فونیکسریمکسبهتام

ورود و خروج روزانه ۴۵۰ هزار خودرو در تهران؛

آلودگی نفس میلیون ها نفر را تنگ کرد

عصر خودرو- امروز آلودگی هوای پایتخت، نفس میلیون ها نفر از مردم استان تهران را تنگ تر از گذشته کرده است و همه چشم انتظار برنامه ها و اقدامات عملیاتی مسئولان هستند.

آلودگی نفس میلیون ها نفر را تنگ کرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر ،  آلودگی هوای تهران یکی از مهم ترین موضوعات مورد بحث این روزهای مسئولان و مردم بوده، به طوری که رسانه ملی بحث های مختلفی را در این زمینه مطرح و میزگردها و مناظره هایی در این راستا برگزار شده است.

    همواره در فصل پاییز و زمستان شاهد افزایش آلودگی هوای تهران هستیم که این امر موجب تعطیلی چندباره مدارس در پایتخت و شهرستان های استان تهران می شود .

    امروز بسیاری از کارشناسان و مردم اعتقاد دارند که راه حل آلودگی هوای تهران، تعطیلی مدارس و منتظر ماندن برای بارش باران و برف نیست، بلکه باید سیاست ها و برنامه های زیربنایی را به مرحله اجرا درآورد.

    ریه تهرانی ها خسته از آلودگی هوا

    تمرکززدایی از تهران و ارتقای مناطق پیرامونی پایتخت یکی از راهکارهایی است که طی سال های اخیر از سوی برخی کارشناسان و مسئولان مطرح شده و علیرغم بحث های مختلف در این زمینه، جنبه عملیاتی پیدا نکرده است.

    برخی معتقد هستند که با توجه به حجم ورود خودرو به تهران، تمرکززدایی از پایتخت و افزایش امکانات و تجهیزات در مناطق پیرامونی تهران، می تواند کمک موثری به کاهش حجم تردد وسایل نقلیه کند و این امر به صورت مستقیم بر روی آلودگی هوای پایتخت تأثیرگذار خواهد بود.

    سعید تاجیک یکی از شهروندان استان تهران در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ریه مردم از آلودگی هوا خسته شده و این امر تأثیر مستقیمی در زندگی و عملکرد شهروندان داشته است.

    وی افزود: متأسفانه داستان آلودگی هوا به موضوعی تکراری تبدیل شده و هنوز اقدام تأثیرگذاری از سوی مسئولان برای کنترل وضعیت مشاهده نمی شود.

    تاجیک ادامه داد: تردد خودروهای متعدد در کنار فعالیت کارخانجات آلاینده از جمله دلایل آلودگی هوای تهران بوده که باید سیاست ها و برنامه های مختلف را برای کنترل وضعیت موجود عملیاتی کرد.

    وی اضافه کرد: بدون تردید تمرکززدایی از پایتخت و ارتقای امکانات شهرستان های استان تهران، حجم تردد وسایل نقلیه را کاهش داده و به کنترل آلودگی هوا کمک خواهد کرد.

    روزانه حجم قابل توجهی خودرو وارد تهران می شود

    سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به این نکته که روزانه حجم قابل توجهی وسایل نقلیه از نقاط پیرامونی تهران وارد پایتخت می شود، اظهار داشت: بسیاری از مردم مناطق اطراف تهران به صورت روزانه برای انجام امور خود به پایتخت مراجعه می کنند.

    وی گفت: در جنوب شرق استان تهران، روزانه بیش از 250 هزار تردد به ثبت می رسد.

    نقوی حسینی، تمرکززدایی را یکی از مهم ترین راهکارها برای کاهش آلودگی هوای تهران دانست و ادامه داد: هر چه میزان تردد و حضور وسایل نقلیه از شهرستان های اطراف تهران به پایتخت کاهش پیدا کند، از آلودگی هوای پایتخت نیز کاسته خواهد شد که این امر منوط به توسعه امکانات و تجهیزات در اطراف پایتخت است.

    ورود و خروج روزانه 450 هزار وسیله نقلیه در تهران

    نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر امکانات و تجهیزات لازم در مناطق همجوار تهران توسعه پیدا کند، مردم این مناطق مجبور نیستند برای انجام امور خود به تهران بیایند.

    وی گفت: ارتقای برخی مناطق استان تهران و تمرکززدایی در این زمینه می تواند یک موضوع مهم و جدی برای کاهش ورودوسایل نقلیه به تهران باشد که این امر نیازمند عزم همگانی است.

    عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی 17 مهرماه سال جاری در جریان سفر به شهرستان ورامین با اشاره به آمار تردد وسایل نقلیه به تهران اظهار داشت: بر اساس آمارهای ارائه شده، تعداد ورود و خروج خودرو به تهران، 450 هزار وسیله نقلیه در روز بوده که این تعداد، اثرات مخرب زیست محیطی را به همراه خواهد داشت.

    تأثیر آلودگی هوای پایتخت بر مناطق همجوار تهران

    منصور گل محمدی رییس محیط زیست شهرستان ورامین نیز طی روزهای اخیر با تأیید تأثیرپذیری آلودگی هوای پایتخت بر شهرستان های استان تهران اظهار داشت: شهرستان ورامین در نزدیکی شهر تهران قرار دارد و آلودگی هوای پایتخت بر روی این منطقه تأثیرگذار است.

    وی با تشریح نحوه تأثیر آلودگی هوای تهران بر روی شهرستان ورامین افزود: جهت حرکت هوا سبب می شود تا بخش عمده ای از آلاینده های تهران به سمت شهرستان ورامین حرکت کند که این امر مهم و قابل توجه است.

    گل محمدی ادامه داد: اگرچه این فرایند متقابل بوده و آلاینده های ورامین نیز به سمت تهران حرکت می کند اما با توجه به حرکت هوا، ورامین از آلاینده های پایتخت بیشتر متأثر می شود.

    انحصار امکانات و تجهیزات در پایتخت اشتباه است

    حجت الاسلام سید محسن محمودی امام جمعه موقت ورامین که طی سال های اخیر یکی از پیشنهاددهندگان تمرکززدایی از تهران و ارتقای مناطق پیرامونی پایتخت بوده است، در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بارها موضوع ارتقای مناطق پیرامونی تهران مطرح شده است.

    وی افزود: باید مسئولان باور کنند که نباید امکانات و تجهیزات منحصر در تهران شده و میلیون ها نفر از مردم حاشیه پایتخت برای بهره گیری از امکانات به تهران بیایند . این امر زمینه افزایش آلودگی هوا را فراهم می آورد.

    محمودی ادامه داد: اگر امکانات مناطق پیرامونی تهران توسعه پیدا کرده و تمرکززدایی از پایتخت در دستور کار قرار گیرد و مناطق مختلف استان تهران ارتقاء یابد، بدون شک شاهد تغییرات عمده ای در وضعیت آلودگی هوا در تهران خواهیم بود.

    امام جمعه موقت ورامین بیان داشت: تعطیلی مدارس راهکار مقابله با آلودگی هوا نیست بلکه باید اقدامات مثبت و زیربنایی در دستور کار مسئولان باشد.

    به هر ترتیب امروز آلودگی هوای پایتخت، نفس میلیون ها نفر از مردم استان تهران را تنگ تر از گذشته کرده است و همه چشم انتظار برنامه ها و اقدامات عملیاتی مسئولان هستند، چرا که تعطیلی مدارس راهکار مناسبی برای مقابله با این معضل نیست و بدون تردید سیاست هایی نظیر تمرکززدایی از پایتخت می تواند در این راستا موثر باشد.

    به عقیده مردم و کارشناسان باید موضوع آلودگی هوای تهران مدیریت شود و این امر تنها با عزم همگانی مسئولان و اجرای سیاست های کارآمد محقق خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو