فونیکسریمکسبهتام

بررسی پژو ۵۰۸ به بهانه حضور احتمالی آن در بازار ایران

مانور قدرت فرمانده پژو در قلمرو کره ای‌ها

عصر خودرو- برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صنعت خودروی ایران در اسفند ماه سال ۹۴ فرصتی بود تا ایران خودرو و شریک چندین و چندساله‌اش پژو برای اولین بار به طور رسمی محصولاتی را که قرار است در دور تازه همکاری مشترکشان به بازار ایران عرضه کنند، در معرض دید عموم قرار دهند.

مانور قدرت فرمانده پژو در قلمرو کره ای‌ها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، 3مدل 208‌، 301 و 2008 که قرار است تولید آنها در کشورمان آغاز شود و همینطور508 و 308 که ایران خودرو و پژو با آنها نیم‌نگاهی به بازار خودروهای وارداتی ایران نیز خواهند داشت. پژو اگر چه با محصولات خانواده 405 و 206 فروش فوق‌العاده‌ای را در بازار کشورمان  تجربه کرده اما  از حضور در بازار خودروهای وارداتی کشورمان با مدل407 خاطرات چندان خوشی ندارد که دلیل اصلی  این ناکامی را باید قیمت‌گذاری نامعقول ایران خودرو برای 407 در زمان عرضه و ارزش بیشتر رقبای کره‌ای و ژاپنی آن در مقابل رقم پرداختی عنوان کرد. البته نباید این نکته را از قلم انداخت که خودروسازان فرانسوی به‌طور کلی در ساخت خودروهای جمع‌و‌جور عملکرد موفق‌تری دارند و در ساخت خودروهای لوکس و سایز بزرگ  به‌خصوص در سال‌های اخیر علیرغم برخی شایستگی‌هایی که داشتند، توفیق چندانی نیافتند که خودروهایی چون پژو 607، سیتروئن  C6 و رنو ولساتیس را می‌توان مصداق بارز این ناکامی‌ها عنوان کرد. هرچند این روند در حال تغییر و دگرگونی است و حالا فرانسوی‌ها با محصولاتی چون دی‌اس‌، رنو تلیسمان و... گام‌هایشان را محکم‌تر از گذشته برداشته‌اند. اما در این میان نماینده پژو در سگمنت D‌ چه حرف‌هایی برای گفتن دارد؟
    پژو در موتورشو پاریس 2010 از سدان خانوادگی بزرگ جدیدش 508 رونمایی کرد و  درسال 2011 آن را به‌عنوان جانشینی برای 407  به بازار عرضه کرد. 508 نه‌تنها از پلت‌فرمی مشترک (موسوم به PF3) با نسل دوم سیتروئن C5  بهره می‌برد بلکه از نظر فنی نیز اشتراکات زیادی با برادر فرانسوی‌اش دارد و در حال حاضر در سایت‌های تولیدی پژوسیتروئن در ووهان چین، رنس فرانسه و مالزی به تولید می‌رسد. 508 در سال 2015 به منظور به‌روزرسانی و همسان‌سازی  هر‌چه بیشتر چهره  آن با  محصولات جدید پژو فیس‌لیفتی را تجربه کرد که با تغییرات ظاهری چشمگیری در دماغه خودرو نظیر طرح جدید و متفاوت جلوپنجره، سپر جلو و چراغ‌های جلو و تغییراتی نظیر طرح نو سپر و دیفیوزر عقب و گرافیک جدید و جذاب چراغ‌های عقب همراه بود البته دامنه تغییرات در کابین به‌مراتب کمتر و محدودتر بود. در نمای ظاهری 508 کاراکتری خانوادگی و محافظه‌کار با چاشنی اسپرت و هیجان‌انگیز دارد به‌خصوص طراحی با‌صلابت  سه‌رخ عقب آن و ستون C که تا حدود زیادی آن را شبیه به یک سدان کوپه کرده است. با ورود به کابین خودرو خبری از آن ژست اسپرت و هیجان‌انگیز نیست و با فضایی ساده  اما منطقی‌‌، دلنشین‌، نسبتا لوکس و البته با‌کیفیت مطلوب روبه‌رو هستیم. از دیگر نکات جالب توجه در کابین 508 باید به صندلی‌های راحت و بسیار خوب، چینش ‌دلنشین و باظرافت کنسول میانی صندلی‌های جلو و قرارگیری دکمه استارت- استاپ در سمت چپ فرمان اشاره کرد هرچند در این بین سامانه ارتباطی سرگرمی آن چندان در حد انتظار ظاهر نشده و نیاز به ارتقا و به‌روزرسانی آن کاملا احساس می‌شود. فضای سر و پایی که سرنشینان جلو در اختیار دارند مناسب است اما فضای سر و پای عقب اگرچه برای سرنشینان تا قد 180سانتی‌متر قابل قبول است اما نمی‌توان آن را ایده‌آل توصیف کرد. 508 در 3رده تجهیزاتی Allure،Activeو GT Line عرضه می‌شود که GT Line به‌عنوان مجهزترین نسخه از لیست بلندبالایی از تجهیزات رفاهی و ایمنی نظیر‌ سامانه ورود بدون کلید، سانروف، فرمان الکتریکی، شیفتر تعویض دنده پشت فرمان، مانیتور لمسی 7 اینچی‌، هدآپ دیسپلی‌، رهیاب ماهواره‌ای، صندلی برقی راننده با حافظه و ماساژور، ترمز پارک الکتریکی، کروز کنترل، سنسورهای پارک جلو وعقب به همراه دوربین دنده عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک چهارگانه‌‌، سامانه هشداردهنده نقاط کور، سامانه کنترل پایداری الکترونیکی، سامانه کنترل لغزش، سامانه کمکی ترمز، سامانه کمکی کنترل پایداری خودرو در سر پیچ‌ها، سامانه کمکی حرکت در سراشیبی‌، سامانه کنترل فشارباد تایرها  و 6 ایربگ بهره می‌برد. در بخش فنی گستره‌ای از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی برای 508 قابل سفارش است که در بین پیشرانه‌های بنزینی می‌توان گفت نسخه4 سیلندر 1.6  لیتری توربو با قدرت 165 اسب بخار و گشتاور 240 نیوتن‌متری که با یک گیربکس شش‌سرعته دستی یا شش‌سرعته اتوماتیک جفت و جور می‌شود شانس بیشتری برای عرضه در کشورمان دارد که این سدان  1414 کیلوگرمی با اتکا به آن می‌تواند  شتاب صفر تا صد 9.1 ثانیه‌ای را به ثبت برساند‌. در بحث کیفیت سواری باید 508 را خودرویی با سواری نرم‌، روان و راحت  دانست که هندلینگ قابل ستایش و کیفیت سواری بسیار خوبی  را از خود به نمایش می‌گذارد‌‌، گیربکس شش‌سرعته اتومات آن نیزهماهنگی مطلوبی با پیشرانه داشته  و ضمن پایداری قابل قبول از نظر مصرف سوخت نیز (نسبت به کلاسی که در آن قرار دارد‌) به‌صرفه و اقتصادی عمل می‌کند.
    508 در بازار اروپا رقبای صاحب‌نام و قدرتمندی چون فولکس واگن پاسات‌، اشکودا ساپرب و فورد موندئو را پیش روی خود دارد که از محبوبیت و فروش بیشتری نسبت به آن برخوردارند و در واقع 508 بخش قابل ملاحظه‌ای از فروش جهانی‌اش را مدیون بازار چین است. همچنین 508 در صورت ورود به بازار کشورمان  باید با رقبای باسابقه و محبوبی چون هیوندای سوناتا و کیا اپتیما سرشاخ شود؛ ضمن آنکه رنو با نماینده لوکس‌، جذاب و خوش‌ساختش تلیسمان زنگ خطر را برای مدعیان سنتی این کلاس به صدا در آورده تا مشخص شود 508 به هیچ‌وجه کار آسانی پیش رو ندارد و برای موفقیت نیاز به قیمت‌گذاری معقولانه درکنار بهره‌مندی از سطح تجهیزات قابل توجه دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو