فونیکسریمکسبهتام

رییس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت خبر داد

شماره‌گذاری کاربراتوری‌ها متوقف شد

عصر خودرو- براساس پیش‌بینی‌های انجام شده با هدف کاهش آلودگی هوا، مقرر شد شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری از اول مهرماه متوقف شود این در حالی است که بنا به درخواست تولیدکنندگان صنعت موتورسیکلت، ثبت سفارش‌هایی که پیش از سوم تیر انجام شده بود، اجازه شماره‌گذاری دریافت کردند اما همزمان با فرا رسیدن اول مهرماه و توقف شماره‌گذاری کاربراتوری‌ها، این روند متوقف و تنها به مدت ۱۵ روز شماره‌گذاری انجام شد.

شماره‌گذاری کاربراتوری‌ها متوقف شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، ابوالفضل حجازی، رییس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت  با اظهار گلایه‌هایی نسبت به رفتارهای دوگانه در صنعت موتورسیکلت کشور، خواستار تعیین‌تکلیف این وضعیت شد.
    وضعیت صنعت موتورسیکلت در 6 ماه دوم سال 95 چگونه است؟
    براساس مصوبه دولت و هیات وزرا که در سال گذشته به تصویب رسید از ابتدای مهر امسال ورود موتورسیکلت‌های کاربراتوری به کشور ممنوع و انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت نیز با این طرح همراه شد و در این‌باره تلاش دارد که زودتر از زمان مقرر، ساخت موتورسیکلت‌های انژکتوری را آغاز کند. بنابراین از سوم تیر هیچ ثبت سفارشی برای موتورسیکلت‌های کاربراتوری نشد و موتورسیکلت‌هایی که از این تاریخ سفارش داده شده به طور کامل انژکتوری است. براساس همان مصوبه، مجوز ساخت همه موتورسیکلت‌های باقی‌مانده در کارخانه‌ها تا پایان سال از دولت دریافت شد و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با هدف سرعت بخشیدن به کارها، فهرستی از موجودی‌های کارخانه‌ها را تهیه کرده و در اختیار پلیس راهور ناجا قرار داده اما متاسفانه امروز بیش از 50 روز است که شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری متوقف شده و هیچ سازمانی پاسخ شفافی به انجمن ارائه نداده است. از این رو انجمن از مسئولان مربوط گلایه دارد زیرا در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، این نوع برخوردها تضادآمیز بوده و تولید داخلی را با اختلال مواجه می‌کند. انجمن تلاشی دارد تا به تعهدات خود عمل کند از این رو انتظار دارد مسئولان مربوط نیز با او همراهی کنند. موتورسیکلت‌های تولید شده کالاهای فاسد شدنی نیست بلکه سرمایه‌های ملی هستند که باید مورد حمایت قرار گیرند و تولیدکنندگان این صنعت براساس ضوابط و دستورالعمل‌ها تا این زمان فعالیت داشتند و حتی در شرایط سخت تحریم‌ها نیز فعالیت خود را ادامه دادند و همراه با سیاست‌های دولت امر تولید را پیش بردند. امروز انجمن انتظار دارد در این‌باره به او پاسخ داده شود که چرا به سراغ هر ارگان و نهادی که رفته پاسخ روشنی به او داده نشده است. انجمن از پلیس راهور ناجا گلایه دارد زیرا در جایگاهی است که باید براساس دستورالعمل‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت عمل کند چرا که صنعت موتورسیکلت زیرپوشش این وزارتخانه قرار دارد. در شرایط اقتصادی و رکودی که کشور قرار دارد توقف شماره‌گذاری آسیب جدی به تولید داخل وارد می‌کند. در حالی که کارشناسان صنعت موتورسیکلت در حال جمع‌بندی و فراهم کردن بستری برای ورود و ساخت موتورسیکلت‌های انژکتوری هستند، انتظار می‌رود دولت و زیرمجموعه‌های آن همراهی و همکاری لازم را با انجمن داشته باشند چرا که تعطیلی کارخانه‌ها جز زیان به پایه‌های اقتصاد و سرمایه‌های ملی دستاورد دیگری به همراه نخواهد داشت.

     


    آیا انجمن از سازمان‌های مربوط درباره دلایل وقوع چنین روندی توضیح خواسته است؟
    بله، اما متاسفانه پاسخ صریحی دریافت نکرده و حتی از ارائه خدمات معمولی به موتورسیکلت‌هایی که در ابتدای سال فروخته شده نیز خودداری به عمل می‌آید و این ناهماهنگی موجود در بین زیرمجموعه‌ها در حال آسیب رساندن به صنعت کشور است. امروز هیچ سازمانی به جز وزارت صنعت، معدن و تجارت بانی صنعت نیست و نباید هر سازمانی با یک دستورالعمل، فعالیتی را متوقف کند چراکه عملکرد چندگانه مانع رشد و توسعه صنعت کشور می‌شود و ضروری است شرایطی ایجاد شود که با تصویب دستورالعمل‌ها هر دو طرف به آن پایبند باشند. برای دستیابی به هدف باید مسیر دوطرفه باشد و اینگونه نباشد که طرفی به تعهدات خود عمل کند اما طرف مقابل رفتاری متضاد در پیش گیرد. صنعت موتورسیکلت یکی از صنایعی است که در کشور اشتغالزایی و سرمایه در گردش خوبی به همراه دارد و یکی از صنایع بی‌حاشیه کشور به شمار می‌رود اما شاهدیم به جای توسعه، بومی‌سازی و هدایت آن به سمت صادرات، برای این صنعت حاشیه‌سازی می‌شود. امروز شاهدیم کشورهای فعال در این صنعت به ویژه چین به دنبال پوشش نیاز کشورهای دیگر هستند و صنایع خود را توسعه و گسترش می‌دهند، چرا ما نباید بر چنین مبنایی حرکت کنیم تا صنعتگر تشویق به توسعه تولیدات خود شود.
    انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت از پلیس راهور ناجا تقاضا دارد علت توقف شماره‌گذاری را بیان کند اینکه آیا نامه و دستورالعملی منجر به این امر شده است؟
    انجمن مسئولیت دارد تا درباره این اتفاق به اعضای خود پاسخ دهد. نمی‌توان با یک اظهارنظر صنعت کشور متوقف شود زیرا امنیت اقتصادی زیر سوال می‌رود.
    در شرایطی که صنعت به دنبال جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی است آیا ضرورت ندارد در گام نخست رضایت‌مندی صنعتگر داخلی تامین شود؟ بحثی که رهبر معظم انقلاب نیز بارها تاکید کرده‌اند؛ باید نخست به تولیدات داخلی توجه شود و آن را توسعه داد. در صنعت نباید بر اساس سلیقه‌ها عمل کرد و زمانی که در هیات دولت تصمیمی گرفته و مجوزی داده می‌شود چرا دیگر سازمان‌ها مقاومت کرده و سلایق مختلف خود را اعمال می‌کنند.

     


    آیا این مشکل مربوط به بخش پلیس راهور ناجا است؟
    بله، شماره‌گذاری از سوی آنها متوقف شده و تا به امروز نیز هیچ پاسخ روشنی به انجمن ارائه نشده است. حتی انجمن تقاضای وقت ملاقات داشت اما این وقت تاکنون به اعضای هیات مدیره انجمن داده نشد. انجمن تقاضا دارد اگر دستورالعملی دریافت شده به انجمن نیز ابلاغ شود زیرا امر پنهانی نیست و باید پاسخ روشنی در این‌باره ارائه شود چرا که پشت درهای بسته نمی‌توان برای یک صنعت تصمیم‌گیری کرد.
    در صنعت موتورسیکلت به طور مستقیم حدود 10 هزار نیرو مشغول به کار هستند و از آنجا که 50 روز است شماره‌گذاری موتورسیکلت‌ها متوقف شده باید منتظر بود تا در پایان این ماه (آبان) کارخانه‌ها تعطیل شوند در حالی که زمینه اشتغال بیش از 50 هزار نیروی کار در زمینه تولید موتورسیکلت و قطعات آن را فراهم کرده است. حال پرسش این است آیا تعطیلی خط تولید در شرایط فعلی، آسیب زدن به این صنعت نیست؟
    شماره‌گذاری از ابتدای مهر متوقف و دوباره به مدت 15 روز آغاز شد اما در ادامه متوقف شد. من به عنوان رییس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت تا به امروز علت این امر را متوجه نشده‌ام. چندین‌بار با مسئول مربوط در پلیس راهور ناجا تماس گرفتیم و دبیر انجمن نیز به طور مرتب پیگیر این مسئله است و بارها به پلیس مراجعه کرده اما هنوز موفق به دیدار نشده‌ایم. منطقی نیست ارگانی فعالیتی را متوقف کند و در مقابل آن نیز در مقام پاسخ‌گویی برنیاید. تکرار می‌کنم آیا چنین عملکردهایی امنیت سرمایه‌گذاری را خدشه‌دار نمی‌کند؟ وزارت صنعت، معدن و تجارت بانی صنعت است و او باید اعلام کند فعالیتی ادامه داشته باشد یا متوقف شود. انجمن جواز تولید موتورسیکلت‌ها را از وزارتخانه گرفته و اگر قرار باشد هر سازمان و ارگانی بخواهد جداگانه تصمیمی بگیرد توسعه‌ای اتفاق نمی‌افتد. در حال حاضر حتی شنیده می‌شود خدماتی که بعد از شماره‌گذاری ارائه می‌شد در بعضی از استان‌ها متوقف شده زیرا بعد از خرید افراد باید برگه‌های سبز یا مشخصات خود را در سیستم پلیس راهور ناجا ثبت کنند که این امر در حال حاضر در برخی از استان‌ها متوقف شده است. به عنوان صنعتگر و مسئول این صنعت گلایه داریم، امروز که درها باز شده و کشور در حال توسعه و حرکت به سمت فعالیت‌های بین‌المللی و ارتباط گرفتن با نشان‌های مهم جهانی است و گام‌های خوبی در راستای علمی شدن و بومی‌سازی صنعت برداشته شده چنین اتفاق‌هایی به فضای ناامن اقتصادی شدت می‌بخشد. انجمن متعهد است از سال آینده تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری را آغاز کند و حتی قرار است مقدمات تولید 2 ماه زودتر آغاز شود اما شرط آن این است که بتوانیم باقی موتورسیکلت‌های کاربراتوری را از خط تولید خارج کنیم.

     


    موجودی کارخانه‌ها که شماره‌گذاری نشده‌اند، چه میزان است؟
    تعداد دستگاه‌های تولید شده و موجود در انبارها مشخص نیست اما هیچ کارخانه‌ای بیش از ظرفیت یک ماه محصول در انبار ندارد و امروز بیش 50 روز است شماره‌گذاری متوقف شده است که به طور قطع با باز نشدن شماره‌گذاری به دلیل کمبود فضا برای نگهداری، تولید در کارخانه‌ها متوقف و بیش از 10 هزار نیروی انسانی بیکار می‌شوند. بنابراین انجمن به دنبال تعامل و حرکت بر اساس استانداردهای اعلام شده در امر تولید است و خود را نسبت به آن متعهد می‌داند.
     پیگیر موضوع، از سوی پلیس راهور ناجا نیز بود اما از آنجا که اینگونه امور وابسته به نامه‌نگاری‌های اداری است پاسخ پلیس با کمی تاخیر منتشر خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو