فونیکسریمکسبهتام

بهترین‌های پیست تاپ‌گیر معرفی شدند

تازه‌وارد مک‌لارن قاتل سوپراسپرت‌ها

عصر خودرو: برنامه تاپ‌گیر یا آن‌گونه که بیشتر در ایران شناخته می‌شود، تخت گاز، معتبرترین برنامه خودرویی جهان و یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های جهان در ژانر مستند تلویزیونی است. در این برنامه بخشی وجود دارد که خودروها به شرط داشتن شرایط و استانداردهای یک خودروی خیابانی و غیرمسابقه‌ای یا کانسپت می‌تواند در آن شرکت کند.

تازه‌وارد مک‌لارن قاتل سوپراسپرت‌ها
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، این بخش با راننده‌ای ثابت اقدام به تست خودروها می‌کند و رکوردهای ثبت شده در آن در جهان خودرو معتبر به حساب می‌آیند. این تست‌ها در پیست غیر‌رسمی دانسفولد واقع در ساری انگلستان انجام شده است. پیستی که یک فرودگاه متروکه بوده و اکنون در اختیار این برنامه قرار گرفته است. این مسیر 82/ 2 کیلومتر طول و 12 پیچ دارد که رقابت در آن را به‌شدت سخت می‌کند. خودروهایی می‌توانند در این رکورد‌گیری شرکت کنند که تیونینگ نشده باشند و لاستیک‌های مخصوص مسابقه در آنها استفاده نشده باشد. بهترین رکورد تاپ‌گیر در دست مایکل شوماخر است که در مدت زمان یک دقیقه و 10 ثانیه با فراری FXX پیست تاپ‌گیر را تمام کرد. اما رکورد او در این فهرست ثبت نشد؛ چرا که هم خودرو تیونینگ داشت و هم از لاستیک اسلیک مسابقه استفاده کرده بود. در ادامه با 10 خودرو که بهترین زمان را در پیست تاپ‌گیر ثبت کرده‌اند آشنا می‌شویم.

 

1- مک لارن 675S

مک لارن با ساخت مدل 675S توانسته است رکورد حضور در دورهای قدرت مجله تلویزیونی تخت گاز را بشکند و با کسب زمان 7/ 13: 1 توانسته است در صدر این لیست قرار بگیرد که به‌عنوان سریع‌ترین خودرویی که در دورهای قدرت برنامه تخت گاز تست شده است، شناخته شود. این خودروی اسپرت در سال 2014 معرفی و به موتوری 8/ 3 لیتر و 8 سیلندر با دو توربو شارژر مجهز شده قدرتی معادل 641 اسب بخار را با گشتاوری برابر با 680 نیوتن بر متر تولید می‌کند. سرعتی که برای این مدل ادعا شده 333 کیلومتر در ساعت است و در ظرف 3 ثانیه می‌تواند به سرعت 100 کیلومتر و پس از 4/ 8 ثانیه به سرعت 200 کیلومتر می‌رسد. مک لارن برای جشن گرفتن 20 سالگی برنده شدنش در رقابت‌های 24 ساعته لمان در سال 2015 مدلی از 650S را معرفی کرد و البته مدل‌های مختلف دیگری نیز وجود دارند، اما خودرویی که موفق به رکورد‌زنی شده است مدل 650S نام دارد.

2- پاگانی هوایرا

شرکت ایتالیایی پاگانی در مدل موفق هوایرا که بعد از زوندا ساخته‌شده است نمایشی از فناوری، سرعت و شتاب را در قالب خودرویی سوپر اسپرت با استانداردهای یک خودروی خیابانی به راه انداخته است. نام این مدل از سال 2012 روی زبان‌ها افتاده است. پاگانی روی این مدل از پیشرانه مرسدس بنز با حجم 6 لیتر و مجهز به دو توربوشارژر استفاده کرده است که 12 سیلندر دارد. مرسدس بنز این موتور را بانام M158 به‌صورت اختصاصی برای این خودرو طراحی کرده و ساخته است که قدرت خالصی برابر با 720 اسب بخار دارد که 1100 نیوتن بر متر گشتاور هم تولید می‌کند. تمام این مشخصات باعث شده است تا خودرو بتواند به‌شتاب و سرعت بالایی دست پیدا کند و در دور‌های قدرت تخت‌گاز با ثبت رکورد 8/ 13: 1 در مقام دوم قراربگیرد. حداکثر سرعت این خودرو 372 کیلومتر در ساعت تخمین زده می‌شود که می‌تواند در مدت‌زمان 8/ 2 ثانیه به‌سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد و با تمام این مشخصات بعد از مک لارن 650S قرارگرفته است.

 

3- باک مونو

در دورهای قدرت برنامه تلویزیونی تخت گاز خودروها باید شرایط قانونی خودروهای خیابانی را داشته باشند تا زمانی که ثبت می‌کنند در لیست باقی بماند. باک مونو به‌رغم اینکه ظاهری شبیه خودروهای خیابانی ندارد، اما توانسته است در لیست حضور داشته باشد. شرکت سازنده آن یک شرکت انگلیسی است و با الهام گرفتن از روبات‌ها و خودروهای فرمول یک طراحی شده است. پیشرانه در این خودرو 3/ 2 لیتر حجم دارد و 4 سیلندر است و جعبه دنده‌ای مسابقه‌ای تمام 285 اسب بخار قدرت را به محورعقب منتقل می‌کند. این خودرو در دور قدرت یا همان پاور لپ به رکورد 1/ 15: 1 دست یافته است و آن را در مقام سومی در لیست سریع‌ترین‌ها قرار داده است که بسیار هیجان‌انگیز است. تمام مشخصات ذکر شده باعث می‌شود این غول سرعت و شتاب در کمتر از 8/ 2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد و حداکثر سرعت آن 274 کیلومتر در ساعت است. وزن کم این خودرو از جمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن است که به 540 کیلوگرم می‌رسد.

4- آریل اتم

آریل اتم خودروی خاص مسابقه‌ای دیگری است که توانسته رتبه چهارم را به خود اختصاص دهد. این خودروی انگلیسی دو نفره است و از خودرو‌های فرمول یک الهام گرفته است یعنی حداکثر قدرت و با حداقل وزن در آن رعایت شده است. این غول دوست‌داشتنی از یک موتور 3 لیتری هشت سیلندر خورجینی با 500 اسب بخار قدرت و جعبه دنده‌ای مسابقه‌ای شش سرعته و وزنی در حدود 550 کیلوگرم بهره می‌برد که صفر تا صد این خودرو را به 3/ 2 ثانیه می‌رساند و البته این شتاب کاملا قابل توجه است. نسخه‌های متعددی از این آریل اتم وجود دارد که به پیشرانه‌های متفاوتی از نظر حجم موتور و قدرت مجهز هستند. برای مثال در نوع 3 لیتری قدرت موتور به 500 اسب بخار می‌رسد که برای این خودروی سبک قابل توجه است. این خودروی چرخ باز با قابلیت‌هایی که دارد توانسته است در رکورد‌گیری برنامه تخت گاز به رکورد 1:15.1 برسد که برای خودرویی ناشناخته فوق‌العاده است.

 

5- دوج وایپر ACR

این مدل از دوج وایپر در سال 1999 رونمایی شده است و داشتن موتوری با 460 اسب بخار قدرت و گشتاوری معادل 678 نیوتن بر متر از خصوصیات این خودروی اسپرت و زیبا است. دوج در این خودرو روی عملکرد بالا تمرکز کرده است تا خودروی مسابقه‌ای با خصوصیات منحصربه‌فرد را تولید کند. مدل‌های وایپر ACR از سال 1999 تا به امروز همچنان دستخوش تغییرات بیشتر می‌شوند و قدرت و گشتاور آنها افزایش یافته است. در نسخه 2016 این خودرو به 645 اسب بخار قدرت دست یافته است که حجم موتوری معادل 4/ 8 لیتر و 10 سیلندر دارد. این خودرو با ثبت رکوردی مشابه با آریل اتم که 1:15.1 بوده است در لیست پنجم شده است. این خودرو برای رسیدن به سرعت 60 مایل (97 کیلومتر در ساعت) به 2/ 3 ثانیه زمان نیاز دارد و البته برای رسیدن به 161 کیلومتر 7/ 7 ثانیه زمان نیاز دارد. دوج با ساخت این نسخه از خودروها توانسته است خود را در میان خودروهای مسابقه برای سال‌ها حفظ کند و مدعی بسیاری از عناوین باشد.

6- آئودی R8

مدل R8 غول‌های چهار چرخ متحرک آئودی است که از نوع موتور وسط بوده و در رکورد‌گیری در پیست برنامه تخت گاز به مقام ششم رسیده است و رکوردی معادل 1:15.7 را از خود به جا گذاشته است. این خودرو یکی از رقیب‌های سر سخت نیسان جی‌تی‌آر و پورشه است. در تست برنامه تخت گاز البته آئودی R8 توانسته است پورشه را پشت سر بگذارد. آئودی از موتور‌های مختلفی در این خودرو استفاده کرده است که 2/ 4 لیتری، 2/ 5 لیتری و 10سیلندر هستند. در نسخه R8 Plus آئودی سنگ تمام گذاشته است و خودروی فوق‌العاده را معرفی کرده که همان خودرویی است که رکورد را به ثبت رسانده است. موفقیت‌های آئودی در مدل‌های گذشته در این خودرو تجمیع شده است. جعبه دنده در این مدل دو کلاچ وجود دارد و باعث می‌شود قدرت عظیم خودرو آن را در ظرف 9/ 2 ثانیه به سرعت نزدیک به 100 کیلومتر برساند و حداکثر سرعت آن هم 330 کیلومتر در ساعت است.

 

7- لامبورگینی هوراکان

هوراکان را می‌توان یکی از موفق‌ترین خودروهای لامبورگینی نامید که از سال 2014 معرفی شده و در سال 2016 مدلی رویایی از آن رونمایی شده است. لامبورگینی در این مدل از پیشرانه‌ای 2/ 5 لیتری استفاده کرده است که 10 سیلندر دارد و قدرتی معادل 572 اسب بخار تولید می‌کند. این قدرت باعث می‌شود هوراکان جدید در مدت زمان 4/ 3 ثانیه به سرعتی معادل 100 کیلومتر در ساعت برسد و البته برای رسیدن به سرعت 200 کیلومتر در ساعت نیاز به 10 ثانیه زمان دارد. این خصوصیات باعث شده اوراکان در برنامه تخت گاز به رکورد 01:15.8 برسد که تنها یک ثانیه دیرتر از آئودی بوده و رتبه هفتم را برایش به ارمغان آورده است. حداکثر سرعتی که برای این مدل تصور می‌شود 320 کیلومتر در ساعت است. این خودرو کمی ارزان‌تر از مدل‌های گذشته عرضه شده و با قیمت بیش از 200 هزار دلار در دسترس خواهد بود. مدل اسپایدر اوراکان نیز در سال 2016 معرفی شده تا لذت رانندگی با حس کردن طبیعت اطراف بهتر درک شود.

8- مک لارن MP4-12C

این خودرو را می‌توان اولین نمونه کاملی دانست که تماما توسط شرکت مک‌لارن بعد از F1 ساخته شده که تولید این مدل معروف در سال 1998 به پایان رسید. مک‌لارن این مدل را در بین سال‌های 2011 تا 2014 تولید کرده است و از پیشرانه قدرتمند McLaren M838T استفاده کرده کرد که 8/ 3 لیتر حجم دارد و با داشتن 8 سیلندر به دو توربوشارژر دوقلو مجهز است که قدرتی معادل 592 اسب بخار را تولید می‌کند. بخشی از فناوری‌های این خودرو از خودروهای فرمول یک گرفته شده است تا عملکرد بالایی از آن را بتوان انتظار داشت. مک‌لارن با مدل 12C در رکوردگیری تخت گاز در دورهای قدرت به مقام هشتمی بسنده کرده و رکوردی که ثبت شده برابر است با 01:16.2 که کاملا قابل قبول به نظر می‌رسد. از خصوصیات مهم این خودرو داشتن شاسی فیبرکربنی است و می‌تواند در مدت زمان 8/ 2 ثانیه به سرعت 60 مایل در ساعت برسد که معادل 97 کیلومتر در ساعت است.

 

9- لامبورگینی آونتادور LP700-4

مدل آونتادور از جمله خودروهایی است که محبوبیت بالایی دارد. در مدل آونتادور LP700-4 در تعداد 5000 دستگاه ساخته شده و طرح کلی بدنه را از مدل‌های مفهومی در سال‌های گذشته گرفته است. از مشخصات خاص لامبورگینی علاوه بر طراحی جذاب و اسپرت آن بخش پیشرانه است که حجمی برابر با 5/ 6 لیتر و 12 سیلندر دارد که می‌تواند 690 اسب بخار قدرت خالص تولید کند. این موتور عظیم باعث شده لامبورگینی 3 ثانیه پس از مک لارن به خط پایین برسد و رکوردی معادل 01:16.5 را از خود به جا بگذارد و مقام نهم را کسب کند. لامبورگینی آونتادور می‌تواند در کمتر از 9/ 2 ثانیه به سرعت 60 مایل در ساعت (97 کیلومتر در ساعت) برسد. حداکثر سرعتی که برای این غول ایتالیایی در نظر گرفته شده است 354 کیلومتر در ساعت است که البته به‌طور غیر رسمی 370 کیلومتر در ساعت هم ثبت شده است. لامبورگینی آونتادور جزو معدود خودروهای سوپر اسپرتی است که در تعداد بالا تولید شده است و تولیدی کاملا محدود نداشته است.

10- بوگاتی ویرون

بوگاتی با ساخت ویرون موج جدیدی از حرکت به سمت توان و قدرت بیشتر را در خودروهای تولیدی ایجاد کرده است. ویرون نماد یک خودروی تمام اسپرت و فوق‌العاده زیبا است که توانسته است با طراحی خاص و جذابی که دارد نگاه‌ها را برای سال‌ها به سمت خود جلب کند. این خودروی کاملا دست‌ساز بر‌اساس فناوری بسیار خاصی تولید شده است و به موتوری عظیم‌الجثه با 8 لیتر حجم و 16 سیلندر مجهز شده است که رکورد سریع‌ترین خودروی دنیا را در سال 2013 برایش به ارمغان آورده است. در رکورد‌گیری دورهای قدرت برنامه تخت گاز توانست با ثبت عدد 01:16.8 در رتبه 10 قرار بگیرد. بوگاتی ویرون با ثبت سرعت 427 کیلومتر در ساعت در رقابت نزدیکی با هنسی ونوم قرار دارد که بحث‌ها و جدل‌های زیادی بین این دو خودرو ایجاد شده است که رکورد‌های ثبت شده را رد می‌کنند. در هر حال ویرون با عملکرد بالایی که از خود نشان داده است خودرویی سوپر لوکس و عظیم است که بوگاتی موفق به ساخت آن شده است.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
      آرشیو