فونیکسریمکسبهتام

نوبخت با تشریح جزئیات لایحه بودجه ۹۶ خبر داد

دولت برنامه‌ای برای گرانی سوخت ندارد

عصر خودرو- رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان این که دولت هیچ‌گونه برنامه‌ای برای افزایش قیمت حاملهای انرژی ندارد و سال آینده قیمت بنزین افزایش نخواهد یافت از پیش بینی رشد ۷.۷ درصدی اقتصاد در سال آینده خبر داد.

دولت برنامه‌ای برای گرانی سوخت ندارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم ، محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز با تشریح جزئیات لایحه بودجه سال 96 کل کشور گفت: رقم بودجه کل کشور برای سال آینده 1085 هزار میلیارد تومان تعیین شده که این رقم با رشد 10.9 درصدی نسبت به بودجه سال جاری در نظر گرفته شده است.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه پیش‌بینی تورم برای سال آینده را بین 7 تا 8 درصد اعلام کرد و گفت: این بودجه نه انقباضی و نه انبساطی  است.

    وی گفت: از کل رقم بودجه 371 هزار میلیارد تومان به بخش عمومی و 757 هزار میلیارد تومان به شرکت ها، اختصاص یافت.

    نوبخت افزود: رشد کل بودجه 10.9 درصد، رشد بودجه عمومی 10.6 درصد و رشد بودجه شرکتها و موسسات 10.8 درصد لحاظ شده است که با توجه به نرخ تورم بودجه سال 96 نه انقباضی است و نه انبساطی.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بودجه عمومی از دو بخش منابع و مصارف تشکیل شده است که منابع عمومی رقم 320 هزار میلیارد تومان و منابع اختصاصی 51 هزار میلیارد تومان می‌باشد که رشد 24.4 درصدی را داشته است.

    نوبخت ادامه داد: منابع عمومی از 3 محل تامین می‌شود که عبارتند از 159 هزار میلیارد در سرفصل درآمد، 116 هزار میلیارد تومان واگذاری داراییهای سرمایه‌ای مثل نفت و 44 هزار میلیارد تومان از طریق واگذاریهای داراییهای مالی به دست می‌آید.

    وی تصریح کرد: در سال 96، 111 هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت تامین می‌شود که قسمت عمده‌ای از رقم واگذاریهای داراییهای سرمایه‌ای را شامل می‌شود.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در سال 96، 262 هزار میلیارد تومان به تملک داراییهای سرمایه‌ای و 21 هزار میلیارد تومان به خرید اوراق مالی اختصاص یافته است.

    نوبخت درباره اعتبارات هزینه‌ای در سال 96، گفت: 72 هزار میلیارد تومان برای رفاه اجتماعی، 47 هزار میلیارد تومان در بخش آموزش و تحقیقات، 17 هزار میلیارد تومان به حوزه دفاع و امنیت و 11 هزار میلیارد تومان به بخش سلامت اختصاص یافته است.

    وی افزود: بودجه رفاه اجتماعی نسبت به سال 92، 93 درصد، بودجه بخش آموزش و تحقیقات 116 درصد و بخش دفاع و امنیت رشد 128 درصدی را تجربه می‌کند.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه، در خصوص ویژگیهای کلی لایحه بودجه سال 96، گفت: این لایحه بودجه در چارچوب برنامه ششم و سیاستهای اقتصاد مقاومتی، سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص برنامه ششم آماده شده است.

    معاون رئیس جمهور به موضوع اختصاص 10 هزار میلیارد تومان به حوزه‌های آب، محیط زیست، فاضلاب و حمل و نقل اشاره کرد و گفت: در بودجه 96،‌ هزار میلیارد تومان به اشتغال جوانان از طریق ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت برای عموم جوانان جویای کار اختصاص می‌یابد.

    وی افزود: در سال 96، 14 هزار میلیارد تومان برای تامین بار مالی افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان لحاظ شده است. همچنین برای رفع آلودگی هوای شهرها و مقابله با ریزگردها 150 میلیارد تومان اختصاص می‌یابد.

    نوبخت ادامه داد: تاکنون 34 هزار تاکسی فرسوده از ناوگان حمل و نقل خارج شده و از این فرآیند برای 10 هزار وانت فرسوده در امسال ادامه می‌یابد.

    سخنگوی دولت با اشاره به ویژگیهای کلان بودجه سا ل96، گفت: در سال 96 رشد اقتصادی 7.7 درصدی، رشد سرمایه‌گذاری 12.3 درصدی، نرخ تورم 7.6 درصدی، و رشد نقدینگی 19 درصدی پیش‌بینی می‌شود.

    وی در خصوص بودجه بخش کشاورزی در لایحه دولت نیز گفت: در سال 92، 42 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری می‌شد در حالیکه امسال این رقم به 12 میلیون تن و به ارزش ریالی 14 هزار و 700 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است و بودجه بخش کشاورزی در سال 96 نسبت به سال 95، 63 درصد افزایش یافته است.

    نوبخت درباره هزینه‌های مربوط به یارانه‌ها در بودجه 96 گفت: ماهیانه 3 هزار و 400 میلیون تومان به 76 میلیون نفر تحت عنوان یارانه نقدی پرداخت می‌شود. درآمد دولت از هدفمندی یارانه‌ها از 3 محل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با سهم 21 هزار میلیارد تومان، شرکت ملی گاز با سهم 8 هزار میلیارد تومان و همچنین توانیر با سهم 2 هزار و 200 میلیارد تومان تامین می‌شود.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص درآمدهای نفتی در بودجه سال 96، گفت: 110 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی حاصل فروش متوسط 2.5 میلیون بشکه نفت در روز با نرخ 50 تا 55 دلار با قیمت ارز 3300 تومان می‌باشد که سهم دریافتی دولت دو سوم درآمد کلی است و یک سوم مابقی به صندوق توسعه ملی اختصاص پیدا می‌کند.

    وی افزود: در تبصره 14 لایحه بودجه 48 هزار میلیارد تومان به عنوان منابع طرح هدفمندی یارانه‌ها در نظر گرفته شده و دولت هیچ‌گونه برنامه‌ای برای افزایش قیمت حاملهای انرژی ندارد و به این ترتیب سال آینده قیمت بنزین افزایش نخواهد یافت.

    نوبخت در خصوص مبارزه با فساد اداری گفت: با ایجاد شفافیت فرصت بای تخلف بوجود نمی‌آورد. در لایحه بودجه 96  به صراحت آمده است که هیچ دستگاهی نمی‌تواند حسابی غیر از حسابی که در خزانه‌داری کل وجود دارد برای خود داشته باشد. همچنین یک سامانه تعریف شده که همه دریافیتهای یک فرد به عنوان کارمند دولت در آن ثبت می‌شود. بر این اساس همه دریافتی مقامات باید زیر 10 میلیون تومان باشد و از طریق همین سامانه دریافتیهای افراد با حقوق بالا اعلام می‌شود.

    معاون رئیس جمهور ادامه داد: 93 هزار و 470 پرونده در خصوص حقوقهای نجومی بررسی شده و تنها 397 پرونده مربوط به دریافت حقوق بیش از 20 میلیون تومان بوده که بالاترین نرخ نیز 60 میلیون تومان بوده است.

    وی افزود: حقوقهای بالای 20 میلیون تومان نجومی محسوب شده و مجموع حقوقهای نجومی پرداخت شده 23 میلیارد تومان بوده و بر اساس اعلام دیوان محاسبات این مبالغ باید به خزانه‌داری کشور بازگردد.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تحولات اخیر بازار ارز گفت: ارز مبادله‌ای امروز در بانک مرکزی به قیمت 3200 تومان و در سال آینده 3300 تومان عرضه می‌شود. دولت به هیچ عنوان از افزایش نرخ ارز استقبال نمی‌کند و باید نرخ یکسان آتی در همین حدود قیمت برای دلار تنظیم شود.

    نوبخت افزود: سال گذشته نیز نرخ دلار به 3700 تومان رسیده بود به همین جهت نرخی که امروز در بازار وجود دارد بی‌ثبات بوده و قطعا کاهش می‌یابد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو