فونیکسریمکسبهتام

خودرویی ها در بازار سرمایه/۱ دی ۹۵

شروع بهاری خودروسازان در نخستین روز زمستان

عصر خودرو- با اتمام ساعات معاملات امروز چهارشنبه یکم دی ماه، شاخص گروه خودرو و ساخت قطعات پس از ریزش های پی در پی در آخرین روز هفته سبز شد به طوریکه با ۲۰۱ واحد افزایش دوباره به مدار ۱۹ هزار واحدی اش بازگشت.

شروع بهاری خودروسازان در نخستین روز زمستان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» ، امروز شاخص گروه  در مدار 19 هزار و 106 واحد ایستاد و بازدهی گروه علیرغم دیروز 1 درصد مثبت شد، در این روز سهامداران خودرویی تعداد 77 میلیون سهام به ارزش معاملاتی 10 میلیارد تومان را در 7 هزار نوبت معاملاتی دست به دست کردند که نسبت به دیروز فرسایشی بود.
    براساس این گزارش، از  23 سهام فعال گروه، 19 نماد مثبت و 4 نماد منفی  به کار خود پایان دادند ، نمادهای خلنت 3.6 درصد، خکمک 3.4 درصد، خفناور 1.6 درصد و ختور 0.25 درصد کاهش قیمت پایانی را تجربه کردند، نمادهای خلنت و خکمک صف فروش بودند اما  در میانه بازار معاملات صفشان را جمع کردند.
    در طرف مقابل خشرق با 5 درصد، خمحرکه 4.67 درصد، ختراک 4.19 درصد، ورنا،خمهر و خزر 4 درصد بیشترین افزایش قیمت پایانی امروز را داشتند که از بین این نمادهای تنها نمادهای خمهر و خزر با صف خرید سبکی به کار خود پایان دادند، البته نمادهای خشرق و خمحرکه نیز صف خرید بودند اما نهایتا صفشان را عرضه کردندف ورنا و خگستر نیز تا آستانه صف شدن پیش رفته بودند.
    خبر تعدیل مثبت ورنا که دیروز در کدال منتشر شد باعث اقبال امروز سهامداران به این نماد سرمایه گذاری گردید، براساس این خبر ورنا امسال را با تحقق سود 674 ریالی به پایان برد درحالیکه سال مالی گذشته به ازای هر سهم 123 ریال زیان ساخته بود.
    خساپا هم در کدال از برگزاری مجمع عمومی به طور فوق العاده جهت انتخاب اعضای هیات مدیره‌اش سخن گفت.
    از طرفی امروز هم حق تقدم خپارس بسیار مورد اقبال سرمایه گذاران بود به طوریکه صف خرید 80 میلیونی و رشد 7 درصدی در قیمت پایانی 104 ریال داشت، اما خود نماد خپارس با 1.8 درصد رشد در قیمت 941 ریال بسته شد، خپارس با 39 میلیون حجم و ارزش 3.6 میلیارد تومان امروز پرحجم ترین و با ارزش ترین بازار بود.
    خودرو به عنوان لیدر گروه 1.78 درصد رشد در قیمت پایانی 2,808 ریال داشت، در این نماد پیشرو حدودا 6 میلیون سهام به ارزش 1.6 میلیارد تومان دست به دست شد، حقوقی خودرو سرمایه گذاری سمند 2 میلیون، سرمایه گذاری ملی 2 میلیون و شرکت پلیمرهای مهندسی آرسام پلاست هم  با 2 میلیون خرید به حمایت از سهم پرداختند.
    با توجه به ادامه توقف نمادها، قرار داشتن در آخرین روز هفته و افت چند روزه قیمت ها شاهد معاملاتی کم حجم اما مثبت در گروه خودرویی شاهد بودیم، در مجموع امروز بیشتر نمادها در حاشیه مثبت معامله شدند.
    از آنجا که آخر آذرماه پایان سال مالی تعدادی از شرکتهای کارگزاری است و اینکه انتهای هر ماه مشتریان اعتباری تسویه می کنند و ابتدای ماه بعد مجددا اعتبار دریافت می کنند می توان یک دلیل مثبت بودن بازار را این مساله دانست.
    اتفاق مهم دیگر امروز رسیدن نرخ دلار به سطح 4,000 تومان بود، می دانیم که افزایش نرخ دلار تاثیر منفی بر وضعیت خودرویی ها خواهد گذاشت، چراکه باعث افزایش قیمت مواد اولیه و قطعات وارداتی می شود و چون امکان افزایش قیمت خودرو به راحتی مقدور نیست ، درصورت پایداری قیمت دلار در این سطوح حاشیه سود خودرویی ها کم می شود.
    در پایان گفتنی است، بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار ، ایران خودرو و سایپا باید ظرف 6 ماه بخشی از دارایی‌ها خود را واگذار کنند و در این راستا عنوان شده که ایران خودرو باید سهام بانک پارسیان خود را به فروش برساند که آگهی بلوک پارسیان از جانب ایران خودرو طی روزهای اخیرهم از این جهت بود ولی با توجه به هزینه‌های سنگین مالی و سربار ایران خودرو دست کشیدن از بانک پارسیان به عنوان سودآورترین منبع درآمدی و تسهیلاتی این شرکت موضوعی بعید به نظر می‌رسد، حال باید دید ایران خودرو پس از 10 سال انتشار واگذاری بلوک 33.7 درصدی وپارس، امسال واقعا بلوکش را واگذار می کند یا خیر!

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو