فونیکسریمکسبهتام

تقاضای مترو از دولت برای تهاتر بدهی‌ها

عصر خودرو- مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران از بی‌توجهی دولت به وضعیت مترو و نیز عدم تهاتر بدهی‌ها گلایه کرد.

تقاضای مترو از دولت برای تهاتر بدهی‌ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، دکتر احمدی‌بافنده ظهر امروز در نشست خبری که در حاشیه سومین نمایشگاه تولیدات داخلی و صنعت مترو برگزار شد با اشاره به پیشنهاد قالیباف مبنی بر نیم‌بها شدن بلیت برای سربازان گفت: این پیشنهاد شهردار تهران قطعا در لایحه بهای خدمات مترو به شورای شهر لحاظ می‌شود.

    وی با بیان اینکه مترو تهران از  5:30 صبح آماده خدمت‌رسانی به مسافران است، گفت: بسیاری از خطوط مترو از نزدیکی پادگان‌ها و مراکز عمومی شهر عبور می‌کنند و استفاده از مترو می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای سربازان باشد.

    مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران درخصوص دستاوردهای سومین نمایشگاه تولیدات داخلی در صنعت مترو گفت: صنعت مترو یک صنعت های‌تک و جوان است و قطعا آینده بی‌نظیری در انتظارش قرار دارد.

    احمدی‌بافنده با بیان اینکه امسال توانستیم از حضور شرکت‌های علمی و دانشگاه‌ها در این نمایشگاه بیشتر بهره ببریم ادامه داد: تولید محصولات دانش بنیان یک ریسک است اما اگر می‌خواهیم در هر صنعتی خودکفا شویم، باید در ابتدا به محصولات دانش‌بنیان دست پیدا کنیم.

    وی با بیان اینکه برخی از قطعات مترو دارای دانش 20 سال قبل هستند، گفت: بسیاری از قطعات مترو آلانوگ بوده و حتی امروز دیگر در بازار یافت نمی‌شوند و باید با کمک جامعه علمی و دانشگاهی قطعاتی جدید، چابک‌تر و ارزانتر بسازیم و برهمین اساس به موضوع همکاری و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان توجه بیشتری شود.

    مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با بیان اینکه کیفیت و استاندارد قطعات در مترو بسیار مهم است و نمی‌توانیم با جان مردم ریسک کنیم، گفت: سرعت و سرفاصله مترو حتی قابل مقایسه با راه‌آهن نیز نیست چراکه هر 4 دقیقه یک بار یک قطار با چند هزار مسافر وارد ناوگان می‌شود.

    احمدی‌بافنده با اشاره به بازدید سورنا ستاری معاون علمی رییس جمهور از این نمایشگاه گفت: 3 آیتم را با معاون علمی رییس جمهور مطرح کردیم که در این دیدار عنوان شد شرکت‌هایی که می‌خواهند قطعات مترو را بسازند باید از لحاظ بودجه تحقیقاتی به آنها کمک شود.

    وی با بیان اینکه سفارش قطعات مترو پرحجم نیست و تولیدکننده نمی‌تواند سود بالایی داشته باشد، گفت: اگر در هزینه تحقیقات به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک شود، قیمت محصولات بالا نمی‌رود و به همین دلیل از آقای ستاری خواستیم که در بودجه تحقیقاتی معاونتش، به شرکت‌های دانش‌بنیان طرف قرارداد با مترو نیز کمک کند.

    مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم قطعات مترو انحصارا توسط تعدادی از شرکت‌ها ساخته شود و خواهان ورود شرکت‌های دیگر هستیم، ادامه داد: با این حال گاهی دیده می‌شود که تنها یک یا دو شرکت قطعات مورد نیاز ما را تأمین می‌کنند و این در حالی است که براساس آیین‌نامه مالیاتی باید شرکت‌ها در مناقصه حضور یابند، اما گاهی به دلیل کم بودن شرکت‌ها این مهم محقق نمی‌شود و برهمین اساس از آقای ستاری خواستیم که شرکت‌های خصوصی تولیدکننده قطعات مترو از امتیاز شرکت‌های دانش‌بنیان بهره‌مند شوند.

    احمدی‌بافنده در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بخش زیادی از نیازهای مترو پیچیده است، گفت: به معاون علمی رییس جمهور پیشنهاد دادیم که دانشگاه‌ها و مراکز علمی به طور خاص پاسخگویی به نیازهای پیچیده مترو را در دستور کار قرار دهند.

    وی با بیان اینکه معاون علمی رییس جمهور قول داده است که در پیگیری نیازهای مترو با شهرداری همکاری کند، گفت: قرار است پس از اتمام نمایشگاه با معاون ستاری جلساتی را در راستای تدوین تفاهم‌نامه‌ای برگزار کنیم تا متروی تهران به عنوان بازار قطعات دانش‌بنیان از حمایت تحقیقاتی مراکز علمی بهره‌مند شود.

    مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور شرکت تولیدکننده درهای حائل در این نمایشگاه تصریح کرد: شورای شهر به ما یک ماه فرصت داده است تا در مورد نصب درهای حائل در مترو بررسی لازم را انجام دهیم و امروز باید بگویم که خوشحالیم یک تولیدکننده داخلی این درهای حائل را ساخته و در این نمایشگاه نیز حضور دارد و قطعا در پاسخ به نیاز شورای شهر تهران، این درها بررسی خواهند شد.

    احمدی‌بافنده همچنین با بیان اینکه خوشبختانه پس از بیانات مقام معظم رهبری درخصوص اقتصاد مقاومتی و استفاده از توان داخلی کسی مقاومتی در استفاده از تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان ندارد، افزود: حضور آقای ستاری نشان‌دهنده توجه دولت است و باید بگویم که امروزه برای رشد چشمگیرتر نیازمند باور صنعت‌گران، همراهی دانشگاه‌ها و توجه بیشتر دولت‌ها هستیم.

    وی همچنین از پیشنهاد افزایش 50 درصدی بودجه مترو نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: با افتتاح ایستگاه‌های خط 6 و 7 مترو و همچنین فرودگاه امام خمینی (ره)، تعداد ایستگاه‌ها به 140 می‌رسد که برهمین اساس نیازمند هستیم بودجه مترو برای سال آینده افزایش چشمگیر بیابد تا بهترین خدمت‌رسانی را برای مردم داشته باشیم.

    مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با بیان اینکه ما در پیشنهادات افزایش 50 درصدی بودجه مترو را داده‌ایم، اظهار کرد: امیدواریم بودجه پیشنهادی ما در شورای شهر تهران تصویب شود.

    احمدی‌بافنده همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه آماری از عملکرد 11 ساله مترو گفت: جمع طول خطوط با احتساب خطوط فعال در پایانه‌ها 188 کیلومتر است که تاکنون 106 ایستگاه مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

    وی با بیان اینکه در سال 84 تنها 358 ناوگان در مترو وجود داشت، افزود: امروز خوشبختانه پس از 11 سال این عدد به 1287 رسیده است.

    مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با بیان اینکه در سال 84، تنها 240 میلیون سفر در سال ثبت شده است، گفت: سال گذشته 700 میلیون سفر و امسال نیز 800 میلیون سفر با مترو ثبت شده است و امیدواریم سال آینده بیش از 1 میلیارد سفر با مترو ثبت شود.

    احمدی‌بافنده با اشاره به اینکه 20 درصد سفرهای تهرانیان با مترو انجام می‌گیرد، گفت: در گذشته تنها 10 درصد سفرها با مترو انجام می‌گرفت و این در حالی است که بیشتر سفرها برای خط یک ثبت شده است به گونه‌ای که 32 درصد جابه‌جایی‌ها با خط یک بوده است.

    وی با بیان اینکه 27 درصد سفرها با خط 2، 6 درصد با خط 3، 25 درصد با خط 4 و 10 درصد سفرها با خط 5 صورت می‌گیرد، گفت: سرفاصله خط یک و 2 مترو در سال 84 زیر 10 دقیقه و در خط 5 حدود 20 دقیقه بود اما حالا سرفاصله قطارها در خط یک 5 دقیقه و در خط 2 و چهار با ارسال قطارهای فوق‌العاده به کمتر از 6 دقیقه رسیده است و این در حالی است که سرفاصله در خط 3 ، 16 دقیقه و در خط 5 نیز به 10 دقیقه کاهش یافته است.

    مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران همچنین به اختلاف مترو و اداره برق اشاره کرد و گفت: ما مصرف کننده برق هستیم و احتیاج به پشتیبانی اداره برق داریم و نمی‌توانیم با وجود پست‌های فعلی برق بیش از این به تعداد ناوگانمان اضافه کنیم چراکه اگر برقی نباشد که قطارها حرکت کنند، اضافه کردن قطارها فایده‌ای ندارد.

    احمدی‌بافنده با بیان اینکه مترو توانسته در 11 سال اخیر از انتشار 14 هزار تن مواد آلاینده به هوا جلوگیری کند، گفت: تقویت هرچه بیشتر مترو در کاهش آلودگی هوا موثر خواهد بود.

    وی همچنین درخصوص اخذ مالیات از شرکت مترو توسط دولت نیز گفت: امروز شرکت مترو به عنوان یک شرکت تجاری زیان‌ده شناخته شده است که حدودا ماهی 70 میلیارد تومان هزینه جاری دارد که 50 میلیارد تومان آن توسط شهرداری برای پرداخت حقوق تأمین می‌شود و مابقی از طریق فروش بلیت، ثبت تبلیغات و... تامین می‌شود، اما حالا دولت از ما می‌خواهد که مالیات خود را بپردازیم و این در حالی است که برخی پرسنل ما را به دلیل 150 میلیارد تومان بدهی سنواتی ممنوع‌الخروج کرده‌اند.

    مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با بیان اینکه حجم بدهی دولت به مترو براساس مصوبه مجلس 430 میلیارد تومان است و مترو تنها 150  میلیارد تومان بدهی مالیاتی دارد، گفت: ما به زور حقوق پرسنل خود را تامین می‌کنیم و به دولت پیشنهاد کرده‌ایم که بخشی از بدهی سنواتی خود را با بدهی مالیاتی مترو تهاتر کند، اما این اقدام را انجام ندادند و گفتند حساب‌ها و جیب‌ها با هم متفاوت هستند.

    احمدی‌بافنده با بیان اینکه حداقل کاری که دولت می‌توانست انجام دهد، تهاتر بدهی‌ها با یکدیگر است، گفت: ما به اداره برق اعلام کرده‌ایم که از دولت طلب داریم و پول برق را تهاتر کنند اما این مساله محقق نشد و باید بگویم دولت حداقل می‌توانست پشتیبانی نامحسوس داشته باشد.

    وی با بیان اینکه دولت به دلیل تحریم نمی‌تواند قطار به مترو بدهد، اما می‌توانست بدهی‌ها را تهاتر کند، گفت: 3 ماه حقوق پرسنل مترو 155 میلیارد تومان می‌شود و ما برای پرداخت این بدهی مالیاتی اقدام به پرداخت قسطی آن کردیم و من نمی‌توانم پول 15 هزار پرسنل مترو را به دلیل بدهی مالیاتی ندهم.

    مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با اشاره به حادثه راه‌آهن سمنان گفت: مترو تهران خطرپذیرتر از راه‌آهن است چراکه 4 دقیقه یک بار یک قطار با صدها مسافر وارد ناوگان می‌شود و باید دولت مشکلات مالی مترو را جدی‌تر بگیرد و نه اینکه ما را وارد یک مخمصه مالی کند.

    انتهای پیام

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو