فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۸۷۸»

طب سنتی چه راهکاری برای آلودگی هوا دارد ‌

عصر خودرو- ‌یکی از عوامل اساسی و مهم در بقای موجودات زنده هواست که بدون آن فعالیت‌های حیاتی مختل می‌شود ازاین‌رو استنشاق هوای پاک و توجه به آنچه از طریق تنفس وارد بدن می‌شود، اهمیت زیادی دارد؛ اما این روزها آلودگی ناشی از گردوغبار در بسیاری از موارد مشکلات زیادی برای شهروندان بندرعباس به وجود آورده است.

طب سنتی چه راهکاری برای آلودگی هوا دارد ‌
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷:۰۰

    ‌به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ، یک متخصص طب سنتی  در مورد آثار آلودگی هوا در طولانی‌مدت گفت: آثار کوتاه‌مدت آلودگی هوا بیشتر شامل حساسیت چشم‌ها، بینی و حلق، عفونت‌های دستگاه تنفسی، سردرد، تهوع و واکنش آلرژیک است اما این پدیده در درازمدت نیز می‌تواند بیماری مزمن تنفسی، سرطان ریه، بیماری قلبی و حتی آسیب به سایر ارگان‌های بدن را ایجاد کند.

    علی بهادری تأکید کرد: سرفه، افزایش حساسیت در برابر عفونت‌های تنفسی، تأثیرات سوء بر قفسه صدری، افت کارایی سیستم ایمنی بدن، تشدید عوارض در بیماری‌های قلبی، کاهش کارایی تنفس و تنگی نفس، تنفس سریع با عمق تنفس کم و وخامت بیماری‌های مزمن ریوی مثل برونشیت از عوارض تنفس در گردوغبار است.

    وی اضافه کرد:از طریق گردوخاک‌ها ممکن است انواع بیماری‌های باکتریایی و ویروسی ایجاد یا منتقل شود، اما راه‌هایی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا خود را از اثرات سوء گردوغبار حفظ کنید و اثرات نامطلوب این پدیده را بر سلامت خود به حداقل برسانید؛ ازجمله این‌که از فعالیت در خارج از منزل اجتناب کنید، اگر حتماً باید در هوای آزاد فعالیت کنید زمان آن را به حداقل ممکن کاهش دهید، در خانه بمانید و درها و پنجره‌ها را بسته نگاه‌ دارید و در صورت امکان در اماکن دارای سیستم تهویه مطبوع بمانید.

    بهادری با اشاره به دم‌نوش‌های ضد آلودگی هوا گفت: مصرف دم‌نوش‌های سنتی با عوارض ناشی از آلودگی هوا مقابله می‌کند. برای مثال مصرف دم‌نوش آویشن از بروز مشکلات تنفسی، به‌ویژه در مبتلایان به آسم و برونشیت مزمن یکی از بهترین گزینه‌هاست.

    این متخصص طب سنتی اضافه کرد: برای تهیه این دم‌نوش کافی است مقداری برگ آویشن و یک عدد لیموعمانی را داخل آب جوش بریزید و اجازه دهید حدود 15 دقیقه دم بکشد، سپس آن را داخل فنجان بریزید و بعد از شیرین کردن باکمی نبات یا عسل روزی دو بار میل کنید. اگر هم برگ آویشن در دسترس نداشتید، می‌توانید سراغ پودر آویشن بروید.

    وی خاطرنشان کرد: همچنین نوشیدن دم‌نوش گل‌گاوزبان و سنبل‌الطیب برای افراد مبتلابه پرفشاری خون توصیه می‌شود. کافی است سه قاشق غذاخوری گل‌گاوزبان، یک قاشق غذاخوری سنبل‌الطیب، یک عدد لیموعمانی و یک‌تکه نبات را در دو لیوان آب جوش بریزید تا نیم ساعت دم بکشد و به رنگ قرمز آلبالویی دربیاید. مصرف روزانه یکتا دو فنجان از این دم‌نوش هم آرامش‌بخش است و استرس را از بین می‌برد و هم از بروز گرفتگی عروق قلب و سکته، به‌ویژه در هوای آلوده پیشگیری می‌کند.

    وی بابیان اینکه بعضی از خوراکی‌ها خاصیت خنثی‌کنندگی دارند و با مصرف آن‌ها مواد سمی موجود در هوا که وارد بدن شده است تا حدی از بین می‌رود افزود: برای مثال مصرف میوه‌ها و سبزی‌های تازه شامل اسفناج، کلم، کاهو (سالاد شامل کاهو، هویج رنده شده، روغن‌زیتون باکمی آب‌نارنج طبیعی)، کرفس، گوجه‌فرنگی، جوانه گندم، سیر، پیاز، تره، شوید، جعفری، لیموشیرین، نارنگی، پرتقال، انار شیرین یا کمی مایل به ترشی، انبه، سیب، طالبی، کیوی و ... ازجمله این خوراکی‌ها هستند که در هوای آلوده باید در برنامه غذایی روزانه خانواده‌ها قرار بگیرند.

    بهادری اضافه کرد: همچنین مصرف غذاهای دریایی، لبنیات، به‌ویژه شیر و ماست کم‌چرب و دوغ، تخم‌مرغ، زیتون، جگر، غلات و نان‌های سبوس‌دار (نان سنگک و نان جو) و آجیل (پسته، بادام، فندق و گردو) هم جذب مواد سمی ناشی از استنشاق هوای آلوده در بدن را تا حدود زیادی کاهش می‌دهند.

    وی مصرف لبنیات کم‌چرب را مهم‌ترین توصیه برای مقابله با آلودگی هوا دانست و عنوان کرد: افرادی که لبنیات کمتری مصرف می‌کنند، بیشتر دچار عوارض ناشی از تنفس هوای آلوده می‌شوند. نوشیدن آب ولرم کافی هم باعث تقویت کلیه‌ها شده و املاح اضافی و سموم را از بدن دفع می‌کند.

    بهادری بابیان اینکه یکی از مهم‌ترین عوارض آلودگی هوا، بروز مشکلات پوستی، به‌ویژه جوش‌های سرسیاه است، افزود: استفاده از بخور گیاهی یکی از روش‌های مؤثر پیشگیری با این پدیده است، کافی است یک قاشق غذاخوری آویشن را باهمان مقدار بابونه در یک لیتر آب بجوشانید و 15 دقیقه صورتتان را با این گیاهان دارویی بخور دهید، بابونه خاصیت روشن‌کنندگی دارد و در کنار آویشن باعث بهبود جوش‌های سرسفید و سرسیاه می‌شود و برای هر نوع پوستی هم مناسب است.

    وی اضافه کرد: برای پاک کردن گردوغبار از روی پوست هم می‌توانید هر شب قبل از خواب صورتتان را با گلاب شستشو دهید گلاب باعث بسته شدن منافذ پوستی می‌شود و از بروز جوش‌های پوستی پیشگیری می‌کند.

    این متخصص طب سنتی بابیان اینکه در هوای گردوخاک باید مراقب چشم‌ها بود، بیان کرد: ریزش اشک و قرمزی و التهاب چشم‌ها ازجمله عوارض ناشی از آلودگی هواست که با شستشوی روزانه تا حدی قابل‌پیشگیری است، اما گاهی این آلودگی‌ها باعث بروز گل‌مژه می‌شود که با گذاشتن نمک روی پلک و مالیدن روغن بنفشه در طول یکتا دو روز درمان خواهد شد.

    وی به درمان سردرد در هوای آلوده اشاره کرد و گفت: نوشیدن روزانه یک فنجان عرق کاسنی همراه عرق شاترِ (نسبت دوسوم کاسنی و یک‌سوم شاترِ) و همچنین عرق ترکیبی اسطوخودوس سردرد ناشی از آلودگی هوا را تسکین می‌دهد. کافی است یک فنجان عرق اسطوخودوس را باهمان مقدار عرق سنبل‌الطیب و آب مخلوط کرده و روزی یکتا دو فنجان میل کنید البته این عرق ترکیبی بانام «عرق جادویی درمان قطعی سردرد» در بسیاری از عطاری‌ها به فروش می‌رسد اما برای اطمینان بیشتر خودتان این عرق‌ها را باهم ترکیب کنید. از طرفی مخلوط کردن چند قطره آب با بادام تلخ کوبیده شده و ماساژ سر با این پماد گیاهی، قرار دادن برش‌های نازک لیمو روی پیشانی، ماساژ پیشانی با سرکه و بو کردن ریحان و برگ نعناع هم گزینه‌های مناسبی هستند.

    وی بابیان اینکه اگر بدن فرد سالم‌ باشد کمتر در معرض عوارض آلودگی هوا قرار می‌گیرد، افزود: راهکارهای خانگی زیادی برای پاک‌سازی بدن وجود دارد برای مثال می‌توانید سه روز متوالی از رژیم پاک‌سازی استفاده کنید؛ یعنی به‌عنوان صبحانه، ناهار، شام و میان وعده فقط آش گشنیز بخورید. پخت این آش بسیار ساده است و با گشنیز، شنبلیله، تره، جعفری، برگ چغندر یا برگ اسفناج، کمی برنج و البته بدون گوشت و مرغ تهیه می‌شود.

    بهادری اضافه کرد: همچنین اگر دچار یبوست هستید باید این مشکل را درمان کنید چون یکی از راه‌های پاک شدن بدن، رفع یبوست است. مصرف انجیر خشک خیس شده در شربت عسل بعد از صبحانه و شربت خاکشیر بدون شکر به‌صورت ناشتا (یک قاشق خاکشیر داخل یک لیون آب جوش) و نوشیدن آب‌زرشک و آب انار و شربت انار (مخلوط رب انار و آب و در صورت تمایل مقدار کمی عسل) قبل از شام تأثیر بسزایی در درمان یبوست دارد.

    وی بابیان اینکه باید در هوای آلوده دور خوراکی‌های چرب و ادویه‌دار را خط قرمز کشید، بیان کرد: مصرف روغن‌های صنعتی و غذاهای سرخ‌شده و چرب ازجمله اشتباه‌های بارز بسیاری از خانواده‌هاست زیرا تعادل اخلاط چهارگانه در بدن (دم، سودا، صفرا و بلغم) را به هم می‌ریزند اما در هوای آلوده مصرف آن‌ها خطرناک‌تر است چون باعث رسوب مواد سمی در خون می‌شود و زمینه بروز انواع بیماری را فراهم می‌کند.

    بهادری افزود: از طرفی در این شرایط باید مصرف خوراکی‌هایی را که باعث افزایش غلظت خون (گوشت گاو، عدس، بادمجان، سوسیس، کالباس و غذاهای خمیری مثل ماکارونی) و غذاهایی که باعث تولید خشکی در بدن می‌شوند، محدود کنید. برای مثال زردچوبه ازجمله ادویه‌های پرکاربرد ایرانی است که رطوبت بدن را کم می‌کند و در هوای آلوده باید کمتر استفاده شود. همچنین فلفل باعث افزایش دمای بدن و کاهش رطوبت می‌شود و جلوی دفع سموم ناشی از استنشاق هوای آلوده را می‌گیرد.

    به گزارش ایسنا، پدیده گردوغبار رویدادی طبیعی است و در بخش‌هایی از جهان که دارای مناطق خشک و بیابانی وسیع هستند ایجاد می‌شود. این پدیده که کیفیت هوا و عمق دید را کاهش می‌دهد می‌تواند اثرات سویی بر سلامت انسان به‌خصوص افراد دارای مشکلات تنفسی داشته باشد.

    ذرات گردوغبار ازنظر اندازه کاملاً متفاوت هستند و از ذرات درشت (غیرقابل‌تنفس) تا ریز‌‌( قابل‌تنفس) طبقه‌بندی می‌شوند. ذرات درشت گردوغبار حداکثر می‌توانند به داخل بینی، دهان و حلق راه پیدا کنند اما ذرات ریز می‌توانند به اعماق بیشتر و نواحی حساس مجرای تنفسی و ریه نفوذ کنند. ذرات ریزتر اثرات نسبتاً مهمی بر سلامت انسان می‌گذارند. بیشتر ذراتی که در پدیده گردوغبار حضور دارند از نوع درشت یا غیرقابل‌تنفس هستند و تهدید جدی برای سلامت مردم ایجاد نمی‌کند، ولی ممکن است در افرادی که سابقه بیماری‌های تنفسی دارند مانند مبتلایان به آسم و آمفیزم مشکلاتی ایجاد کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو