فونیکسریمکسبهتام

مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت:

مدیران سیاسی در چابک سازی صنعت خودرو موفق نبودند

عصر خودرو- انتظارات بالا از صنعت خودرو یکی ازعوامل موثر در توجه بیش از حد و بالا گرفتن موج انتقادها نسبت به این صنعت است.

مدیران سیاسی در چابک سازی صنعت خودرو موفق نبودند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، امیر حسین قناتی، مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت  با بیان این مطلب افزود: سهم بالا و موثر صنعت خودرو در تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی یکی از این دلایل است به نحوی که سهم موثر حدود 5/2 درصدی صنعت خودرو در رشد تولید ناخالص ملی ، سهم 18 درصدی خودرو در رشد بخش صنعت و سهم بالای آن در ایجاد اشتغال با هدایت 60 رشته صنعتی پایین دستی ، از جمله موضوعاتی است که موجب شده تا انتظارات از صنعت خودرو افزایش یابد.
    با این وجود بسیاری از کارشناسان معتقدند صنعت خودرو کشور ما در مقایسه با کشورهای دیگر که سابقه بسیار کمتری در صنعت خودرو دارند دچار عقب ماندگی شدیدی شده اند، موضوعی که قناتی  درباره آن معتقد است: علاوه بر مسایل خارجی ناشی از اعمال تحریم‌ها علیه صنعت خودرو کشورمان، در بعد داخلی نیز برخی موضوعات و سیاستگذاری‌ها موجب شده است تا صنعت خودرو ایران طی سال های گذشته روند توسعه مطلوبی نداشته باشد.
    به گفته او طی سال‌های گذشته به کارگیری مدیران سیاسی که از تجربه مدیریتی مناسبی در صنعت خودرو برخوردار نبوده‌اند، یکی از موانع توسعه صنعت خودرو بوده است مدیرانی که با روی کار آمدن خود موجب شدند تا تعداد پرسنل شرکت‌های خودروسازی هر روز افزایش یافته و این شرکت‌ها فربه شوند. این در حالی است که در همه صنایع به خصوص صنایع خودروسازی ، چابک سازی بنگاه‌ها اصلی پذیرفتنی برای رشد بهره وری و کاهش هزینه سربار تولید محسوب می شود.
    مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت همچنین با  بیان اینکه در چارچوب سیاستگذاری‌های غلط صنعت خودرو نیز می توان به راه اندازی سایت‌های تولید خودرو در برخی کشورهای دنیا بدون توجه به صرفه اقتصادی این گونه خطوط تولید اشاره کرد، نیز گقت: سایت‌هایی که بیشتر بر مبنای مسایل سیاسی و با صرف هزینه‌ها و سرمایه گذاری سنگین شرکت‌های خودروسازی کشورمان راه اندازی شده و اکنون یا نیمه تعطیل بوده و یا بازدهی مناسبی برای برگشت سرمایه گذاری صورت گرفته ندارد.
    او در انتها نیز گفت: برای حل این معضل باید دو راهکار مد نظر سیاستگذاران و مدیران خودروزسای قرار گیرد ، یا باید این سایت‌های تولید فاقد توجیه اقتصادی را تعطیل کنیم و یا این که معادل ظرفیت موجود در این سایت‌ها، تیراژ تولید و عرضه خودرو نیز افزایش یابد تا با کاهش هزینه‌های سربار، این شرکت‌ها چابک شوند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط