فونیکسریمکسبهتام

کنترل بازار خودرو با نوسان در عرضه؟

عصر خودرو- در حالی سه‌شنبه‌ گذشته معاون وزیر صنعت طی نامه‌ای به مدیران دو شرکت خودروساز خواستار حذف اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار شد که در حال حاضر به‌دلیل نوسان در عرضه، قیمت برخی خودروهای داخلی در بازار روند صعودی پیدا کرده است.

کنترل بازار خودرو با نوسان در عرضه؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، در این زمینه برخی دست‌اندرکاران بازار معتقدند که خودروسازان با ابزار عرضه، سعی در کنترل بازار به نفع خود دارند؛ موضوعی که طی هفته‌های اخیر نوسان قیمت خودروها را به‌دنبال داشته است. بر همین اساس منصور معظمی، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران طی نامه‌ای به دو شرکت خودروساز خواستار حذف بازار دلالی در بازار خودرو شد و تاکید کرد که عرضه خودرو به مردم با قیمت‌های رسمی صورت گیرد. در حالی نامه معاون وزیر موید وضعیت نامناسب بازار خودرو است که در این بین فعالان بازار نیز تاکید دارند که بازار خودرو در برخی از محصولات جدید خودروسازان با کاهش عرضه مواجه شده است، اما عرضه مدل‌های قدیمی خودروسازان در بازار نسبت به هفته‌های گذشته روند بهتری پیدا کرده است. آنگونه که از نامه معاون وزیر و فعالان بازار به‌نظر می‌رسد، نوسان عرضه در بازار به دو دلیل صورت گرفته است، اولین دلیل افزایش تعهدات خودروسازان به مشتریان و دلیل دوم کنترل بازار توسط خودروسازان است. بر این اساس، وضعیت بازار خودرو نشان از آن دارد که خودروسازان به‌دلیل افزایش فروش اعتباری محصولاتشان، در حال حاضر به‌دنبال تحویل خودروهای ثبت نامی هستند به همین دلیل عرضه برخی از محصولات خود در بازار را کاهش داده‌اند. این موضوع در حالی است که برخی از مشتریان خودروهای داخلی نسبت به تاخیر در تحویل خودروها در موعد مقرر گلایه‌های بسیاری دارند. آنگونه که گفته می‌شود، تاخیر خودروسازان در تحویل برخی از خودروها به بیش از یکماه افزایش پیدا کرده است. خودروسازان یکی از علل این موضوع را مسائل فنی و زیرساختی در شرکت‌های خود می‌دانند. در این بین عرضه برخی از خودروها در بازار نیز افزایش یافته است؛ موضوعی که کاهش قیمت برخی از خودروها را در پی داشته است. در این میان بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار بی‌توجهی نهادهای ناظر بر عملکرد و رفتار خودروسازان را موجب بروز حاشیه قیمتی در بازار عنوان می‌کنند.

     

    افت‌و‌خیز عرضه در بازار

    بنا به گفته فعالان بازار، طی هفته جاری بسیاری از خودروهای داخلی با کاهش و افزایش عرضه مواجه شدند که این موضوع اثری جدی بر قیمت خودروها داشته است. در این بین، محصولات ایران‌خودرو بیشترین افت را داشتند. بر این اساس، هم‌اکنون پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 37 میلیون و 800 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از کاهش 200 هزار تومانی قیمت آن حکایت می‌کند. همچنین پژو 206 صندوقدار مدل V8 نیز که 200 هزار تومان افت قیمت را تجربه کرده است و هم‌اکنون با قیمتی برابر با 38 میلیون و 200 هزار تومان قابل خرید در بازار است. دیگر محصول ایران‌خودرو به نام سمند EF7 نیز طی هفته جاری تغییرات قیمتی را به خود دیده است؛ به‌طوری‌که با کاهش 300 هزار تومانی‌اش در حال حاضر 31 میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. نمایشگاهداران خودرو پایتخت اما در مورد رانا (محصول ملی ایران‌خودرو) تاکید می‌کنند که این محصول با توجه به افزایش عرضه‌ای که دارد، در حال حاضر 33 میلیون و 200 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع نشان از افت قیمت 200 هزار تومانی این خودرو در بازار دارد. از آن سو اما تیبا در مدل سدان بدون تغییر قیمتی خاص، در حال حاضر با قیمتی معادل 25 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود و پراید 131 نیز با توجه به تثبیت قیمتی که داشته، 21 میلیون و 100 هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین پراید در مدل 111 نیز طی هفته جاری با تثبیت قیمت مواجه شده و هم‌اکنون با همان قیمت 21 میلیون و 200 هزار تومان خود به فروش می‌رسد، از بازار سراتوهای مونتاژی سایپا نیز که قیمت‌گذاری شان آزاد است، خبر می‌رسد تغییر خاصی در قیمت آنها ایجاد نشده و بر این اساس، سراتوی اتومات هم‌اکنون 91 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این در حالی است که مدل دنده‌ای آن قیمتی برابر با 75 میلیون و 800 هزار تومان دارد. در بین دیگر خودروهای بازار اما تندر90‌ها نیز بدون تغییر قیمتی خاص، این هفته را به انتها رساندند. بر این اساس، تندر اتومات که در ایران‌خودرو به تولید می‌رسد، در حال حاضر قیمتی برابر با 48 میلیون و 500 هزار تومان دارد و تندر پارس‌خودرو نیز 40 میلیون و 200 هزار تومان قیمت دارد. پارس تندر نیز با همان قیمت 41 میلیون و 200 هزار تومانی خود در بازار به فروش می‌رود. از سوی دیگر اما ساندرو که مدل‌هاچ بک تندر-90 به‌شمار می‌رود، به‌دلیل کاهش عرضه‌ای که به بازار داشته است، افزایش قیمت 700 هزار تومانی را تجربه کرده است؛ به‌طوری‌که این خودرو در حال حاضر قیمتی برابر با 53 میلیون و 200 هزار تومان دارد. مدل دنده‌ای این خودرو 47 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که نشان از افزایش قیمت 500 هزار تومانی آن نسبت به هفته‌های گذشته دارد. ساندرو جزو معدود خودروهایی است که در حال حاضر میان نرخ کارخانه و بازار آن فاصله قیمتی قابل‌توجهی به چشم می‌آید که این موضوع نشان از عرضه کمتر از تقاضای آن در بازار دارد. اما در بین محصولات چینی خودروسازان، در حال حاضر برلیانس به‌دلیل افزایش عرضه در بازار با کاهش قیمت مواجه شده است؛ براین اساس مدل H330 با قیمتی معادل 55 میلیون و 800 هزار تومان به فروش می‌رسد که نشان از کاهش 200 هزار تومانی این خودرو طی هفته جاری دارد. این در شرایطی است که مدل H320 آن 57 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد.

    افزایش قیمت در بازار وارداتی‌ها

    اما سری به بازار خودروهای خارجی بزنیم که این روزها به‌دلیل نوسانات نرخ ارز، تغییرات قیمتی را به خود دیده‌اند. از آنجا که افزایش نرخ ارز طی هفته جاری رقم خورده بود بازار این خودروها با افزایش مواجه شد؛ موضوعی که موجب شد مشتریان خودرو تا آرام شدن بازار دست از خرید نگه دارند. براین اساس هیوندایی سوناتا با قیمت 177 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود که این موضوع از افزایش دو میلیون تومانی این خودرو در بازار حکایت دارد. النترا نیز با قیمت 134 میلیون تومان به فروش می‌‌رسد که نشان از افزایش دو میلیون تومانی این خودرو در بازار دارد. در بین محصولات کیا نیز اسپورتیج با افزایش سه میلیون تومانی در حال حاضر 186 میلیون تومان معامله می‌شود. در میان محصولات تویوتا نیز، RAV4 نیز با افزایش دو میلیون تومانی با قیمت 247 میلیون تومان معامله می‌شود. کمری هیبریدی نیز که این روزها به کشور وارد می‌شود، اما شماره‌گذاری نمی‌شود با افزایش دومیلیون تومانی به قیمت 229میلیون تومان معامله می‌شود

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو