فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۸۷۳»

بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا کاهش یافته است

عصر خودرو- رئیس مرکز سلامت محیط زیست و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش کشور با اشاره به اینکه بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا در سال‌های اخیر روند کاهشی داشته است گفت: آمار ثبت شده اورژانس تهران در ارتباط با میزان فوتی‌ها نشان می‌دهد که در روزهای آلوده تعداد فوتی‌ها با روزهای قبل تفاوت فاحش و معناداری نداشته است.

بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا کاهش یافته است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایسنا، خسرو صادق نیت در نشست خبری سازمان حفاظت محیط زیست با محوریت آلودگی هوا و اقدامات انجام شده با اشاره به اینکه در بخش آلودگی هوا شش شاخص اصلی  که ملاک عمل قرار می‌گیرد پایش می‌شود، گفت: علاوه بر این شاخص‌های شش گانه شاخص‌های دیگری هم مثل بنزن و آروماتیک نیز وجود دارد که سرطان زا هستند ولی جزو شاخص‌های سنجش شده نیستند ولی در ایران ارزیابی می شوند.

    وی با بیان اینکه مهمترین نگرانی ما در ارتباط با آلودگی هوا سلامت آحاد مردم است، اظهارکرد: از میان شاخص‌های شش گانه پنج شاخص در طول سال در وضعیت پاک و سالم قرار دارند و نگرانی در ارتباط با آنها نداریم برای مثال میزان منوکسید کربن و اُزن جزو آلاینده‌های نگران کننده در سال‌های گذشته نبوده است ولی بیشترین نگرانی ما از بابت ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرون است. این آلاینده قبل از سال 91 سنجش نمی‌شد ولی طی سال‌های اخیر مورد پایش قرار می‌گیرد.

    رئیس مرکز سلامت محیط زیست و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه هر یک از آلاینده‌ها یک خطر خاص دارد گفت: برای اینکه همسان سازی صورت گیرد شاخص کیفیت هوا ملاک قرار می‌گیرد و بر اساس شاخص‌ها مشخص شده که هر یک از آلاینده‌ها در چه مرحله‌ای می‌تواند خطرناک باشد و با ارائه توصیه‌ها می توان از آسیب‌ها جلوگیری کرد.

    صادق نیت با اشاره به اینکه شاخص بین 100 تا 150 نشان دهنده شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس شامل بیماران، افراد کهنسال، کودکان است افزود: شاخص 150 تا 200 برای همه گروه‌ها ناسالم است و بالای 200 شاخصی است که بسیار ناسالم و نگران کننده است. کمیته اضطرار آلودگی هوا پیش از این بعد از شاخص 200 تشکیل می‌شد ولی از دو سال گذشته قبل از اینکه شاخص به 200 برسد کمیته تشکیل می‌شود و با شاخص 155 نیز دستگاه‌ها به فکر ارائه اقدامات عملی به منظور کاهش آلودگی هوا و مراقبت از سلامت مردم می‌افتند.

    وی با بیان اینکه شاخص بالای 300 نشان دهنده خطر جدی است گفت: این شرایط نیاز به اقدامات فوری و جدی دستگاه‌ها دارد. اگر توصیه‌ها در زمینه کاهش حضور شهروندان در فضای آزاد رعایت شود از تشدید بیماری‌ها جلوگیری می‌شود. در شاخص بین 150 تا 200 همه مردم باید حضور خود را در فضای باز به حداقل برسانند. کاهش زمان حضور و کاهش فعالیت باعث می‌شود که خطرات ناشی از این آلودگی‌ها به حداقل برسد.

    این مقام مسئول در وزارت بهداشت تاکید کرد: آمار ثبت شده اورژانس تهران در ارتباط با میزان فوتی‌ها نشان می‌دهد که در روزهای آلوده تعداد فوتی‌ها با روزهای قبل تفاوت فاحش و معناداری نداشته است. در نتیجه خودمراقبتی و توجه به توصیه‌های بهداشتی و افزایش سطح فرهنگی بهداشتی مردم باعث شده اثرات آلودگی در روزهایی که شاخص آلودگی هوا بالا می‌رود اثرات معناداری نداشته باشد.

    صادق نیت با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهند که تعداد مرگ و میر در سنین بالای 30 سال نسبت به اثرات آلودگی هوا طی سال‌های 92 تا 94 کاهش یافته است افزود: اثرات کوتاه مدت نسبت به اثرات بلندمدت، روند کاهشی را نشان می‌دهد. انتظار داریم اثرات بلند مدت را نیز در سال‌های آینده شاهد باشیم. بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا در سال 94 نسبت به سال 93 و در سال 93 نسبت به سال 92 کاهش یافته است که این موضوع به خاطر اقداماتی بوده است که برای کاهش آلودگی هوا صورت گرفته است. همچنین همراهی مردم و توجه به نکات بهداشتی در کاهش آسیب‌ها تاثیر گذاشته است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو