورو 6 را دارند اما خودروهای داخلی یورو4  هستند و باید حداقل کاتالیست بر روی خودروها نصب شود یا کارخانجاتی که آلایندگی ایجاد می‌کنند، در این شرایط نیمه‌فعال شوند. همچنین نیروی انتظامی باید از چند هفته قبل از تردد خودروهای آلاینده جلوگیری می‌کرد.

    وی افزود: ، کمیته اضطرار دو روز قبل و وقتی که معیار و شاخص به 136 رسید، تشکیل جلسه داد در حالی‌که باید از شش روز قبل برای امروز برنامه ریزی می‌کردند و به نحوی تصمیم‌گیری‌ می‌شد تا غلظت آلاینده‌ها از حد معمول بیشتر نشود، چون به صورت مصنوعی امکان جابجایی آلاینده‌ها وجود ندارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو