فونیکسریمکسبهتام

سفیر ایران در فرانسه در گفت و گوی اختصاصی با «عصر خودرو»:

قرارداد با فورسیا در جهت تحقق یکی از اهداف بزرگ دولت بود

عصر خودرو- سفیر ایران در فرانسه در پاسخ به این سوال که آیا جوینت ونچر رایزکو – کروز و فورسیا بعد از قرارداد با رنو و پژو بزرگترین قرارداد دو کشور لقب می گیرد، گفت: همانطور که می دانید همکاری های بین جمهوری اسلامی ایران و شرکت های فرانسوی در زمینه خودرو پیشرفت نسبتا خوبی داشته است.

قرارداد با فورسیا در جهت تحقق یکی از اهداف بزرگ دولت بود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، آهنی افزود: قراردادهای مهمی طی یکی دو سال اخیر امضا شده که متکی بر سرمایه گذاری های مشترک بوده اند و در این قراردادها بر اساس اطلاعات موجود سه هدف مهم مد نظر بوده است.اولین مورد بحث انتقال تکنولوژی است و گام بعدی به افزایش هرچه بیشتر تولیدات داخلی و سهم تولیدات داخلی در میان خودروهای تولیدی می پردازد و هدف سوم نیز در واقع توسعه صادرات خودرو به خارج از کشور علاوه بر مصارف داخلی است .
    وی گفت: قراردادی که امروز مابین فورسیا، شرکت مهم و معروف فرانسوی در تولید قطعات خودرو با طرف ایرانی امضا شد در کمک به تحقق این اهداف نقش بسیار مهمی خواهد داشت. این قرارداد هم از بعد دستیابی به این اهداف مهم است و هم در جهت تحقق یکی از اولویت های مهم دولت در خصوص ارتقای کیفی محیط زیست اهمیت دارد.
    سفیر ایران در فرانسه با  اشاره به اینکه آلایندگی های ناشی از اتومبیل ها یکی از مشکلات جدی امروز به خصوص در سطح شهرهای بزرگ است، افزود: این همکاری که در جهت ساخت قطعات مقابله با آلاینده ها در تولید اگزوزها است می تواند نقش بسیار مؤثری در بهبود محیط زیست تهران و دیگر شهرهای بزرگ و در کل ارتقای محیط زیست داشته باشد، از این رو قراردادی بسیار مهم خواهد بود و ما امیدواریم این همکاری ها بتواند با سرعت بیشتری جامه عمل بپوشد.
    وی در ادامه در خصوص حجم همکاری های ایران و فرانسه به خصوص در صنعت خودرو و  وضعیت ارتباطات بانکی مابین دو کشور، گفت: مشکل بانکی ای که در حال حاضر وجود دارد در واقع به مشکلاتی که از جانب آمریکایی ها ایجاد شده بر می گردد و متأسفانه هنوز هم با شگردهایی که به کار می برند سعی در ایجاد مانع می کنند تا همکاری های بین شرکت های اروپایی از جمله فرانسوی ها و بانک های اروپایی با ایران تسهیل نشود. منتها با توجه به اهمیت همکاری های اقتصادی و صنعتی بین ایران و اروپا، بر اساس اطلاعات ما دولت های اروپایی هم از این رویکرد آمریکا عصبانی هستند و هم در جهت فراهم کردن بستر لازم جهت ارتقاء همکاری شرکت هایشان با شرکت های ایرانی تلاش های زیادی را داشته اند. علاوه بر این سعی دولت فرانسه در این است که بانک های کوچکتری که منافع کمتری در بازار آمریکا دارند را با چراغ سبز و پشتیبانی و تشویق برای تسهیل همکاری شرکت های فرانسوی با ایران ترغیب کند. این تلاش ها ادامه دارد و ما خوشبین هستیم که انشاالله بتوانیم شاهد متقاعد شدن هرچه سریعتر بانک های بزرگ اروپایی برای تسهیل این روند باشیم.
    آهنی در انتها با اشاره به تمدید ده ساله تحریم های جمهوری اسلامی ایران که شب گذشته از سوی دولت آمریکا اتفاق افتاد، افزود: این اتفاق برای وجهه بین اللملی دولت آمریکا یک گام بسیار تاسف بار بود، زیرا برجام یک معاهده بین ایران و آمریکا نبوده بلکه بین جمهوری اسلامی ایران و چندین طرف دیگر در صحنه بین المللی صورت گرفته و هرگونه خدشه در این تعهد که دولت آمریکا یکی از طرفین آن بوده می تواند ضربه سنگینی به تصویر این کشور در صحنه بین المللی بزند و قطعا این امر با واکنش طرف های دیگر این معاهده مواجه خواهد بود. امروز نیز وزارت امور خارجه کشورمان موضعی را در این رابطه اعلام کرد و بدون تردید هرگونه اخلال و  خدشه ای در پیشبرد برجام تبعات سیاسی حقوقی و بین المللی برعهده دولت آمریکا خواهد گذاشت و این کشور باید مسئولیت عواقب آن را پذیرا باشد. این یکی از مواردی است که گزارش آن به کمیسیون مشترک پیش بینی شده برای برجام ارجاع داده خواهد شد و برای بررسی آن از طرف جمهوری اسلامی ایران سناریوهای مختلف مطمئنا مورد مطالعه قرار خواهد گرفت و براساس هر نوع حرکت واکنش مناسبی را نشان خواهد داد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط