فونیکسریمکسبهتام

بررسی ویژگی‌های تویوتا لندکروزر و نیسان پاترول در منطقه آزاد اروند

دوئل سنگین‌وزن‌های شرقی

عصر خودرو- در بین کمپانی‌های خودروساز مرسوم است که در هر کلاس و سگمنت خودرویی، رقیبی برای تصاحب بخشی از بازار دست و پا کنند. این دسته‌بندی‌ها در بعضی مواقع از رقابت گذر می‌کند و به تعصب بدل می‌شود. نیسان پاترول و تویوتا لندکروزر از این دسته هستند.

دوئل سنگین‌وزن‌های شرقی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این دو اتومبیل شاسی‌بلند فول‌سایز از اوایل دهه 50 میلادی رقیب یکدیگر هستند و هر‌کدام طرفداران خاص خود را دارند.  در بین برندهای ژاپنی تویوتا در جایگاه نخست در واردات خودرو قرار دارد. برندهایی همچون لکسس، نیسان و هوندا در رده‌های بعدی قرار دارند و کمتر وارد شده‌اند. تویوتا لندکروزر و نیسان پاترول به طور طبیعی به واسطه کلاس و مهم‌تر از آن دسته قیمتی که در آن قرار می‌گیرند، حجم ناچیزی از بازار را در اختیار دارند.
    به طور کلی محصولات نیسان به خاطر قیمت بالاتر، شناخت کمتر مردم نسبت به خودروهای روز این برند، قطعات کمیاب‌تر و... محدود‌تر وارد شده‌اند. این مسئله باعث شد که خودروی با‌کیفیتی مانند پاترول که خاطره خوشی برای ایرانیان دارد، از چشم خریداران این کلاس پنهان بماند. نیسان پاترول در منطقه آزاد اروند به همین دلایل شاید کمتر از انگشتان یک دست وارد شده باشد. در حالی‌که لندکروزر بسیار بیشتر وارد شده و در جای جای نقاط شهر می‌توان آن را دید. نکته دیگر با اینکه پاترول و لندکروزر در یک کلاس قرار می‌گیرند، ولی ابعاد بزرگ‌تر پاترول باعث شده تا در نظر عده‌ای بیش از حد بزرگ باشد و آنها را از انتخاب پاترول منصرف سازد.

    بازار دست دوم‌
    مسئله‌ای که در بین خودروهای منطقه آزاد وجود دارد، این است که بیشتر خودروها در سال اول افتی معادل 10درصد از قیمت اولیه خود را دارند. حال اگر سابقه رنگ‌شدگی یا اشکالات فنی هم در پرونده اتومبیلی وجود داشته باشد، میزان افت قیمت باز هم بیشتر خواهد بود. لندکروزر به‌واقع خودرو محبوبی بین عوام است، از این رو در هنگام فروش افت نسبتا کمتری نسبت به پاترول دارد. به‌رغم اینکه پاترول در کشورهایی که بازار خودرو بدون محدودیتی دارند، همانند کشورهای حاشیه خلیج فارس به دلایلی از جمله قابلیت‌های آفرود و رمل‌نوردی قابل تامل، کیفیت مثال‌زدنی، لوکس‌تر بودن پاترول نسبت به لندکروزر بسیار محبوب است. اما در منطقه آزاد اروند و در مجموع در همه مناطق آزاد وضعیت مشابهی دارد و کمتر وارد شده و به طبع در هنگام فروش استقبال کمتری صورت می‌گیرد.

    نیسان پاترول
    طی بررسی‌هایی که کارشناسان خارجی روی پاترول انجام دادند، پاترول در مسیرهای آسفالت به طرز حیرت‌‌انگیزی سواری نرم و بدون تنشی را ارائه کرد. به لطف پیشرانه 5.6 لیتری قدرتمند در هر حالتی نیروی کافی برای طی مسیر تامین می‌شد. از ویژگی‌های بارز این موتور مانند تزریق مستقیم سوخت و زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها می‌توان اشاره کرد. نتیجه این تمهیدات تولید 400 اسب بخار نیرو و 560 نیوتن‌متر گشتاور است. هماهنگی موتور و گیربکس 7 دنده اتوماتیک مجهز به تکنولوژیASC (نوعی سیستم الکترونیکی است که با محاسبه اطلاعات مسیر و سرعت خودرو مناسب‌ترین دنده را انتخاب می‌کند.) در این خودرو بسیار مثال‌زدنی است و راننده در همه وضعیت‌ها گشتاور لازم را در اختیار دارد. نیسان پاترول از سیستم تعلیق مستقل دوبل جناغی استفاده می‌کند. این سیستم علاوه بر اینکه در حالت خارج جاده‌ای کارآمد است در مسیرهای هموار هم سواری نرمی را ارائه می‌کند. در کنار استفاده از این سیستم تعلیق  بهره‌گیری از سیستم الکترونیکی ابداعی نیسان با عنوان کنترل هیدرولیکی بدنه یا HBMC باعث می‌شود تا با تنظیم کمک فنرهای هیدرولیکی در سر پیچ‌ها و هنگام دور زدن تعادل خودرو بهتر حفظ شود. همچنین توانایی جذب ضربات حاصل از ناهمواری‌های مسیر افزایش یابد.  سیستم چهار چرخ متحرک نیسان را می‌توان برای حالت‌های مختلفی مانند شن، آسفالت، برف و حالت سنگ‌ریزه ‌ انتخاب کرد. سیستم کمکی دیگری که در پاترول وجود دارد، قفل دیفرانسیل عقب و ترمز فعال نام دارد. قفل دیفرانسیل الکترونیکی به راننده این اختیار را می‌دهد تا با تقسیم گشتاور بر سر چرخ‌ها به آسانی از گِل یا ماسه نرم اتومبیل را خارج کند. سامانه کمکی شروع حرکت در سربالایی و در سرازیری که با HAC و  HBC شناخته می‌شود.

    تویوتا لندکروزر
    تویوتا لندکروزر سری 200 اولین بار در سال 2007 معرفی شد. تویوتا لندکروزر در سال 2016 پس از انجام یک سری اصلاحات در بخش طراحی از چهره‌ای به‌روز و چشم‌نواز بهره‌مند شده است. لندکروزر نسبت به پاترول وضعیت مسیر را بهتر به راننده منتقل می‌کند. لندکروزر از سیستم تعلیق مستقل دوبل جناغی استفاده می‌کند. در تغییر مسیر ناگهانی احساس از دست رفتن تعادل وجود دارد که البته تا حدی کنترل شده است، اما در مجموع رضایت‌بخش نیست. فرمان لندکروزر در بیشتر موقعیت‌ها به خوبی عمل می‌کند و وضعیت مسیر و چرخ‌ها در لندکروزر بهتر به راننده منتقل می‌شود. گیربکس 8 دنده اتوماتیک لندکروزر V8 بسیار هوشمند عمل می‌کند و در هر موقعیتی با انتخاب دنده مناسب گشتاور لازم را در اختیار راننده می‌گذارد. اگر در بخش شتاب بخواهیم مقایسه‌ای داشته باشیم، نیسان پاترول با شتاب 6.6 ثانیه‌ای که در کاتالوگ آمده است، نسبت به لندکروزر با شتاب 7 ثانیه‌ای وضعیت بهتری دارد، که البته در عمل هم این قضیه اثبات شد. از جمله سیستم‌های کمکی در لندکروزر می‌توان به KDSS‌ یا سیستم تعلیق جنبشی پویا اشاره کرد. KDSS   مشابه  HBMC در پاترول نوعی سیستم ثبات پایداری اتومبیل است که به وسیله سیلندرهای هیدرولیکی که در محورهای جلو و عقب قرار گرفته‌اند، به حفظ تعادل خودرو کمک می‌کنند. KDSS به طور دائمی در مدار نیست، تنها زمانی که در مسیرهای خارج از جاده درحرکت باشید، با کم شدن فشار هیدرولیک روی یک چرخ وارد مدار می‌شود. از جمله امکانات قابل ذکر برای لندکروزر می‌توان به ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، کروز کنترل تطبیق‌پذیر، رینگ‌های 20 اینچی آلیاژی، سامانه کنترل خزش، دوربین 360 درجه و 10 ایربگ اشاره کرد.

    تامین قطعات امری حیاتی در موفقیت یک خودرو‌
    هم‌اکنون شرایط ورود قطعات برای هر دو خودرو به صورت آزاد فراهم است. قطعات مصرفی نیسان پاترول در بسیاری موارد اشتراکاتی با لندکروزر دارند، نظیر استفاده از روغن موتور مشترک، اما در بخش قطعات غیر‌مصرفی همانند قطعات تزییناتی، بدنه و... لندکروزر وضعیتی به‌مراتب بهتر دارد. ضمن اینکه مالکان لندکروزر می‌توانند برای تعمیرات و سرویس‌های خودروشان علاوه بر نمایندگی فعال به تعمیرگاه‌های متفرقه مراجعه کنند و از آشنایی تعمیرکاران با اتومبیلشان بهره ببرند. در صورتی که پاترول در نظر بیشتر تعمیرکاران خودرویی جدید محسوب می‌شود، که آشنایی کمتری با آن دارند. قطعات مصرفی یا غیر مصرفی پاترول در بیشتر موارد باید با سفارش‌گذاری نزد واردکنندگان قطعات که این روزها‌ تعدادشان  در مناطق آزاد کشور در حال افزایش است، انجام شود.

    کلام آخر
    اگر به دنبال برند معتبر و فعال در کشورهای حاشیه خلیج فارس، خاص بودن، شتاب بالاتر نسبت به لندکروزر و توانایی‌های آفرود مناسب هستید، بدون‌شک انتخاب شما پاترول خواهد بود. اما اگر بازار دست دوم، تامین قطعات و مکانیک ماهر برای شما اولویت دارند، انتخاب شما لندکروزر خواهد بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو